Thursday, December 29, 2011

DUIT TAK ADA!!!Pesawat RM 120 Juta tersadai


Ini alasan yang cukup cantik. Aku bercadang nak minta tolong panglima ludah gunakan kepakaran dia dalam isu neh. Kalau sudi lah. Aku harap dia sudi. Sebab dia cakap dia perjuangkan nasib rakyat. So mestilah dia sudi. Kalau dia tak sudi mungkin dia yang kena ludah balik. Bahaya tue woitt... panglima ludah diludah. Memang rekod beb.

kah kah kah

Baca dulu bawah neh. Selow2. Dan fahamkan betul2.

PETALING JAYA (Dec 26, 2011): The Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) has had to ground its two amphibious planes – barely two years after putting the aircraft into service – due to budget constraints.

Since their grounding, the two Bombardier Aerospace CL415MP have been sitting in a hangar in Subang. One has been parked there since late last year, while the other has been grounded for about half a year.


According to the agency's 2010 annual report, the planes had to be grounded as the agency has yet to sign the maintenance contract for the amphibious planes as MMEA has not been allocated enough funds for the purpose. Apart from firefighting, the amphibious planes can be used for search and rescue and maritime surveillance although only one aircraft, serial number M71-01, has been fitted with the specialised mission equipment including two side-looking airborne radars, a forward-looking infrared radar, an airborne maritime surveillance system and other avionics and communications equipment.


The government ordered the planes from Bombardier in June 2008 and the first aircraft was delivered in January 2009 while the second arrived in early 2010.


http://www.thesundaily.my/news/249344

Note penting ;

1. Pesawat yang tersadai ==> 2 unit.

2. Sebuah pesawat dah tersadai sejak setahun yang lepas, manakala lagi sebuah pula pada kira2 6 bulan yang lepas.

3. Alasan tersadai tiada mempunyai peruntukkan yang mencukupi untuk menyelenggara pesawat. Disebabkan itulah mereka tidak menandatangani apa2 perjanjian dengan mana2 syarikat yang berkelayakkan untuk menyelenggarakan pesawat2 neh. [Lain kali lue cari pakar, upah pakar dan selenggara sendiri bhai]

4. Tahu harga pesawat neh berapa? rm120 juta sebuah. Ia ada berapa buah? 2 buah je. So baru rm240 juta. Kira mahal lagi lembu shahrizat beb.

kah kah kah

5. Salah meh harga yang mahal neh? Momantai. Asal sesuai dengan kualiti dan boleh buat kerja. Okey. Tapi sekarang bukan isu harga, tapi isu kekurangan dana maka ia tersadai sehingga tidak boleh digunakan. Maka ini salah. Salah kerana gagal urus benda neh dengan cekap.

6. Apa salah ka kalau pesawat neh tersadai? Salah. Sebab pesawat neh dibeli untuk buat kerja bukan dibiarkan untuk di sadai kan. Antara fungsi pesawat neh ialah memadamkan kebakaran, melakukan kerja2 mencari dan menyelamatkan dan memantau kawasan pantai. Ia juga adalah sejenis pesawat canggih yang dilengkapi dengan alat2 yang sesuai dengan fungsinya.

Jadi, macam mana? Kerajaan kena atasi benda neh. Cari pakar yang boleh selenggara benda neh. Cari langkah yang paling less cost tapi sesuai dengan keadaan. Takde duit? Soh shahrizat bayar balik duit pinjaman juta2 tue. Ini apahal kerajaan sampai takde duit nak jalankan kerja sendiri tapi ada duit bagi shahrizat bina kekayaan untuk family laki bini? Boleh kah?

Selain itu pada tahun 2003, malaysia telah sign agreement untuk beli jet pejuang sukhoi [macam helipkopter tak silap aku] yang bernilai rm150 juta seunit. Berbaloi meh? Harga kontrak AS900 = RM3billion = rm150 each untuk 18 jet pejuang.
Peh.

Ini berbaloi kah? Ini berbaloi kah dengan kualiti yang ditawarkan? Aku tunggu jawapan bernas dari panglima ludah malaysia. Dia hebat.

Jangan lupa misi penting neh ==> baca + faham + sebar. Ingat, kena baca, lepas faham baru sebar. Jangan sebar tanpa kefahaman. Nanti orang tanya kelam kabut nak menjawab pula. Lihat point penting bawah neh juga.

APMM pertama di Asia guna pesawat amfibia

14/10/2008 6:06pm


PELABUHAN KLANG 14 Okt. - Pesawat pelbagai guna amfibia yang dibeli oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dijadualkan tiba bulan depan, sekali gus akan menjadikan negara ini sebagai yang pertama di Asia menggunakan kapal terbang jenis itu.


http://ww2.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=PR11&y=2008&dt=1014&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_21.htm

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan meneliti laporan bahawa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dikatakan diarah tidak menggunakan dua pesawat amfibianya berikutan masalah kewangan. Katanya, beliau masih menunggu laporan penuh agensi itu berkaitan dua Bombardier Aerospace CL415MP dengan sebuah tersadai sejak akhir tahun lalu manakala sebuah lagi hampir enam bulan. Akbar itu memetik, berdasarkan laporan tahunan APMM 2010, pesawat berkenaan tidak boleh diterbangkan kerana agensi itu belum menandatangani kontrak penyelenggaraan berikutan kekurangan dana.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Takperlutafsiranbaru/Article/index_html


Pesawat Pertama (M71-01) telah diserahkan kepada APMM pada 23/1/2009 manakala pesawat kedua telah diserahkan pada bulan Oktober 2009. Pesawat Bombardier ini berupaya untuk membantu dalam memadamkan kebakaran. Pesawat ini berupaya melawan kebakaran dengan kelajuan 150 kt 278 km/j.


http://www.mmea.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=1570%3Aaset-apmm&catid=66

Beliau berkata, pesawat Amfibi terbaru itu yang berharga RM120 juta dan dibeli dari Kanada, kini boleh melaksanakan misi penuh.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1130&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm


Malaysia telah menandatangani kontrak bernilai AS$ 900 juta bagi pembelian 18 buah pesawat Su-30MKM pada 5 Ogos 2003.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30MKM

Sumber oleh : MTD Kota Lama.

No comments: