Monday, October 10, 2011

HABUAN KRONI!!! Bina lebih banyak Kedai 1Malaysia

http://dnobiz.com/wp-content/uploads/2011/06/kedai-rakyat-1-Malaysia.gifKUALA LUMPUR, 10 Okt: Perancangan Kerajaan BN untuk membina lebih banyak Kedai Rakyat 1Malaysia diyakini akan memberikan keuntungan kepada kroni-kroni para pemimpin Umno BN, tetapi akan menimbulkan lebih banyak masalah bagi ekonomi bumiputra, terutama pengusaha-pengusaha kedai runcit di kampung-kampung.

Walaupun peruntukan tersebut melibatkan jumlah kewangan cukup besar sehingga RM40 juta seperti yang dinyatakan dalam Bejet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri 7 Oktober lalu, tetapi ia tetap tidak akan dapat dinikmati oleh keseluruhan rakyat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau tidak akan mempersoalkan tindakan kerajaan mahu memberi bantuan melalui subsidi barangan secara terus di kedai-kedai runcit serta cara Perdana Menteri menggunakan wang rakyat untuk terus mempromosikan jenama 1Malaysianya, sekiranya rakyat mendapat manfaat.

Menurut beliau, namun kenapa hanya satu pihak dan pengusaha iaitu Mydin yang dipilih untuk mendapat bantuan subsidi terus itu, sedangkan pembinaan lebih banyak kedai sebegitu akan mematikan kedai-kedai runcit rakyat terbanyak di seluruh Malaysia?

Katanya, apakah kerajaan tidak boleh mencari sebuah kedai runcit yang maju dan berdaya saing di setiap daerah yang ingin dibantu agar bantuan tersebut akan memberi lebih manfaat kepada lebih ramai pengusaha kedai runcit, bukannya membantu melebarkan sayap pengusaha sebuah pasaraya besar yang akan mematikan pengusaha kecil di kampung-kampung.

"Sudahlah selama ini mereka terpaksa bersaing dengan pasaraya besar, kini kedai runcit pun mahu dibolot dan diberi bantuan terus oleh kerajaan," katanya ketika membahaskan Bajet 2012 Kerajaan BN pada persidangan Dewan Rakyat di bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Sehubungan itu, beliau memohon Dewan Rakyat menerima hakikat bahawa Bajet 2012 Kerajaan BN itu tidak lebih dari senarai hadiah-hadiah kepada kroni dan golongan berkepentingan.

Menurutnya, ratusan billion ringgit akan dibelanjakan oleh Kerajaan BN semata-mata kerana kroni akan diterus didahulukan, projek-projek diberi keutamaan, kemudian sisa bakinya barulah diagihkan kepada rakyat.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh kesal dengan cara Perdana Menteri yang tidak segan silu mengumumkan projek-projek yang bermasalah kerana diberikan kepada kroni seolah-olah ia projek baru demi kesejahteraan rakyat.

Katanya, peruntukan projek pembangunan di bawah RMK10 bagi tahun 2012 berjumlah RM49.2 billion, contohnya melibatkan pembinaan Lebuhraya Pantai Timur Jabor-Kuala Terengganu yang tidak siap-siap dan telah pun menelan belanja yang tinggi, akibat pembabitan pihak-pihak yang berkepentingan, sedangkan fasa yang dibina oleh MTD di antara Sungai Besi ke Ajil telah pun dibuka.

Sebelum itu beliau berkata, Bajet 2012 itu menzahirkan ketagihan BN kepada rasuah dan penyelewengan kerana tidak terdapat tanda-tanda ketagihan itu akan reda, memandangkan pelbagai pengumuman yang dibuat jelas akan menguntungkan pihak-pihak berkepentingan semata-mata.

Beliau kesal kerana cadangan penyenaraian Felda Global Ventures Holding yang merupakan mercu tanda dan harta rakyat yang sensitif langsung tidak dibahaskan terlebih dahulu di Dewan Rakyat, sebelum dipertimbangkan untuk dibawa masuk ke dalam Bajet 2012.

"Saya bukanlah menentang sebarang usaha untuk mengembangkan saiz pasaran saham dan menarik pelabur asing ke Bursa Malaysia, tetapi persoalan yang membabitkan institusi Melayu (Bumiputra) dan harta rakyat yang dibina oleh 3 generasi rakyat Malaysia ini perlukan perdebatan ikhlas dan ilmiah di dewan ini terlebih dahulu," katanya.

Perdana Menteri seharusnya mengambil kira risiko kewangan dan pasaran yang akan mendedahkan Felda kepada susut nilai pasaran mirip kepada nasib yang sedang menimpa MAS, sekiranya penyenaraian itu tidak disertakan dengan tata kelola yang baik, pengurusan yang telus dan bebas dari campur tangan politik dan diperkuatkan dengan segala langkah mengelakkan manipulasi pasaran dan spekulasi.

Menurutnya, harga pasaran saham MAS telah susut sehinggakan harga semasanya hanyalah sekitar 37 peratus berbanding harganya sekitar tahun 1993 hingga 1995.

"Walaupun asetnya besar dan saiz operasinya berlipat kali ganda berbanding AirAsia, harga sahamnya turun naik dan sekarang ini hanyalah 50 peratus dari harga saham AirAsia," katanya.

Beliau yang juga Ketua Umum PKR mengingatkan kerajaan agar berwaspada supaya nasib yang sama tidak menimpa Felda, dengan membahaskan terlebih dahulu di Dewan Rakyat bagi membuat keputusan yang besar itu agar prasyarat berhubung kemantapan pengurusan, amalan tata kelola baik yang ketat dan nilai tambah dapat diambil kira.

"Janganlah kerajaan mengulangi kesilapan dalam penggabungan tiga gergasi perladangan iaitu Sime Darby, Guthrie dan Golden Hope yang disandarkan semata-mata kepada yuran rundingan dan laba yang bakal diperolehi oleh para perantara (broker) dan penasihat termasuklah CIMB yang rapat dengan Perdana Menteri," tegasnya.

Menyentuh tentang pengumuman Perdana Menteri bagi pembinaan projek-projek melalui kaedah perkongsian awam dan swasta (PPP) termasuklah pembinaan hospital wanita dan kanak-kanak melibatkan perbelanjaan RM700 juta, beliau mengingatkan Kerajaan agar bertindak dengan penuh tanggungjawab.

"Saya memberi ingatan supaya projek ini dilaksanakan dengan penuh ketelusan dan bertata kelola termasuklah dengan memastikan ia menggunakan bidaan terbuka, supaya harganya berpatutan kerana kita faham bila sahaja dipanggil perkongsian awam dan swasta, maknanya perkongsiannya begini: untung dikaut oleh swasta, kerugian dan kos ditanggung oleh awam dan rakyat," katanya.

No comments: