Tuesday, May 22, 2012

PECAH BERITA!!! Bekas Pendakwaraya Kanan II Persekutuan, Yusof Zainal Abiden bakal sertai PAS pada 1 Jun !


Selepas Naib Ketua Pemuda Umno-APCO Kampar, Samhuri Md Zain membuat keputusan U-Turn hanya dalam tempoh 52 jam mengamuk di perkarangan Pejabat Daerah dan Tanah Kinta di Batu Gajah, kejutan kembali semula mewarnai arena politik tempatan.

Kesediaan Bekas Pendakwaraya Kanan II Persekutuan, Yusof Zainal Abiden menyertai pasukan peguambela Anwar jelas membuktikan bahawa ada kepincangan serius dalam sistem kehakiman negara yang sekian lama dicabuli rejim pemerintah sejak zaman Mahathir menjadi perdana menteri.


Tetapi siapa yang menyangka Yusof pun boleh membuat U-Turn meninggalkan Najib dan Gani Patail terkapai-kapai setelah bersara wajib 1 Februari lalu malahan telah meletakkan jawatannya beberapa hari sebelum keputusan dibacakan hakim Mahkamah Tinggi, Zabidin Mohd Diah.


Kita tunggu dan lihat 2 Julai nanti apakah yang akan dibuktikan Yusof dalam misi untuk membuktikan pertuduhan yang sengaja direka Pejabat Peguam Negara ini ke atas Anwar dapat membersihkan namanya yang sedikit tercalar satu ketika dulu.


Dan bukti terbaru daripada Twitter ahli parlimen Taiping, Nga Kor Ming mengatakan bahawa Yusof akan menyertai PAS pada 1 Jun ini bakal membuatkan Najib Altantuya semakin pening kepala!


Nga dalam Twitternya sebentar tadi mengatakan:


@ngakorming
Terkini : Former Solicitor General Dato Yusof will officially Join PAS on 1/6/12. More Top civil servant will be with PR to save M'sia!

@ngakorming
Terkini : Bekas Pendakwaraya Kanan Dato Yusof secara rasmi menyertai PAS pada 1/6/12. Lebih ramai pegawai tinggi kerajaan akan bersama PR untuk selamatkan M'sia!

Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Mohd Nor Manuty menyifatkan Yusof telah 'kembali ke pangkal jalan' apabila mengetuai kumpulan peguam Anwar Ibrahim dalam kes perbicaraan Bersih 3.0.


Beliau berkata, sudah sampai masanya Yusof berjuang bersama-sama Ketua Pembangkang itu untuk menegakkan perkara yang benar dan menolak perkara batil.


"Saya yakin penyertaan Yusof atas kerelaan beliau sendiri, bukan atas paksaan daripada mana- mana pihak. Beliau hadir bagi menuntut keadilan kebebasan bersuara yang dijamin Perlembagaan," katanya ketika dihubungi Keadilan Daily.


Yusof merupakan ketua pasukan pendakwa dalam kes Fitnah II terhadap Anwar sebelum ini.


Beliau meletak jawatan dari Jabatan Peguam Negara pada akhir perbicaraan kes Fitnah II selepas menyaksikan Anwar bebas daripada sebarang sabitan.


Kali ini beliau bersama peguam kanan, Karpal Singh dalam pasukan peguambela Anwar dalam perbicaraan tuduhan menyertai Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.


Yusof memutuskan untuk menyertai Anwar setelah menerima tawaran melalui panggilan telefon daripada Anwar malam tadi.


Anwar dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4 (2)(c), Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(3) Akta yang sama.


Selain beliau, Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali dan Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin turut dituduh di bawah akta yang sama.


Mohd Nor berkata, Yusof yang mempunyai pengalaman luas sebagai pendakwaraya dalam kes- kes berprofil tinggi sebelum ini bakal membuka mata rakyat mengenai perjalanan kehakiman negara ini.


"Kontradiksi akan berlaku apabila beliau kali ini menyertai pasukan Pembangkang dan ia bakal membuka mata semua rakyat Malaysia. Keadilan pasti akan terjamin," katanya.

JALAN PULANG

2 comments:

Anonymous said...

kita lihat dulu.....kalu keje pun ada "probation period".....kita doakan semuga Yusof zainal istiqamah dgn hala tuju mutakhir ini....insyallah....

Anonymous said...

betulllll.....kita tgklah dulu....kalu cerai berai pun ada iddahnyer.....yeler..."takut ader benih UMNO/BN lagi dlm rahim dier"....hihihihihihihi