Tuesday, January 10, 2012

GANTUNG 3 SEMESTER!!! Rupanya Zainal Kling yang jadi hakim gantung Adam Adli


Zainal Kling prof kangkung
Harakahdaily melaporkan:
KUALA LUMPUR, 10 Jan: Tindakan jawatankuasa disiplin Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) sebenarnya telah merendahkan maruah dan nama baiknya apabila menggantung Adam Adli Abdul Halim (gambar) selama 18 bulan.

Sehubungan itu, Anggota Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, jika benarpun pelajar itu membuat salah, tindakan seharusnya mendidik bukannya menakutkan pelajar.


Beliau yang juga naib presiden PKR mengulas tindakan UPSI yang menggantung Adam Adli semalam ekoran tindakan pelajar itu menurunkan bendera gambar Presiden Umno yang dinaikkan di depan bangunan UMNO, PWTC itu. -
Hrkh.
Walaupun ramai yang kata tindakan Adam Adli turunkan gambar Najib tu tak melanggar mana-mana akta tapi macam yang aku tulis sebelum ni dalam posting "Pertuduhan lawak UPSI ke atas Adam Adli" UPSI memang perlu jatuhkan hukuman ke atas Adam Adli.

Tak kira walaupun tuduhan tu nampak tak sesuai dengan tahap intelektual universiti, hukuman yang berat mesti dijatuhkan.

Dari segi lain, memang tak heran Adam Adli dijatuhkan hukuman berat sebelah dan bersifat politik macam tu bila Zainal Kling yang jadi hakimnya. Sapa tak kenal Zainal Kling, prof kangkung yang keluarkan statement paling BANGANG dalam sejarah bila dia kata
"Tanah Melayu sebenarnya tak pernah dijajah"

Betul macam yang
Dr. Muhaimin Sulam tulis, Adam Adli yang bersedia untuk dihukum tu sebenarnya tak rugi dan UPSI pulak tak untung.
1. Kelas terakhir aku di UPSI semester lepas, seorang pelajar bertanya pada aku tentang pandangan aku mengenai kes kawannya, Adam Adli. Ini soalan provokasi atau memang budak ni memang nak tahu pendirian aku?

2. Tetiba kuteringatkan serangkap puisi Rendra yang berbunyi, 'Kalau takut pada risiko, jangan bicara soal perjuangan'. Itulah yang mampu kujawab. Maknanya apa? Kalau takut, cakaplah soal baitulmuslim, soal perut, soal kerjaya, soal carta lagu minggu ini dan sebagainya.


3. Hari ni, aku ambil kertas jawapan peperiksaan akhir tahun. Saja kupilih hari ini. Aku memang menanti waktu perbicaraan Adam Adli yang dijadualkan 3.00 petang hari ini. Lalu, aku ke hulu ke hilir 'mengkaji' tingkah laku manusia yang ada di hadapan pintu Timur UPSI.


4. Berjumpa beberapa anggota polis dari Balai Teluk Intan yang bertugas di situ. Dia tanya, ada kat sini? Akupun jawab, kau pun ada di sini? Tugas, jawab mereka. He he he.... skema biasa. Ini memang tempat aku la!


5. Sewaktu Adam masuk ke pintu universiti, beberapa pelajar di sekelilingku ghairah untuk melihat sambil mulut mereka menyebut nama budak Adam itu. Famous kau!


5. Maka diputuskan oleh Lembaga Disiplin UPSI yang dipengerusi Prof. Zainal Kling bahawa Adam Adli (yang sebelum ini, aku pun tak pernah dengar, baca, tulis namanya) dihukum gantung tiga semester.


6. Khabarnya, Adam Adli enggan merayu. Untungnya, Adam kerana ia semakin popular. Popular bukan soal batang tubuh Adam tetapi ideanya akan lebih popular. Manakala UPSI tidak dapat untung apa-apa dengan menggantung budak yang semangnya bersedia dihukum.


7. Secara politiknya, hukuman itu bukan untuk Adam. Hukumannya itu untuk pelajar yang bercita-cita mahu jadi Adam atau terinspirasi untuk bertindak seperti Adam.


8. Seorang pelajar yang menemani aku bercakap, sekarang baru kami belajar politik sebenar! -
Muhaimin Sulam.
[Imej atas cilok dari MSO]

Adam Adli ikon perjuangan mahasiswa



1 comment:

Anonymous said...

Selepas PRU12 byk gambar2 Najib dan Pak Lah di T Shirt Bn digunakan utk lap kereta dan jadi kain buruk lap motor dan kereta... Ngape Perkasa dan Pekida tak wat repot menghina PM... sebenarnya perbuatan ini lebih hina lagi dari Adam turunkan bendera wajah Najib... sebenarnya itu bkn bendera resmi PM... melayu umporno memang haprak... setahu gua Agong aje ade bendera peribadi.....