Wednesday, December 29, 2010

Umno heret istana, takut berhadapan dengan rakyat

SUK: Dedah Kelicikan Umno-Barisan Nasional- Dr Badrul Amin


KUALA LUMPUR 29 Dis.: Pengarah Penerangan Kerajaan Selangor Dr Badrul Amin Baharom mendedahkan cubaan licik Umno-Barisan Nasional(BN) untuk sekali lagi mengheret istana negeri bersabit perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru.

Putrajaya menamakan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS, Datuk Khusrin Munawi sebagai SUK baru semata-mata untuk memenuhi agenda politik pemerintah, kata Badrul.

"Siapa yang mulakan isu Sultan? Mereka (Umno-BN). Kalau ikut undang-undang, tidak perlu pun perkenan dari Sultan. Tetapi siapa yang mula mainkan (nama) Sultan ini? Bukan kah mereka?

"Apa tujuannya? Untuk memainkan sentimen rakyat supaya rakyat kata jangan lawan Sultan. Jadi isu ini digunakan untuk perangkap kita. Jadi seolah-olah ada cara atau usaha untuk melagakan kita dengan pihak istana," jelas Badrul.

Beliau menegaskan pelantikan Khusrin sekadar untuk memenuhi agenda politik Umno, justeru Putrajaya meminggirkan kerajaan negeri dalam pelantikan jawatan penting itu.

" Apa yang kita faham, tindakan ini adalah tindakan jahat, berniat jahat untuk melaksanakan agenda jahat Umno-Barisan Nasional ke atas negeri Selangor," katanya lagi.

Nama Khusrin disyorkan oleh Putrajaya manakala kerajaan negeri pula telah mencalonkan tiga nama lain hasil temuduga khas yang diadakan bagi memastikan proses pelantikan dijalankan secara telus dan berwibawa.

Bagaimanapun ketika Khalid berada di luar negeri, Putrajaya mengambil kesempatan untuk menobatkan Khusrin sebagai SUK baru.

"Alangkah baiknya kalau perlantikan itu rujuk kepada kerajaan negeri. (Yang berlaku sekarang) ialah orang yang akan melakukan pentadbiran kerajaan negeri adalah orang yang bukan dicadangkan oleh kerajaan negeri," tambah Badrul lagi.

No comments: