Friday, January 7, 2011

Jangan lemah walaupun Umno guna taktik kotor

PRK Tenang : Jangan berasa lemah, PAS boleh menang

KUALA LUMPUR, 7 Jan: "Jangan sebut kalah, jangan lemahkan semangat kami, kita mahu menang", begitulah luahan anak-anak muda jentera PAS apabila berbicara tentang pilihanraya kecil Dun Tenang yang akan berlangsung 30 Januari ini.
Kata-kata spontan itu keluar dari mulut mereka menunjukkan semangat untuk memastikan PAS menang pada pilihan raya kecil itu nanti.

"Setiap pertandingan memerlukan kemenangan. Jika kita sudah tahu kalah, buat apa kita masuki pertandingan itu?" begitulah luahan seorang pemuda yang tinggal di Hulu Selangor, Khalid Hashim, 43, yang telah berkunjung ke Tenang bersama beberapa orang rakannya baru-baru ini.


Kata-kata penuh semangat itu, kemudiannya disokong oleh kawan-kawannya. Antaranya, Hashim, 33, dan Johari, 48, dengan menambah, "Jadi jika ditanyakan bolehkah kita menang? Jawapannya tentulah boleh," katanya.


Mereka menaruh harapan yang tinggi kepada PAS untuk menang. Semangat mereka jangan sekali-kali dilemahkan.


Menyelami lubuk hati, semangat, pemikiran dan penghayatan mereka, PAS sememangnya mempunyai peluang untuk menang, jika usaha-usaha tepat ke arah itu dilakukan dan dengan cara yang berkesan.


Penglibatan PAS dalam sebarang pertandingan dalam pilihanraya tentunya untuk menang. Namun kemenangan yang ingin dinikmati oleh PAS tentunya dengan cara bersih, tidak seperti Umno BN yang sanggup menggunakan pelbagai taktik kotor termasuk menabur fitnah, peras ugut, penyelewengan kuasa dan sebagainya.


Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, dalam kenyataannya menegaskan, kawasan Dun Tenang sebahagiannya diliputi tiga buah Felda iaitu Felda Chempelak, Felda Chempelak Barat dan Felda Tenang.


Malangnya ketiga-tiga Felda itu, meskipun antara kawasan Felda yang terawal di Johor, namun paling mundur berbanding 317 Felda lain di seluruh negara.


Katanya, sebahagian besar pengundi adalah golongan muda manakala generasi muda Felda pula kini semakin matang dan sedar mengenai hak mereka yang selama ini ditindas di bawah kerajaan Umno-BN.


“Peneroka di kawasan ini mengeluh terhadap keadaan sosio ekonomi terutama golongan muda, program kebajikan, rumah generasi kedua. Ini adalah isu-isu besar yang melanda mereka. Keadaan ini menyebabkan timbul kebimbangan pada BN kerana golongan muda ini telah mula sedar tentang hak mereka,” jelasnya.


Menurut perangkaan PRU Ke-12 tahun 2008, pengundi-pengundi di kawasan DUN Tenang terdiri daripada 48 peratus Melayu, 39 peratus Cina, 12 peratus India dan selebihnya lain-lain bangsa.


Statistik menunjukkan bahawa pengundi Cina telah menyokong pembangkang (PAS dan DAP) pada PRU Ke-12, memandangkan undi pembangkang mendahului BN di kawasan yang majoritinya Cina.


Pengundi Cina terletak di sekitar pekan Labis manakala pengundi Melayu terletak di tiga buah Felda iaitu Chempera, Chempera Barat dan Tenang. Pengundi Melayu juga terletak di kampung tradisi Melayu di sekeliling Labis.


Untuk menang dalam pilihanraya itu, PAS hanya perlu menawan hati penduduk di kawasan tiga buah Felda dan kampung tradisi Melayu itu sahaja, manakala DAP dan PKR boleh memberikan tumpuan kepada pengundi Cina dan India di kawasan pekan.


Itulah kata-kata Mazlan dan itulah juga kata-kata yang dipegang oleh para petugas PAS di Tenang sekarang, termasuk ketiga-tiga lelaki pejuang yang ditemui semalam.


Manakala beberapa orang petugas lain yang baru pulang dari Tenang dan turut ditemui petang semalam, turut menjelaskan, peluang PAS di Tenang kini sememangnya semakin cerah.


"Kebanyakan pengundi muda di kawasan itu sudah semakin berfikiran matang dan berhasrat untuk turut menyumbang bagi kemenangan PAS. Mereka sudah bosan dengan permainan politik kotor para pemimpin Umno-BN yang ternyata hanya tahu mengeluarkan janji-jani manis, tetapi tidak tahu pula melaksanakannya.


"Antaranya, yang amat dirasai oleh mereka, kenaikan harga minyak petrol RON97 sebanyak 10 sen menjadikannya RM2.40 seliter dan kenaikan harga bawang, walaupun ia dijanjikan tidak akan dinaikkan oleh pemimpin Umno-BN.


"Kenaikan harga petrol RON97 itu dibimbangi akan menjadi helah pemimpin Umno-BN untuk turut menaikkan harga petrol RON95 tidak lama lagi. Kenaikan harga bawang pula pada mereka ternyata tidak berasas," jelas Mohamad Kamal dengan turut dipersetujui rakan-rakannya yang lain yang kebetulan sedang minum di sebuah restoran bersama-sama penulis petang semalam.


Mereka juga menjelaskan, para pengundi muda di kawasan DUN Tenang turut bimbang, jika terus diberikan kemenangan kepada BN, harga petrol termasuk RON95 dan barangan keperluan harian lain pasti akan terus naik.


"Jika ketika menghadapi pilihanraya pun mereka berani menaikkan harga barangan, apatah lagi setelah menang pilihanraya. Tentulah semakin menjadi-jadi perangai 'tamak' dan 'haloba' para pemimpin Umno-BN untuk terus kaya, tanpa diambil kira kehidupan rakyat yang semakin terhimpit dalam pelbagai keadaan," jelas mereka mengulangi balik apa yang diluahkan oleh para pengundi di Tenang kepada mereka beberapa hari lalu.

No comments: