Friday, January 13, 2012

TEKI TEKI TARIKH PRU!!! Najib kata BN selesa tapi hasil transformasinya tak nampak lagi

Andaian bahawa pilihanraya umum ke 13 bakal diadakan dalam waktu terdekat memang tidak boleh disangkal.

Perdana Menteri Najib dalam satu temu bual dengan akhbar antarabangsa berpengaruh, The Wall Street Journal semalam menyatakan rejimnya masih lagi berada dalam keadaan selesa di sebalik krisis ekonomi global terutama yang melanda Amerika Syarikat dan Eropah yang sedang memperlahankan pergerakan ekonomi global.


Ujarnya, apa yang lebih utama kini adalah untuk menunaikan janji meneruskan transformasi ekonomi dan politik selain menunggu hasil daripada program tersebut sebelum memutuskan tarikh pilihanraya dalam keadaan selesa.


Tetapi hakikatnya, dia sedang berdepan dengan pelbagai skandal yang membelenggu Umno-APCO sendiri yang turut menjadi faktor tarikh pilihanraya umum terpaksa dipercepatkan.


Menurut The Financial Times dalam edisi minggu lalu, ekonomi global akan terus mengalami penguncupan terutamanya China, India dan rantau Asia selain memaksa kerajaan menyemak semula unjuran kadar pertumbuhan ekonomi bagai tahun ini.


Singapura telah mula mengalami kesan dengan menyemak unjuran sekitar 3.5 peratus berbanding 6 peratus seperti yang dikeluarakan dalam Belanjawan 2012 yang dibentang pada Disember tahun lalu.


Malaysia pula diramal akan terus berada dalam kedudukan tertekan dengan eksport turun 8.2 peratus berdasarkan tahun-ke-tahun seperti yang dimumkan semalam.


Selain pembebasan Anwar Ibrahim dalam fitnah liwat yang menyaksikan Najib dikritik hebat oleh mentornya Mahathir Selasa lalu, kedudukan Najib dilihat umpama sudah jatuh ditimpa tangga kesan daripada pergolakan dalaman Umno-APCO yang berbelah bagi sama ada mahu memenjarakan Anwar atau membebaskannya.


Mengakui Pakatan Rakyat sudah mendapat momentum yang diperlukan untuk menawan Putrajaya, Najib secara sikologi sengaja meletakkan kedudukan BN dalam keadaan defensif sebelum memutuskan untuk menyerang musuh politiknya itu pada saat-saat akhir.


Itulah sebabnya mengapa Najib membiarkan Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat menyerang bertali arus dan BN menyimpan peluru untuk dihamburkan dalam masa yang sesuai yang tidak mungkin sempat dijawab kembali Pakatan Rakyat yang hanya bergantung kepada ceramah, blog dan media sosial lain seperti Facebook dan Twitter.


Bagaimanapun penganalisis politik berpendapat, semakin lama Najib melengahkan tarikh pilihanraya, kedudukan BN semakin sukar untuk mempertahankan majoriti yang diperolehinya pada 2008.


Dengan pendedahan skandal membabitkan menterinya seperti Shahrizat Jalil, Jamil Khir Baharom dan Awang Adek Hussin serta MCA yang masih belum kebah daripada kejutan tsunami 2008 sudah cukup membuatkan sifir politiknya makin bercelaru dan haru biru.


Persoalan kini yang berlegar adalah bila dan bagaimana pun Najib menekan butang pembubaran pilihanraya kini sudah tidak begitu penting lagi.


Yang menjadi persoalan adalah, adakah Pakatan Rakyat sudah bersedia dengan segala taktik kotor dan tipu daya BN semasa pilihanraya nanti?


Debaran semakin kencang untuk kita meneliti keputusannnya.


JALAN PULANG



Najib says not yet right time for polls


Prime Minister Datuk Seri Najib Razak told the Wall Street Journal (WSJ) he is not comfortable calling for elections yet as the government must show his economic reforms are producing real results.


“Essentially, it’s a call you have to make on the basis of a feel-good factor, and that’s when you press the button. But of course at the end of the day it’s a rather intuitive decision,” the WSJ reported him as saying in its interview published today.


Speculation has been rife that Najib (picture) will be pressured to call for a general election soon due to the worsening global economy.


“You can have all the polling numbers but you must have the sense that this is the right time.


“I hope it will be the right time soon enough, but we still have to deliver on our promises and it’s important for people to have the feeling that the reforms we have promised will actually benefit them,” he said.


The PM acknowledged the global economic slump, especially the debt crisis engulfing Europe, could complicate his decision to press the election button.


“But so far we are still quite comfortable because our exposure to the EU in terms of total trade is only about nine per cent, so we are less vulnerable.

1 comment:

Anonymous said...

Jgn risau bro, Najib akan rujuk dgn mentor dia Tun M dan dia tunggu signal aje .... ape yg pasti sudah hampir.....