Saturday, April 9, 2011

Sukarela ke Pejabat SPRM untuk bunuh diri ?

Kematian Pegawai Kastam : Kenyataan PM Tidak Masuk Akal


SHAH ALAM 8 APRIL : Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad menyifatkan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Allahyarham Ahmad Sarbani datang ke Pejabat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) secara sukarela sebagai tidak masuk akal.

Nik Nazmi melalui kenyataan medianya berkata, ini kerana beliau telah ditahan dalam Ops 3B 1 April lalu dan dibebaskan dengan ikat jamin pada 2 April, dan tiada sebab mengapa Ahmad Sarbani perlu ke SPRM sekiranya tidak dipanggil oleh SPRM?

Jelas Nik Nazmi, kenyataan Najib dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz bahawa Ops 3B akan diteruskan dalam ketegasan kerajaan melawan aktiviti rasuah juga amat menyedihkan lebih-lebih lagi perkara yang melibatkan pimpinan politik Umno-Barisan Nasional.

“Ini bukan kali pertama kerajaan BN lebih tegas bertindak terhadap penjawat awam berbanding pemimpin mereka sendiri,” tegasnya.

“Najib dan Nazri juga mengambil kesempatan meneruskan desakan penubuhan Suruhanjaya DiRaja dalam isu video Dato’ T. Malang sekali pemimpin BN nampaknya lebih mahu bermain politik dan bukannya menjawab persoalan yang bermain di minda ramai penjawat awam dan rakyat umum yang cintakan keadilan dan kebenaran,” ujar beliau.

Menurut Nik Nazmi, kesemua 62 pegawai Kastam yang ditahan dan disiasat berhubung kes rasuah dan penyelewengan badan tersebut juga didakwa menjadi kambing hitam dalam Operasi 3B yang dilaksanakan SPRM.

"Beberapa hari yang lalu saya mendapat maklumat bahawa pegawai-pegawai Kastam ini merasakan diri mereka menjadi kambing hitam dalam Operasi 3B yang dilaksanakan oleh SPRM untuk menyiasat rasuah dan penyelewengan Kastam," katanya.

Timbalan Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Salbani Mohamed, 56 disiasat SPRM di bawah Operasi 3B sejak awal minggu lalu ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane, Kuala Lumpur, pagi kelmarin.

Menurut pengarah Penyiasatan SPRM Datuk Mustafar Ali, Ahmad Salbani dikatakan naik ke tingkat tiga bangunan SPRM di Jalan Cochrane untuk disoal siasat sebelum di jumpai mati diaras bawah bangunan itu , kira- kira jam 10.15 pagi.

Awal minggu ini, SPRM menahan lebih enam puluh pegawai Kastam dan merampas sejumlah wang bersabit siasatan rasuah di bawah beberapa akta termasuk Akta Pengubahan Wang Haram.

Tragedi berlaku ketika sebuah Suruhanjaya Diraja sedang menyiasat prosedur operasi SPRM susulan kematian bekas pembantu Exco Kerajaan Selangor Teoh Beng Hock, yang mati pada Julai 2009.

Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Polis pada mulanya mengklasifikasikan kes itu sebagai kematian mengejut, namun satu badan siasatan diwujudkan bagi menyiasat punca kematian Teoh.

Selepas 17 bulan dibicarakan mahkamah menetapkan tiada keputusan dicapai yang mana tidak dapat dipastikan sama ada Teoh membunuh diri atau dibunuh.

Ekoran keputusan itu, pentadbiran Datuk Seri Najib Razak mewujudkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat punca kematian Teoh.

Nik Nazmi yang juga Adun Seri Setia menegaskan satu Suruhanjaya Siasatan Di Raja harus ditubuhkan bagi mensyiasat kematian Allahyarham Sarbani dengan segera serta melibatkan masyarakat sivil sekali gus menyiasat struktur dan organisasi SPRM dalam kes ini.

Pada masa yang sama, Nik Nazmi berharap Kongres Kesatuan Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bertindak tegas dalam memperjuangkan kebajikan penjawat awam yang disiasat SPRM yang seolah-olah bersalah sebelum diputuskan oleh mahkamah.

Tambah Nik Nazmi, beliau juga berharap Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP) yang ditubuhkan dapat menyiasat kejadian tersebut bagi memulihkan keyakinan penjawat awam dan rakyat terhadap institusi penguatkuasaan di negara ini.

No comments: