Monday, April 9, 2012

PECAH BERITA!! Timbalan Pengarah SKMM kantoi kes rasuah!


Seorang Timbalan Pengarah, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) didakwa hari ini bersubahat dengan isterinya dan seorang lelaki dalam mendapatkan rasuah RM250,000 untuk tender untuk membina makmal forensik digital suruhanjaya itu.

Noor Mohamed Khan Mohamed Mastan (gambar kanan), isterinya, Suraya Hani Ahmad Zaki (gambar tengah), dan Noorshidin Mohd Noor (gambar kiri) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen.

Suraya Hani dan Noorshidin telah bersama-sama didakwa menerima rasuah RM250,000 dari Siap sedia Informatik Sdn Bhd ketua operasi pegawai Mohd Shukri Othman sebagai pertukaran untuk "surat anugerah" untuk membina makmal forensik digital.

Kedua-dua mereka menghadapi pertuduhan berasingan memperdayakan Mohd Shukri untuk mempercayai kesahihan surat anugerah tender projek.

Noor Mohamed Khan didakwa dengan membantu kedua-dua dengan mendapatkan kertas tender yang berkaitan untuk projek di bursa untuk sebahagian rasuah RM250, 000.

Jika didapati bersalah, semua muka tiga hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda RM10, 000 di bawah Akta Pencegahan Rasuah Malaysia.

Ikat jamin telah ditetapkan pada RM10, 000 untuk Noor Mohamed Khan dan RM15, 000 untuk dua yang lain.

Tarikh sebutan semula kes telah ditetapkan pada 23 April untuk Noor Mohamed Khan dan 27 April untuk Suraya Hani dan Noorshidin.

12 comments:

Anonymous said...

Aku rasa si isteri terkena palit akibat perbuatan si suami durjana tu. Kasihan Pn. Suraya kerana aku kenal sangat dia ni. Berkhidmat sebagai ejen insuran aku dan sikapnya amat lurus bendul, taat pada ibubapa dan perna menyelesaikan masalah kewangan aku tanpa minta apa2 suapan. Tapi dah nasib beliau jadi begitu, berkenalan secara singkat dgn si durjana hingga ke jinjang pelamin amat mengejutkan aku. Sudah pasti ada muslihat helah utk mengaburi perbuatan laknatnya. Sabar dan harap tabah menghadapi segala dugaan, semoga Allah sentiasa melindungi orang yang teraniaya.

Suparman said...

bior mahkamah buat keputusan la geng, kalau tidak hakim semua makan tidor

Hati Muda said...

wakaka. khan? nama etnik mana tu?

Anonymous said...

Anonymaous, leh bgtau x apa lagi yang kamu tahu, sebab yang lelaki tu saya kenal sangat

Anonymous said...

aku kenal dengan dua2 laki bini ni. hok jantan 2, ek lebih, macam Malaysia ni bapak dia yang punya. hok tina tu sama teruk gak dengan jantan 2, eks juga. moga menjadi pengajaran pada kita semua. wang bukan segala-gala nya. insyaallah

Anonymous said...

kito kenal sgt dgn demo ni. demo ni org jujur. masa demo ni keje di kelate, ore kelate sumo suko dio, demo ni baik suka tolong org. byk demo tlg. terkejut ore kata demo ni mkn. rasuah. ssh nk cayo. demo ni bkn ore politik. demo ni suko buat derma byk. terkejutla ore kata demo ni jahat. Kito raso org nk kejar bos dia, tp demo ni keno pulak. demo ni kene nayo ni.

Anonymous said...

Kwn- kwn, nak kongsi sikit, sprm skrg ni guna taktik kotor dengan cara memerangkap orang dengan memaksa orang awam bekerjasama. Kita ingat sprm ni cegah rasuah tapi mereka pula yang mengadakan rasuah. Hairannya syarikat yg menggunakan 'letterhead' syarikat boleh pula dipaksa oleh sprm untuk meng'Ada'kan perjanjian bg memerangkap si mangsa. Di mana pula kuasa SSM dalam hal ni? Adakah SPRM berkuasa ke atas SSM, padahal kedua- dua fungsi suruhanjaya tertakluk di bawah Agong???

Anonymous said...

Bro. aku terkejut dgn cara mereka ni bila aku baca pasal sprm buat perangkap. Habis macam mana kita nak bekerja?? kalau dah ada surat perjanjian pun mereka boleh perangkap. Inilah kerajaan sekarang. Kisah pasal Shahrizat dgn suami dia pun senyap padahal semua tahu siapa yg buat hal tu tp sbb dia menteri, org lain yg jd mangsa.

Anonymous said...

Bahayonyo camni, sprm suruh buat perangkap?? walaupun ado surat perjanjian boleh jugok kena tangkap. sprm keje kt mano ni, nk tanya sikit, dio kojo kt sprm ko SSM? Kuasa demo tu melebihi SSM?? Berat nih! kito suruh cegah rasuah bukan nak adakan rasuah. Nayo sungguh kalau kena camni, ni lah kerajaan sekarang. Luar negara US & UK pun haramkan perangkap camni.

Azie Aisha said...

dalam dunia ini semua orang ada buat salah, tapi semua orang tak sedar apa yang mereka buat.dalam kes noor mohd saya tak puas hati kerana saya sangat kenal sama dia, noor orang yang hati mulia dan baik gila.dalam lubuk hati saya noor mohd khan tak buat benda2 keji ini. mungkin ini satu perangkap dari orang yang hati busuk macam bangkai binatang.saya harap sangat pihak makamah buka balik fail, dan siasat balik kes noor mohd khan. jangan jadi disebab setitk nila rosak susu sebelanga.

Azie Aisha said...

dalam dunia ini takada manusia yang buat salah, dalam kes noor mohd khan, saya kenal sangat dia seorang balik gila dan pemurah.tak mukin noor terima rasuah. saya harap pihah makamah buka kes noor mohd khan siasat balik betul2 JANGAN JADI DISEBABKAN SETITIK NILA ROSAK SUSU SEBELANGA.PIHAK MAKMAH AMBIL TINDAKAN SEWAJARNYA JANGAN ORANG YANG TAK BERSALAH KENA TANGGUNG AKIBAT. ISTERI PUNYA HAL TAKAKAN SUAMI NAK TANGGUNG,DAHLAH TANGGUNG DOSA ISTERI DI AKHIRAT.

Anonymous said...

saya kenal kedua-duanya.seronok tgk diorg loving couple.sama2 baik dan jujur..kalau tolong orang tu mmg ikhlas la tak kira siang malam dan tak pernah merungut pn letih ke ape.dgn org yg bmacam2 kerenahnye lg.ramai la org yg diorg tolong tp diorg tak pernah minta apa2 duit pun..pk la baik2..watpe la diorg ni nk amek rasuh.kate la klu dia betul2 nk duit,da lama die mntk upah drp org yg diorg tolong ni dan sy bole kate klu cmpur sume mmg bole dpt lbh drp rasuah yg dia amek tu..tp die xbuat kn..so pk logik la..hidup diorg pn biasa2 je bkn mewah pn.diorg ni mesti dianiaya..hanya Allah yang mengetahui.lbh baik la kita sama2 doakan spya mereka dapat dibebaskan.pesanan kpd yg lain jgn la cepat melatah.takut nti jd fitnah..