Saturday, August 25, 2012

KERANA SHAHRIZAT!!! UMNO berisiko hilang undi wanita


Secara tradisinya, kaum wanita adalah sangat penting dalam demografi Umno dengan sayap Wanita parti dilihat sebagai tulang belakang kepada Barisan Nasional (BN) — memastikan undi dari suri rumah dan golongan wanita.

Akan tetapi terdapat kerisauan bahawa golongan ini semakin dipinggirkan oleh BN kerana terlalu memberi fokus kepada usaha mendapatkan undi orang muda.


"Terdapat keperluan bagi Wanita Umno untuk menggunakan kembali sistem lama untuk pulang ke kawasan masing-masing dan melawat dari rumah ke rumah. Ini sangat penting.”


"Ketika kami melakukan ini dulu, kita melihat dalam keputusan pilihan raya, hanya terdapat margin kesilapan yang kecil berbanding apa yang kami jangkakan, hanya berbeza 100 atau 200 undi,” kata ketua Wanita Umno bahagian Cheras, Faridah Abu Hassan.


Beliau berkata sayap wanita mendapati kaedah kempen tradisional dari rumah ke rumah yang bekerja begitu baik untuk parti sebelum ini semakin dipinggirkan.


"Mereka lebih suka menggunakan media dalam talian dan kehadiran besar 10,000 hingga 30,000 orang, tetapi tidak mempunyai apa-apa untuk menunjukkan hasil itu dalam pilihan raya, seperti apa yang berlaku pada tahun 2008," katanya.


Kedua-dua pemuda dan wanita telah dikenal pasti oleh pemerhati dan penganalisis politik sebagai kunci untuk menentukan yang mengambil Putrajaya, dengan BN dan Pakatan Rakyat (PR) sudah dikunci dalam apa yang dilihat sebagai perebutan yang paling berminat untuk sokongan dalam sejarah baru-baru ini di negara ini.


Penganalisis politik telah memberitahu The Malaysian Insider bahawa pengundi atas pagar - terutama wanita yang bekerja di rumah dan anak-anak muda - akan menjadi penting dalam menentukan keputusan pilihan raya yang mesti dipanggil oleh April depan.


"Wanita adalah sangat penting kerana mereka membentuk separuh pengundi dan mereka mengundi terutamanya mengenai isu-isu dan pengalaman ditubuhkan," Ibrahim Suffian dari Merdeka Center memberitahu The Malaysian Insider semalam.


"Mereka cenderung menjadi lebih tertumpu pada serahan bahawa parti-parti politik boleh menawarkan dan cenderung untuk menjadi lebih pragmatik serta."


Wan Saiful Wan Jan dari Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) berkata bahawa bagaimana wanita cenderung untuk mengundi adalah sukar untuk menentukan, menunjukkan bahawa mereka membuat sejumlah besar pagar dianggap kunci kepada kemenangan apabila pemilihan dipanggil.


"Undi mereka mempunyai sejarah menjadi sangat penting, terutama pada saat-saat akhir," katanya. "Mereka menjaga undi mereka kepada diri mereka hak untuk akhir sangat, oleh itu ia tidak mudah untuk menentukan siapa yang mereka akan mengundi, itulah sebabnya kedua-dua PAS dan Umno akan meneruskan kempen mereka hak untuk akhir," katanya.


Pemimpin akar umbi Wanita Umno dan Puteri Umno memberitahu The Malaysian bahawa demografi wanita lebih berminat dalam isu-isu yang melibatkan keluarga, seperti kos sara hidup, penjagaan kesihatan dan kemiskinan bandar.


Tetapi mereka mengakui bahawa sentuhan peribadi lama berkempen dengan pergi dari rumah ke rumah kini sebahagian besarnya digantikan dengan perhimpunan besar-besaran di mana pemberian wang tunai diberikan kepada keluarga yang kurang bernasib baik.


"Pengundi wanita Melayu muda membuat 13-15 peratus daripada pengundi Hulu Selangor, dan isu ini, khususnya di Hulu Bernam, isu kos sara hidup," kata Zahana Hamzah, ketua Puteri Umno Hulu Selangor.


Ketua Komunikasi Puteri Umno Selangor, Suhaila Md Zain menambah bahawa selain daripada keperluan untuk mengetatkan dompet kerana kos hidup yang tinggi, muda suri rumah telah menghadapi isu berkaitan penjagaan kanak-kanak. "Ibu muda kini berhenti kerja mereka kerana terdapat tiada siapa untuk menjaga anak-anak mereka di rumah." Beliau adalah antara beberapa pemimpin memberitahu The Malaysian Insider menegaskan kepentingan kempen mendekati pintu ke pintu. "Kami masih mempunyai untuk memenangi hati mereka selepas mereka telah membaca blog dan mendengar khabar angin."


Kedua-dua BN dan PR telah beralih perhatian mereka kepada ekonomi, dengan Perdana Menteri Najib Altantuya dijangka mengumumkan pusingan segar pemberian di bawah Rakyat inisiatif Bantuan 1 Malaysia (BR1M).


PR juga telah berjanji untuk cukai yang lebih rendah pada kereta dalam usaha untuk meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah. Ekonomi berkembang pada kadar yang mengejutkan sebanyak 5.4 peratus pada suku kedua, bertiup dari jangkaan ekonomi 'dan berpotensi menimbulkan faktor rasa-baik menjelang pilihan raya umum.


Tetapi berita baik adalah tidak dijangka untuk bertahan sebagai prospek global berkemungkinan untuk menjejaskan eksport Malaysia.


Menghairankan kuat Malaysia suku kedua pertumbuhan ekonomi walaupun eksport melemahkan adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh penampan projek pembinaan yang berterusan dan peningkatan perbelanjaan disebabkan oleh kenaikan gaji penjawat awam dan pemberian tunai kerajaan, berkata ekonomi, yang boleh menunjukkan kepada pertumbuhan tidak sekata pada bulan-bulan akan datang.


Ini bermakna ramai rakyat Malaysia biasa tidak berasa kesan positif pertumbuhan ekonomi, membuat pemberian BR1M kedua perlu untuk terus mengekalkan mana-mana momentum ekonomi.


Dengan kenaikan kos sara hidup masih fokus utama bagi wanita, kedua-dua BN dan PR akan bekerja keras dalam kemenangan ke atas undi penting yang diperlukan untuk mengambil Putrajaya.


Wanita Umno berdepan tekanan untuk mengekalkan status qou mereka ekoran skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang melibatkan keluarga Ketua Wanitanya, Shahrizat Jalil yang didakwa menyeleweng wang rakyat sebanyak RM250 juta seperti yang didedahkan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli hingga Shahrizat akhirnya tidak melanjutkan tempoh perkhidmatan senatornya yang berkahir 8 April lalu.


Shahrizat yang kini berdiam diri selepas skandal tersebut dikatakan tidak mampu menahan tekanan pimpinan Wanita walaupun Najib membelanya dengan meminta mengekalkan jawatannya dalam parti, sekaligus mengheret pergerakan itu terperangkap menghadapi kaum wanita untuk berkempen menghadapi pilihanraya umum akan datang.

No comments: