Sunday, October 9, 2011

HAMBAR!!! Rakyat tak gembira dengan Bajet ,Najib tak jadi bubar parlimen


Pemimpin PKR tidak menjangka bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan membubarkan Parlimen pada hari Isnin, menunjukkan tiada sambutan bagi Belanjawan 2012 walaupun pelbagai tarikan menarik yang ditawarkan untuk "membeli pengundi”.

"Tidak seperti negara berdemokrasi matang, di mana tarikh pilihan raya umum adalah tetap, di Malaysia, ia mengikut suka hati PM dan isteri beliau, Rosmah Mansor. Pakatan Rakyat akan kekal berjaga-jaga tetapi terdapat tanda-tanda jelas yang menunjukkan bahawa mereka akan berpaut dengan kuasa yang dimiliki pada masa yang lebih lama, " Naib Presiden PKR dan Pengerusi MCA Johor, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.


Jui Meng sebenarnya merujuk kepada isteri Najib, Rosmah yang terkenal kerana memainkan peranan yang sangat besar di sebalik tabir. Ada juga yang menganggapnya sebagai kuasa di sebalik takhta Najib.


Sambutan kurang menggalakkan merupakan tanda tenggelamnya kredibiliti Najib


Pada Jumaat lalu, Najib mengumumkan bahawa Belanjawan RM232 juta yang ditambah dengan bantuan wang tunai dan bonus yang disediakan bagi pengundi Umno, seperti peneroka tanah di bawah skim Felda dan pekerja di bawah perkhidmatan awam menjadi penerima utama dan masyarakat selebihnya diabaikan.


Walaupun propaganda besar telah diselaraskan dari arus perdana media dan TV yang dikawal kerajaan , tindak balas berkurangan kerana rakyat Malaysia sendiri telah menjangka Najib untuk mengambil langkah-langkah sedemikian.


"Sekarang saya percaya bahawa Najib tidak akan cukup yakin untuk membubarkan Parlimen. Pilihanraya umum ke-13 akan diadakan pada bulan Februari atau Mac selepas rakyat telah menerima 'duit saku' daripada Belanjawan 2012.


Ia sebenarnya adalah satu gambaran yang menyedihkan dan sesuatu yang Umno harus perhatikan ialah - rakyat tidak lagi percaya akan beliau dan walaupun mereka akan mendapat bantuan wang tunai, mereka cukup berpendidikan untuk mengetahui bahawa ia adalah wang mereka, "Naib Presiden PKR dan Ahli Parlimen Batu Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.


Anehnya, walaupun pencabar utama Najib bagi jawatan presiden Umno, Muhyiddin Yassin, enggan menafikan bahawa Belanjawan 2012 merupakan suatu pilihan raya. Bukan seperti Najib yang mengkritik orang yang menunjukkan kelemahan dalam pelan perbelanjaan beliau, Muhyiddin berkata bahawa ia bergantung kepada rakyat untuk menentukan bagaimana mereka mahu menilai Belanjawan tersebut.


Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad juga menghantar amaran tertutup mengenai perbelanjaan keterlaluan Najib, menunjukkan bahawa Malaysia dan seluruh dunia berada dalam krisis kewangan yang besar yang akan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih daripadanya.


" Kita akan mengalami krisis kewangan yang besar untuk tempoh masa yang lama. Walaupun ia dapat diselesaikan, proses pemulihan adalah sangat perlahan bagi kewangan pihak Barat, "Mahathir menulis di dalam blognya pada hari yang sama Najib mengumumkan Belanjawan 2012.


Pelabur asing sedar akan kecacatan pelan perbelanjaan 2012 Najib


Program jangka masa panjang bagi rancangan struktur termasuk pemulangan integriti dan ketelusan dalam sistem kehakiman Malaysia benar-benar tiada, dan ini akan diperhatikan oleh pelabur-pelabur asing dan agensi-agensi penakrifan. Sudah terlalu lama institusi di Malaysia dikritik kerana tunduk kepada rentak politik Umno dan bukannya untuk mengikuti haluan undang-undang dan meletakkan kepentingan masyarakat dan ekonomi terlebih dahulu.


Ini telah merosakkan imej Malaysia dengan pantas, serta skandal rasuah Najib mengenai kapal selam Scorpene dan pembelian palsu rancangan berita bersifat positif.


Program ini dimasukkan kepada rangkaian TV antarabangsa supaya mencipta satu imej palsu mengenai kepimpinan dan projek-projek Najib, dan walaupun pentadbiran beliau untuk menutup mata pengawal selia UK dari menyiasat, pendedahan percubaan beliau untuk melakukan perkara tersebut telah mencalarkan kredibiliti Malaysia dan warga asing sekarang meragui apa yang mereka lihat dan dengar mengenai negara ini.


"Umno akan jatuh di pilihanraya umum jika mereka tidak menjalankan reformasi sebenar. Mereka telah cuba untuk menipu rakyat dengan reformasi palsu tetapi rakyat tidak tertipu," naib presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.


"Mereka tidak memberi fokus kepada ekonomi sebaliknya mereka terus memberi tumpuan kepada menyerang dan menindas pihak pembangkang.


Sebagai contoh, percubaan Mahkamah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan cara percubaan tersebut dikendalikan tidak meningkatkan keyakinan pelabur kerana kredibiliti badan kehakiman juga telah memberikan kesan ke atas ekonomi. "


Surendran menambah bahawa pihak pelabur hanya akan yakin jika Malaysia memulihkan sistem negaranya apabila Najib atau sesiapapun pengganti beliau, melancarkan reformasi politik teguh yang segera menghukum perasuah dan mengembalikan kebebasan kepada badan kehakiman.

No comments: