Saturday, March 10, 2012

UNDI MELAYU JOHOR!!! Jika masih kepada UMNO/BN, habislah.....

Johor dilihat sebagai kubu kuat Umno dan Melayu. Sama ada ia akan dirobohkan Pakatan Rakyat pada masa depan, itu tidak diketahui lagi. Wajah-wajah pengkhianat Melayu dikatakan dari sana juga. Umno ada sejarah panjang menodai bahasa Melayu.

Sebagai termaklum, Perdana Menteri Najib Razak telah menukar nama stesen bas Puduraya kepada Pudu Sentral. Ini adalah bukti pengkhianatan Najib ke atas bahasa Melayu.

Yang bergelar pejuang bahasa masih memberi undi kepada Umno walaupun banyak pengkhianatan Umno ke atas bahasa Melayu.


Itu cerita bahasa Melayu. Orang Melayu juga peka ke atas masalah tanah. Di Johor, khasnya Pasir Gudang, dilaporkan 290 buah keluarga di Kg. Plentong Tengah, seolah-olah sudah kehilangan hak ke atas tanah sendiri.

Walhal ratusan buah keluarga itu mendiami kawasan itu sejak 30 tahun lalu. Kalau Umno membela maruah dan harga diri Melayu hal ini pasti tidak akan berlaku. Itulah wajah Umno terhadap Melayu di Johor, walaupun negeri itu kubu kuat Umno.


Itu cerita di selatan tanah air. Di utara pada 1993 timbul laporan tentang kira-kira 1,000 ekar tanah Rizab Melayu di Kerpan di Kedah. Tanah yang asalnya tanah sawah bendang, telah dialirkan air masin dari laut untuk membuat projek ternakan kolam udang harimau.


Seorang penulis berjiwa rakyat, Azizi Abdullah tampil menuang detik peristiwa ini lalu membancuh segala isi pahit maung cerita derita pesawah itu lewat novelnya yang berjudul - Harga Sebuah Maruah. Umno, di dalam novel ini, bersama pihak pemaju, dengan segala macam muslihat sudah mengambil apa yang dicitakan selama ini; tanah!


Begitulah, bagaimana sedikit demi sedikit, tanah-tanah ini terjual, sama ada secara rela, terpaksa atau kerana gelap mata bangsa Melayu sendiri. Ketika ini, yang paling parah adalah usaha rakyat membela tanah kaum peneroka Felda di samping tidak melupakan kedudukan bahasa Melayu itu.


Agak ganjil bagi sesetengah orang jika mereka mahu fikirkan bagaimana Umno mengkhianati Melayu dengan mengorbankan tanah mereka ini. Di Perak, sebelum BN mengguling kerajaan Pakatan Rakyat, sudah ada 200 ekar tanah rizab Melayu yang lama diberi kepada kapitalis Cina.


Yang kerap melalui Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat lebuh raya Utara Selatan PLUS tentu terserempak tapak kilang simen YTL. Ia dahulunya dikenali Perak Hanjoong. Ya, tanah inilah juga pada asalnya tanah rizab Melayu yang terhampar seluas 200 ekar itu.


Rupa-rupanya sejak merdeka daripada belenggu British, kita dapati bukanlah tanah Melayu itu kekal. Malah ia menyusut sedikit demi sedikit dan wilayah Malaysia semakin berkurangan dan hidup kita menjadi terhimpit.


Apabila disemak sejarah, pada 1957, dilaporkan bahawa kita ini memiliki kira-kira 3 juta hektar tanah rizab Melayu. Ini menunjukkan bahawa, pada suatu sudut lain, walaupun penjajah British dianggap perompak tetapi dalam kes tanah rizab Melayu ini, masih ada saki-baki kemanusiaan di jiwa British.


Lalu, Malaya pun akhirnya merdeka, secara politik. Namun, ada kejutan berlaku pada 1995. Ketika disemak kedudukan tanah rizab Melayu ini, didapati 43 peratus tanah rizab Melayu sudah hilang melesap dalam tempoh 38 tahun, sejak merdeka.


Jumlah kehilangan tanah rizab Melayu yang disebut dalam nisbah peratusan itu bersamaan 1.3 juta hektar tanah. Jelas, yang tinggal 'kekal' kini cuma 1.7 hektar tanah saja. Demikianlah politik Umno menjahanamkan tanah sebagai lambang maruah dan harga diri Melayu.


Kini ketika berada pada 2012, 16 tahun setelah Melayu kehilangan 1.3 juta hektar rizab tanahnya pada 1995, kita seolah-olah terdengar jerit pekik arwah Sultan Johor yang mahu mengambil Pulau Batu Putih yang terlepas ke Singapura itu.


Bayangkan, kalau Sultan Johor (negeri yang dianggap tebal Melayu itu) gagal mendapat kembali tanah hingga hujung nyawanya, untuk bela 290 keluarga di Kg Plentong Tengah pun tidak terdaya kerana Umno sudah bertukar rupa sebagai pengkhianat, maka terhadap siapa mereka berharap selain Tuhan?


Satu jawapan yang ada buat masa sekarang adalah - Pakatan Rakyat! ~
lidahrakyat

1 comment:

Anonymous said...

1) Bila disebut tanah rezab melayu, adakah tanah ini di rezabkan kepada org Melayu tetapi ianya tidak bertuan kerana tiada permohonan hak milik oleh orang melayu?
2) Atau adakah tanah rezab melayu ini telah bertuan tetapi dijual kpd bukan melayu dan status tanah tersebut telah ditukarkan dengan kelulusan exco kerajaan negeri?
Harap beri penjelasan.