Monday, August 22, 2011

TU DIA !!! Ramainya sampai 10 000 pemilik kebun moktan buat demo selar Kerajaan Kedah

Oleh: SAIBURI SUDIN

Semua media pecacai BN melaporkan 10,000 pemilik dusun rambutan di Padang Terap menyelar kerajaan negeri dalam satu demonstrasi haram yang diadakan di Naka. Tujuannya untuk menyelar Menteri Besar kerana janji nak beli buah rambutan dari mereka tapi tak tunaikan janji sehingga buah habis jahanam.

Berdasarkan gambar tu maka memang sahihlah kehadirannya adalah sekitar 10,000. Kalau kurang pun dari angka tu mungkin setakat 2,3 orang saja. Laporan media BN mengenai isu ‘jumlah’ ni SS tak mau pertikai sebab jenis depa ni muhong teradap sejak azali lagi.

Yang SS nak ulas ialah 10,000 atau 10 ribu pemilik dusun, itu yang timbul kemusykilan besar. Bila sebut dusun tentu seantero dunia faham ia adalah satu kawasan tanah yang di atasnya terletak pokok buah-buahan yang banyak. Kalau pokok getah atau bendang orang tak panggil dusun. Paling kurang tanah dusun mesti serelong ke atas. Kalau kurang pada setengah relong, jangan isytihar itu dusun..kesian kat orang nak kena gelak, letih depa posa.


Bayangkan tengok paling kurang terdapat 10,000 relong dusun buah kat Padang Terap!!! Itu andaian untuk 10,000 pemilik yang kecam MB.. tentulah mereka adalah penyokong UMNO tegar. Penyokong tegar PAS, apa jadi pun depa tak akan kutuk MB maka tentulah depa tak termasuk dalam kumpulan 10,000 tu.. tapi ingat depa pun ada dusun jugak.

Katakanlah kumpulan yang bersetuju dengan kerajaan negeri termasuk yang tak ambik kisah isu tu adalah kira-kira 10,000 pemilik dusun jugak..nah, tambah lagi jadi 20,000 pemilik dusun ada kat Padang Terap. Keluasan dusun mereka semua paling kurang pun 20,000 relong!!!


Macam nilah.. berdasarkan laporan media pecacai UMNO Be End itu maka kat Padang Terap terdapat dusun buah-buahan bertingkat-tingkat... Tuu pun ada orang nak percaya lagi Utusan Meloya, TV3suku dan RTM... lantak pii lah kat puak2 bengong dok pecaya media UMCO.
Kedah La

Ni dia penjelasan Kedah Agro isu buah moktan


10,000 pemilik dusun buah rambutan di Padang Terap buat demonstrasi haram (gambar atas, kira betul2 memang ada 10,000 seperti dilaporkan Bernama. Jumlah tu lebih sikit dari himpunan Bersih 2.0 yang dilaporkan 6,000 kehadiran) kerana kununnya kerajaan negeri tak tunai janji nak ambil rambutan mereka yang berlambak tak terjual.

Berikut adalah penjelasan yang tersiar dalam akhbar Warta Darul Aman edisi internet (Wartakedah.net) berhubung isu tersebut. Kedah La siar berita tu siap dengan tajuk macam nak kata dekat puak2 demo haram tu.. awat hangpa ngok sangat!!!.. Sila baca:


Pemilik rambutan kena hubungi Kedah Agro, bukan tunggu kerajaan datang kait buah!!!

Oleh: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM



ALOR SETAR – Dakwaan kepada kerajaan negeri tidak menunaikan janji dengan tidak memungut buah rambutan penduduk adalah tidak benar.

Ini kerana Pusat Pengetinan Buah di Sungai Petani memerlukan 600 kilogram hingga satu tan buah rambutan untuk ditinkan dan seterusnya dipasarkan.

Pengarah Urusan Pusat Pengetinan Buah, Ir. Zamri Yusof berkata, sejak kilang itu mula beroperasi pada 17 Julai 2011, masalah yang mereka alami adalah kekurangan buah untuk ditinkan.

“Kita ambil buah hari-hari, satu hari boleh proses 600 kilogram buah rambutan untuk ditinkan.

“Sejak mula operasi, jadi masalahnya buah tak cukup, masalah paling besar bagi orang kampung tak ada orang nak kait buah tersebut,” jelas beliau ketika dihubungi bagi mengulas keluhan pemilik dusun daerah Padang Terap yang rugi dengan lambakan rambutan akibat daripada kerajaan negeri tidak memungut buah tersebut.

Tambah beliau, pihak kilang telah membuat tawaran kepada penduduk kampung bagi membeli buah rambutan jenis deli, anak sekolah ataupun gading dengan harga RM0.70 sekilogram.


Seperti yang telah dinyatakan oleh Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, penduduk tidak perlu menunggu kerajaan negeri untuk membeli buah mereka, jika ada peraih yang menawarkannya dengan harga yang lebih tinggi, mereka boleh jual.

Kerajaan negeri hanya membeli lebihan buah yang gagal dijual bagi mengatasi masalah lambakan yang dialami oleh penduduk.

“Penduduk di daerah Padang Terap juga kita telah beri tawaran untuk mereka jual buah rambutan kepada kita.

“Kita juga menawarkan buah rambutan jenis lain dengan harga RM0.50 sekilogram harga di ladang.

“Jika penduduk setuju, mereka boleh berurusan dengan pihak kilang, begitu juga dengan Pusat Pengumpulan Produk Pertanian Lembah Jerai, kita akan pergi kutip buah yang telah dikait.

“Maka, di sini tidak timbul kerajaan negeri tidak memungut buah penduduk, kita boleh kutip di detiap kampung bagi memenuhi keperluan pemprosesan,” jelas beliau.

Kepada pemilik dusun yang ingin bekerjasama dengan kerajaan negeri, mereka boleh menghubungi Pengurus Pemasaran Kedah Agro Holdings Berhad, Tarmizi di talian 012-5990486 ataupun hantar pesanan ringkas di hotline Kedah Agro, 013-4945000.

4 comments:

moktanmangko said...

pmilik dusun jenis pemalaslah ni!

Anonymous said...

Pemilik dusun rambutan ni memang mengada-ngada dan manja. Pergilah jual sendiri , kalau tak laku sedekah saja, dapat pahala berganda dalam bulan ramadhan ini.

Anonymous said...

Bapak kau...jual buah rambutan pon suroh orang kaitkan...dasar pemalassss...patut lah kau ni bangsat sangat....

Anonymous said...

Bapak kau...jual buah rambutan pon suroh orang kaitkan...dasar pemalassss...patut lah kau ni bangsat sangat....