Wednesday, December 14, 2011

PERANGAI BLOGGER UMNO!!! Masa fitnah berlagak suruh saman, bila disaman kecut tak mengaku blog sendiri

Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

12hb. & 13hb lepas di Mahkamah Kota Bharu, berlangsung perbicaraan sambungan kes Dato' Haji Husam Musa saman Blogger RBF (Ruang Bicara Faisal) atau nama sebenarnya Muhammad Faizal bin Rohban Ahmad bin Syamsyi (Al-Fatihah kepada Allahyarham ayah beliau yang telah kembali ke Rahmatullah dalam penerbangannya pulang ke Tanahair dari India tidak lama dulu).


Gua tak nak ulas perbicaraan pada 12hb. sebab tak ada isu disitu. Gua cuma nak ulas perbicaraan pada 13hb sebab ada berita Portal dan Blog-blog pro UMNO/BN buat laporan tak tepat dan menyeleweng fakta.


Puak-puak bingai ni, kes dalam mahkamah pun di nak pusing jugak. Dilapor dalam Portal Media pro UMNO/BN begini:
“Husam Dayus”

KOTA BHARU – Exco Kanan kerajaan Pas Kelantan, Datuk Husam Musa disifatkan sebagai dayus dan penakut kerana secara tiba-tiba menukar peguam ketika perbicaraan kes samannya terhadap Mohd. Faisal Rohban Ahmad masuk ke fasa pembelaan.


Mohd. Faisal berkata, beliau sepatutnya memberikan keterangan sebagai saksi pertama defendan hari ini bagaimanapun secara tiba-tiba Husam mengambil keputusan untuk menukar peguamnya.


“Semalam penyokong-penyokong Husam menghukum saya lebih awal dalam laman facebook mereka berdasarkan laporan harakahdaily.net sedangkan mahkamah masih belum membuat sebarang keputusan yang mengatakan saya adalah pemilik blog ruangbiacarafaisal.


“Saya pun belum memberikan keterangan di mahkamah. Blog tersebut pun bukan milik saya, nama blog ruangbicarafaisal dan nama saya adalah Mohd. Faisal Rohban Ahmad. Pada 23 Oktober perkara yang sama juga dilakukan oleh harakahdaily.net dan Sinar Harian menyatakan saya pemilik blog sedangkan itu salah.


“Semalam semasa memberi keterangan Husam bukan main ‘gedebe’ kata saya dayus dan pengecut tetapi hari ini bila tiba giliran saya beri keterangan hari ini dia mohon untuk tukar peguam maknanya Husam tidak percaya pada peguamnya,” katanya kepada detiperubahan.com di sini hari ini.
Muhammad Faisal bin Rohban ketika keluar dari bilik Mahkamah pada perbicaraan hari pertama (12hb. Disember, 2011)
Pada prosiding kes saman tersebut, Husam telah meminta mahkamah supaya kes tersebut ditangguhkan kerana beliau akan melantik peguam baru bagi menggantikan peguam sedia ada.

Naib Presiden Pas itu menyaman Mohd. Faisal kerana mendakwa beliau adalah individu yang bertanggungjawab menyiarkan tulisan berunsur fitnah dalam blog ruangbicarafaisal.blogspot.com pada 3 Oktober 2009.


Rencana tersebut bertajuk “Husam dan Tamrin Balun Balak Kelantan RM15 juta.”


Bagaimanapun sejak perbicaraan tersebut berlangsung, mahkamah belum memutuskan sama ada Mohd. Faisal pemilik atau individu yang bertanggungjawab dalam kes tersebut.


Mohd. Faisal berkata, lebih menghairankan tindakan Husam menukar peguam tersebut tidak disertakan dengan alasan yang kukuh.


“Semasa memberi keterangan bukan main berlagak kata saya ini dayus tetapi bila giliran saya nak beri keterangan sebagai saksi defendan pertama dia hendak tukar peguam sebab dia sudah malukan saya dalam mahkamah,” katanya.


Mahkamah menetapkan pada 7 dan 8 Mac depan untuk menyambung perbicaraan kes tersebut.
Baik... Ulasan gua.

Perkara pertama berkenaan dengan status Peguam Dato' Haji Husam Musa dalam kes samannya terhadap pengendali blog
rbf online iaitu Muhammad Faisal bin Rohban. Dalam kes berkenaan, Pendakwa (Husam) menggunakan khidmat 2 orang peguam iaitu Hisham Fauzi dan juga Zainal Abidin.

Tak timbul isu "Husam mohon untuk menukar peguam" semasa perbicaraan berlangsung seperti yang dilapor portal pro UMNO/BN tersebut.


Dalam perbicaraan tersebut juga, pihak Pendakwa tidak ada dan tidak pernah memohon untuk menukar peguam, jauh sekali membuat permohonan untuk menangguhkan kes.


Sepatutnya dalam perbicaraan pada pagi 13hb. tersebut Muhammah Faisal bin Rohban sepatutnya memberi keterangan membela diri didalam kandang perbicaraan dan sessi soal-jawab bagi pihak pendakwa sepatutnya diteruskan oleh Peguam ke-2 Pendakwa (Zainal Abidin) tetapi Peguam ke-2 pendakwa tidak dapat hadir kerana mengendalikan kes lain.


Namun, pihak pendakwa tetap mahu meneruskan sessi berkenaan dan pihak Pendakwa telah memohon untuk meneruskan perbicaraan (memberi keterangan membela diri) dan Peguam Pendakwa 1, Hisham Fauzi memohon untuk mengambil alih tugasan Peguam Ke-2 Pendakwa didalam sessi Muhammah Faisal bin Rohban memberi keterangan.


Perbincangan kecil telah dibuat diantara Peguam Pertama Pendakwa dengan Peguam Pembela Muhammad Faisal bin Rohban dan dalam perbincangan tersebut Peguam Pembela Muhammad Faisal bin Rohban telah meminta supaya sessi tersebut (Muhammad Faisal bin Rohban memberi keterangan membela diri) ditangguhkan.


Sebenarnya yang mintak tangguh bukan Pihak Pendakwa, sebaliknya yang mintak tangguh ialah pihak Pembela atau pihak Muhammad Faisal bin Rohban sendiri.


Gua nak sebut jugak disini bahawa yang Dayus pada mata gua bukan pihak Pendakwa sebab pada gua, bila Husam saman Blogger berkenaan, Husam Anak Jantan.


Blogger yang dikatakan "Anak Jantan" tu pulak sebenarnya Dayus, tak padan dengan badan besar macam gerabak keretapi. Masa terima writ saman pun dah nampak penakutnya. Tukang hantar surat saman cuma sorang, badan sama besar dengan badan gua je, Blogger "Anak Jantan" pulak dengan badan besar terpaksa call kawan-kawan dan Pihak Polis untuk "Back-up" masa terima writ saman.


Lepas tu pulak tak pasal-pasal pergi padam Artikel-Artikel berkaitan dalam blog sendiri lepas terima writ saman. kalau "Anak Jantan", buat apa nak padam Artikel-Artikel berkenaan dalam blog..? Biar je lah terpapar dekat situ sebab lu kan "Anak Jantan".


Apa kelas "Anak Jantan" melalak dalam blog lepas tu padam balik Artikel..? Masuk dalam mahkamah mengaku pulak "itu bukan blog saya".


Dalam perbicaraan berkenaan jugak, selepas Peguam Pendakwa dan Peguam Pembela berunding, "Anak Jantan" yang cakap "Husam Dayus" ni jugaklah yang sebenarnya mohon untuk tunda kes dengan alasan "Anak Jantan nak bawak Mama ke Mekah bulan Februari nanti" padahal pihak Pendakwa secara jelas memohon dalam Mahkamah supaya perbicaraan seterusnya dipercepatkan dan mahu kes tersebut selesai selewat-lewatnya pada bulan Februari.


Muhammad Faisal bin Rohban di Mahkamah Tinggi Kota Bharu selepas perbicaraan hari ke-2 (13hb.Disember, 2011)
Shame on you rbf. Badan besar tak semesti telurnya juga besar. Blogger-blogger pro UMNO/BN yang copy & paste laporan dari Detik Perubahan pada gua IQ tahap Lembu FIDLOT je... Nampak hebat sebab tinggal dekat kondo dan pakai kereta merc, tapi Lembu tetap Lembu.Perisik Rakyat

No comments: