Wednesday, August 24, 2011

Najib mahu turun tiap minggu jumpa rakyat tanda PRU 13 dah dekat

http://www.abinesh.com/delirium/wp-content/uploads/2008/11/najib.jpgKUALA LUMPUR, 25 Ogos — Datuk Seri Najib Razak telah memberi isyarat yang jelas kepada Kabinetnya bahawa pilihan raya umum semakin dekat sambil berkata, beliau mahu bertemu dengan rakyat setiap hujung minggu - Jumaat hingga Ahad mulai bulan depan.

Perdana Menteri (gambar) menegaskan mahu berbuat demikian selepas sambutan Aidilfitri dan menilai persekitaran landskap politik semasa.


Sumber-sumber memberitahu The Malaysian Insider bahawa Najib mahu Barisan Nasional (BN) bersedia untuk menghadapi pilihan raya, yang kemungkinan diadakan bila-bila masa dalam tempoh enam bulan ini meskipun kebimbangan besar ialah beberapa bahagian masih belum bergerak sebagaimana diharapkan.



“Perdana Menteri memberitahu Kabinet bahawa jadual beliau mudah. Isnin hingga Jumaat di pejabat, Khamis kerja politik dan Jumaat hingga Ahad di lapangan untuk bertemu dengan orang ramai dan mendapatkan maklum balas,” kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Najib yang juga Menteri Kewangan mempengerusikan mesyuarat majlis ekonomi setiap Isnin dan mesyuarat mingguan Kabinet pada Rabu.

Difahamkan beliau tidak akan menghadiri mesyuarat ketua-ketua kerajaan Komanwel di Perth, Australia mulai 28 hingga 30 Oktober ini.

Kini, beliau memfokus soal ekonomi selain memberi bonus dan bayaran khas kepada kakitangan awam, peneroka Felda dan orang miskin selain menyentuh soal aliran masuk pelaburan menerusi Program Transformasi Ekonomi di bawah Model Baru Ekonomi - dalam usaha memikat pengundi-pengundi atas pagar ke arah BN.

Bagaimanapun tindakan keras pihak berkuasa ke atas gerakan tuntutan pembaharuan pilihan raya Bersih 2.0 bulan lalu telah menjejaskan imejnya, memaksa beliau melakukan pembetulan termasuk membentuk jawatankuasa pilihan khas Parlimen lima bulan kemudian.

Pun begitu katanya, pilihan raya umum boleh diadakan ketika jawatankuasa itu masih bersidang.

Momentum persediaan untuk pilihan raya umum ke-13 semakin meningkat dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mula sudah memesan peti undi dan mendapatkan maklumat mengenai penggunaan sekolah sebagai pusat pengundian November ini.

Pemimpin-pemimpin BN mula meninjau beberapa negeri sejak awal 2011 selepas Najib memberitahu partinya, Umno bahawa beliau akan mengunjungi setiap negeri bersama timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menilai fikiran rakyat bagi mendapatkan mandat baru.

Najib menjadi perdana menteri pada April 2009 dan mandat semasa berakhir April 2013.

Terdapat tekanan dari dalam partinya dan komponen perikatan agar memastikan BN memperoleh dua pertiga kerusi di Parlimen dan mendapatkan balik beberapa negeri yang ia kalah pada Mac 2008.

Bagaimanapun The Malaysian Insider difahamkan, kepimpinan BN bimbang dengan 40 kerusi persekutuan yang disandang oleh perikatan itu memandangkan jentera peringkat bawah belum bergerak dalam mendaftar pengundi-pengundi baru ataupun mengadakan kempen.

“Mereka belum bergerak lagi. Dan, pemimpin-pemimpin bimbang kerana ia akan mengambil masa enam bulan khususnya dalam memperkenalkan muka-muka baru,” katanya.

No comments: