Thursday, January 13, 2011

PR akan temui SPR



KUALA LUMPUR 13 JAN: Kepimpinan Pakatan Rakyat akan mengadakan pertemuan bersama Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) pada 19 Jan nanti bagi membincangkan sebarang pindaan undang-undang menjelang Pilihanraya Kecil DUN Tenang akhir bulan ini.

Ini kerana sebelum ini SPR selalu mengubah undang-undang berkaitan pilihanraya sehingga menyukarkan pakatan pembangkang di negara ini.

Bercakap kepada media selepas Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat di ibu negara petang tadi, Datuk Mustapha Ali berkata Pakatan Rakyat mahu memastikan pilihanraya kecil akan datang tidak dimanipulasikan pihak Umno-Barisan Nasional.

Justeru katanya lagi, walaupun Johor merupakan kubu kuat Umno-Barisan Nasional(BN), Pakatan Rakyat komited memberi tentangan hebat.

"Yang penting bagi kita ialah pilihanraya 'Free and Fair'. Saya telah maklumkan kepada SPR dan akan adakan perjumpaan. Bukan sahaja di Tenang tapi pilihanraya di Sarawak tidak lama lagi.

"Kita tahu Johor Kubu kuat BN tapi masa telah berubah," jelas beliau.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali turut akan mengadakan pertemuan dengan BERSIH bagi membincangkan perjalanan pilihanraya kecil di Tenang nanti.


Dalam pada itu, ditanya mengenai pendirian Pakatan Rakyat berhubung hasrat PAS Johor berhasrat menjadikan Johor negeri Islam, Mustapha berkata keputusan terletak di tangan kepimpinan tertinggi PAS.

"Dia (PAS Johor) bukan boleh buat keputusan bagi pihak PAS. Pimpinan tertinggi yang akan tentukan," kata Mustapha

No comments: