Friday, April 22, 2011

Polis bersekongkol ?

Biometrik : Undang PKR Analisis Video Seks, Jika Benar Terbukti Berkesan


SHAH ALAM 22 APRIL : Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini mencabar pihak berkuasa supaya mengemukakan bukti terhadap laporan analisis rakaman video seks sebuah agensi penyiaran terkemuka Korea Selatan, yang mengatakan pelaku dalam rakaman itu sepadan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, analisis yang kononnya menggunakan proses biometrik itu tidak akan bermakna jika tidak disusuli dengan fakta dan bukti yang kukuh.

Sehubungan itu, Rafizi menegaskan laporan akhbar Berita Harian semalam berjudul 'sepadan anwar' tidak lebih daripada agenda politik jahat UMNO BN untuk mengaburi mata rakyat.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani sebelum ini bertindak menghantar sampel rakaman video seks itu kepada agensi penyiaran terkemuka itu untuk dianalisis, 4 April lalu.

Keputusan analisis kononnya menggunakan proses biometrik atau mesin imbasan diri berkomputer, itu diperolehi Acryl 10 April lalu.

Rafizi menambah, jika benar apa yang didakwa agensi penyiaran terkemuka itu, polis seharusnya mengemukakan bukti dan mengundang parti PKR untuk turut sama menganalisis video itu menggunakan teknik yang sama.

“Kalau mereka betul-betul berani dan yakin bahawa laporan pakar tu betul dia patut bagi satu salinan kepada kita untuk kita juga hantar kepada pakar yang kita lantik.

“Sebab pakar berdasarkan rekod dia selama ini yang dia kata pakar itu tak pakar pun yang dia buat test itu sebenarnya tak wujud semata-mata dibuat cerita untuk jadi bahan politiklah,” katanya ketika dihubungi Tv Selangor hari ini," kata Rafizi.

Beliau berkata, cerita terbaru ini adalah satu lagi cerita yang direka kerana sebelum ini terdapat beberapa cerita yang dilaporkan berhubung kes video seks itu.

Rafizi juga membidas Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar yang bersikap sambil lewa dan tidak menjawab kepada persoalan pokok. Beliau juga dilihat seringkali memberikan hasil laporan yang tidak lengkap kepada pemberita.

“Sebelum ini pun dia gunakan plot yang sama dia buat cerita dalam media tanpa memberikan fakta yang sepenuhnya pada rakyat contohnya kalau dalam cerita video ini mulanya dia cerita pasal jam Omega. Kemudian dia kata dia sudah dapat kenal pasti siapa tuan punya jam Omega.

"Hari ini dalam laporan yang sama polis beritahu bahawa dia tidak boleh kenal pasti jam Omega tu siapa-siapa sebab pendaftaran nama jam Omega hanya bermula tahun 2008,” katanya.

No comments: