Monday, July 23, 2012

TERKINI!!! Wilfred Bumburing letak jawatan Pengerusi BN Tuaran

http://mk-cdn.mkini.net/486/2d3844a93d4c467ef085f0bbf475b03d.jpgDesas-desus yang mengaitkan dua ahli parlimen Barisan Nasional yang akan keluar ekoran pergolakan dalaman parti masing-masing semakin menjadi kenyataan.

Sebentar tadi, ahli parlimen Tuaran, Wifred Bumburing mengisytiharkan meletak jawatan sebagai pengerusi BN Tuaran, satu lagi petanda bahawa BN negeri kini dalam keadaan kelam-kabut menyusun jentera pilihanraya di saat spekulasi pilihanraya umum akan diadakan dalam bulan September sempena Hari Malaysia pada 16 haribulan.


Wilfred yang juga timbalan presiden United Pasokmomogun Kadazandusun Organization (UPKO) dijangka akan mengumumkan perletakan jawatannya dalam parti Dalam waktu terdekat.


Beliau akan mengumumkan masa depan politiknya dala satu majlis di Dalit, Tuaran, Ahad ini.


Seorang lagi ahli parlimen, Lajim Ukin yang juga ahli parlimen Beaufort telah mengunjungi Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat di pejabatnya di Kota Bharu, Kelantan, pagi tadi.


Lajim dijangka akan menyertai PAS manakala Wilfred akan menyertai PKR.


Pengumuman kedua-dua ahli parlimen BN ini akan dibuat secara berasingan.


Ini mencetuskan lagi kehangatan politik Sabah yang terus bergolak ekoran persengketaan antara Ketua Menteri, Musa Aman dan Naib Presiden Umno-APCO, Shafie Apdal.


Lajim Ukin, ketua perang UMNO yang berpengaruh di selatan pedalaman Sabah, dikatakan hampir "pasti" meninggalkan Umno tetapi ura-ura parti untuk menyertai Barisan Rakyat Sabah (SPF) tidak benar dan hanya sebagai khabar angin, tetapi PKR.


Maklumat dalaman dipercayai mendakwa bahawa ahli Majlis Tertinggi Umno dan Ahli Parlimen Beaufort sedang bersedia untuk keluar Jun 10 dan bahawa pemimpin de facto gabungan Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim sendiri akan terbang ke Sabah hari ini untuk menerima skor bukan sahaja Lajim tetapi juga selain dari Umno Sabah dan pemimpin United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO).


Anwar dijangka tiba di Kota Kinabalu jam 1.40 petang 12 Jun lalu dari Kuala Lumpur.


Antara yang nama-nama yang disebut di sini dan di Beaufort serta di Labuan timbalan presiden Wilfred Bumburing (gambar atas), bekas menteri timbalan ketua ketika itu Parti Bersatu Sabah (PBS) kerajaan, Amir Kahar Datu Mustapha, bekas timbalan menteri persekutuan, Yahya Lampong, dan Ketua Pegawai Eksekutif milik kerajaan negeri, Suria Capital, Ibrahim Menudin.


UPKO pada 16 Mac menafikan Wilfred Bumburing keluar dan menyertai PKR tetapi hari ini hampir pasti ia menjadi kenyataan.


Bumburing, yang merupakan Ahli Parlimen Tuaran, sejurus selepas pilihan raya umum pada 2008 yang dikaitkan dengan kegagalan untuk mendapatkan beberapa Ahli Parlimen dari parti pemerintah ke dalam PKR untuk memberi majoriti mudah di Parlimen dan dengan itu 16 Sept, 2008 Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan persekutuan.


Surat perletakan jawatannya diserahkan melalui faksimili ke ibu pejabat BN di Kuala Lumpur, ibu pejabat BN negeri di Kota Kinabalu dan presiden UPKO, Bernard Dompok.


Wliferd menewaskan calon PKR, Ansari Abdullah dengan majoriti 6,622 undi dalam pilihanraya umum lalu atas tiket BN.Jalan Pulang

1 comment:

Anonymous said...

Kahkahkah..

apa nak heran.. politik sabah mmg beginilah perangainya.. ada jak maslah lompat parti lepas tu masuk semula..

xPBS, BERJAYA= BERSEKUTU dan USNO semuanya konon berjuang untuk rakyat tempatan sabah tapi pada dasarnya makin pecah belah anak2 tempatan..

dia kecewa kalik sbb tidak tersenarai sebagai calon.

lebih kurang mcm si Yong Teck Lee, jeffery Kitingan.. low class punya politician..