Saturday, July 30, 2011

PAS ucap tahniah kepada 6 aktivis PSM, tak perlu ucap terima kasih kepada kerajaan yang zalim

http://media1-cdn.malaysiakini.com/384/867a0537761cd503a136510354fd3b68.gifKUALA LUMPUR, 30 Julai: PAS mengucapkan syabas kepada enam orang aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang dibebaskan dari tahanan polis jam 5.30 petang semalam.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, PAS mengucapkan 'syabas' kepada keenam-enam mereka di atas ketahanan mereka menghadapi segala dugaan sepanjang berada dalam tahanan pihak polis.

Menurut beliau, berada dalam tahanan polis atas Ordinan Darurat (EO) bukanlah sesuatu yang mudah sehingga terpaksa menghadapi pelbagai dugaan, tetapi kejayaan mereka menghadapinya pasti membanggakan semua pihak termasuk para pemimpin PAS.

Katanya, selain terpaksa mempunyai kekuatan mental dan fizikal pada diri sendiri, mereka juga terpaksa merasai sama kesusahan yang ditanggung oleh isteri, anak-anak atau seluruh keluarganya.

"Pada hal, mereka ditahan tanpa sebarang kesalahan. Mereka sebenarnya ditahan kerana nak halang penyertaan mereka dalam himpunan aman Bersih 2.0 anjuran Bersih di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

"Ini bermakna mereka sebenarnya bukan ditahan di bawah EO, tetapi ISA, tetapi diselindungkan di bawah EO bagi mengelabui mata orang ramai," katanya ketika ditemui Harakahdaily, semalam.

Mereka yang ditahan itu terdiri daripada Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar, anggota jawatankuasa PSM pusat, Choo Chon Kai, M. Sukumaran, Timbalan Pengerusi PSM, M Sarasvathy, Setiausaha Bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan dan pemimpin pemuda, R Sarat Babu.

Tindakan penahanan ke atas mereka ditentang keras oleh PAS, PSM, PKR, DAP atau Pakatan Rakyat, Bersih 2.0 dan ratusan NGO di tanah air, di samping Dr D Jeyakumar sendiri yang turut menunjukkan protes kentalnya dengan mengadakan mogok lapar mulai semalam bagi menentang pendirian pihak polis berhubung penahanan ke atas mereka.

Mereka yang dikenali sebagai PSM6 itu pada mulanya ditahan bersama 24 orang lain atas dakwaan mahu 'melancarkan perang terhadap Agong', tetapi pada jawapan balas permohonan afidavit habeas corpus berhubung pembebasan mereka, polis mendakwa mereka sebagai penggerak utama Bersih 2.0.

Permohonan habeaus corpus itu bagaimanapun ditangguhkan kepada 5 Ogos, lima hari selepas tahanan 30 hari mereka berakhir tetapi polis berhak melanjutkannya selama 30 hari lagi.

Mereka ditahan secara tidak sah di bawah EO selama 28 hari dan dibebaskan pada jam 5.30 petang semalam di Balai Polis Jinjang.

Sepanjang tempoh penahanan mereka, peguam dan aktivis masyarakat tidak putus-putus membuat desakan terhadap pihak polis agar membebaskan mereka. Antara protes yang diadakan termasuklah mengadakan perhimpunan dengan menyalakan lilin di beberapa tempat pada setiap malam termasuk di pintu depan Ibu Pejabat Polis di Bukit Aman.

Pembebasan mereka disambut dengan penuh kegembiraan oleh seluruh para pemimpin Pakatan Rakyat, Bersih 2.0 dan puluhan NGO di tanah air.

Sebagai meraikan pembebasan mereka, lebih 50 orang aktivis PSM, parti politik dan NGO menunggu ketibaan mereka di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Wilayah Persekutuan (KLSCAH), di sini, sejak petang semalam.

Bekas tahanan pertama tiba di KLSCAH, Dr D Jeyakumar kira-kira jam 8.15 malam semalam dengan kenderaan yang dipandu peguam, Edmund Bond dan disambut dengan laungan ‘Hidup-hidup, Hidup Rakyat’, manakala Choo Chon Kai, M. Sukumaran, M Sarasvathy, AP Letchumanan dan R Sarat Babu tiba sekitar jam 8.45 malam.

Antara kepimpinan Pakatan Rakyat yang turut menyambut pembebasan mereka termasuklah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang turut menyeru hadirin supaya meneruskan perjuangan untuk menghapuskan EO. Turut berada di KLSCAH termasuklah Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga.

Keadaan di dalam dewan penuh dan di luar dewan, vigil terus diadakan bagi memperingati Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbaini yang meninggal dunia ketika dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dalam satu kenyataan media berkata, berikutan pembebasan mereka itu, tindakan selanjutnya ke atas mereka akan ditentukan oleh Jabatan Peguam Negara.

Menurut Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, pembebasan mereka itu adalah hasil perjuangan rakyat. Jadi pembebasan mereka itu adalah kemenangan rakyat.

"Namun dugaan mereka yang berjuang di luar tahanan tentunya tidak sama dengan dugaan yang terpaksa dihadapi oleh keenam-enam aktivis PSM itu.

"Kita sememangnya amat kagum dengan ketabahan keenam-enam mereka. Jadi, sudah sewajarnyalah keenam-enam mereka itu disambut dengan ucapan 'syabas' oleh setiap rakyat negara ini yang sedang berjuang menuntut keadilan," tegas beliau.

Dengan pembebasan mereka itu, katanya, PAS turut berharap agar mereka dapat bersama Pakatan Rakyat dalam menghadapi pelbagai dugaan dalam perjuangan pada masa akan datang.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib menegaskan bahawa tidak perlu untuk mengucapkan terima kasih kepada pihak kerajaan kerana membebaskan enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan berita yang menyatakan bahawa pihak polis membebaskan 6 aktivis PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO).

“Kita mengalu-alukan pembebasan tersebut tetapi tak perlu kita ucapkan terima kasih kepada pihak kerajaan kerana penahanan tersebut bertentangan dengan Perlembagaan yang memberikan jaminan hak kebebasan kepada rakyat,” tambah beliau yang juga Adun Manir.

Kata beliau, nampaknya kerajaan sedar dan terpaksa akur terhadap kesalahan mereka dan akhirnya terpaksa membebaskan aktivis tersebut.

Beliau berkata, aktivis tersebut mempunyai haknya yang dijamin oleh Perlembagaan dan kerajaan tidak berhak merampas hak tersebut.

No comments: