Tuesday, September 18, 2012

JOHOR!!! Bakal jadi mimpi ngeri buat BN



Walaupun tanpa jaminan keselamatan kepada Pakatan Rakyat (PR), Johor tetap menjadi pusat kepada gelombang perubahan dalam pilihan raya umum akan datang, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Keyakinan tersebut bukan sekadar berdasarkan kajian yang dibuat, tetapi diukur berdasarkan sambutan rakyat Johor kepada program-program PR.

"Itu keyakinan kita dan kita tidak beri keutamaan sama ada Menteri Dalam Negeri memberi jaminan keselamatan atau tidak," kata beliau.

Sebelum ini, ketika ditanya terhadap jaminan keselamatan terhadap PKR di Johor memandangkan sudah tiga kali bas jelajah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim diserang dan disimbah cat, Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein berkata, "Tak payah jaminan, yang akan tentukan (penerimaan terhadap PKR) orang Johor itu sendiri". 

Menghuraikan lebih lanjut, Salahuddin berkata, sebelum ini pemimpin-pemimpin PR tempatan memberitahu, hendak penuh 50 meja pun susah kalau mereka anjurkan majlis makan malam.

"Tetapi baru-baru ini, 8500 orang telah membeli tiket bagi memenuhi 850 meja yang telah dijual oleh PKR negeri Johor dalam majlis makan malam anjuran parti itu di Skudai," katanya.

Begitu juga dengan sambutan kepada rumah-rumah terbuka Hari Raya yang diadakan oleh PAS, kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu lagi.

"Ada masanya, saya terpaksa menghadiri sehingga enam rumah terbuka Hari Raya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak di dalam PAS. 

"Dalam setiap majlis yang saya hadiri sambutan dan kehadiran masyarakat Cina dan India begitu memberangsangkan dan merupakan suatu fenomena yang tak berani hendak diimpikan oleh PAS di Johor dahulu.

"Sambutan masyarakat Melayu pula tentulah yang terbaik kini dan bukan lagi seperti dahulu di mana biasanya hanya puluhan orang sahaja yang hadir dalam program PAS di Johor," kata Salahuddin. 

Beliau menyatakan PR kini menambahkan sasaran sehingga 18 kerusi di Johor.

Sebelum ini PR mensasarkan 12 kerusi Parlimen di Johor, namun susulan pelbagai perkembangan menarik di seluruh negara terutama di Sabah dan Sarawak, ia memberi impak baru yang membantu membantu PR di negeri itu, katanya. 

PR akan mencipta momentum baru di Johor, katanya lagi.

"Terdapat tiga atau empat Parlimen baru kita yang akan kita fokuskan. Yang sebelum ini Gred B kita angkat jadi gred A untuk diberi fokus untuk membawa harapan yang besar mencapai kemenangan," kata Salahuddin

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan Parlimen yang menjadi sasaran PR itu, dan sama ada ia ditandingi oleh PAS, PKR atau DAP.

Kerusi parlimen sulung Pakatan Rakyat di negeri itu adalah Bakri yang diwakili ahli parlimen dari DAP, Er Teck Hwa.

Negeri di selatan tanah air itu yang mempunyai 26 kerusi parlimen kini mensasarkan Kluang, Segamat, Muar, Batu Pahat, Gelang Patah dan Sembrong sebagai kerusi yang bakal dimenangi dalam pilihanraya umum akan datang.

Namun, bekas ADUN Pulau Manis, Mohd Ariff Sabri Aziz mendakwa Pakatan Rakyat boleh menang sehingga 14 kerusi parlimen dengan ramalan lebih banyak kawasan campuran akan dimenangi pakatan itu berdasarkan kajian semasa yang dilakukan awal bulan lalu.

83 comments:

Anonymous said...

Pas blh menang di johor kalau mendpt sokongan undi cina. Org melayu Islam sudah mula menolak pakatan setelah koo ham, wakil rakyat dap mempersendakan umat Islam kerana mengeji filem yg menghina Nabi Muhammad. Skrg ni menjadi ujian bagi pas, sama ada ingin merelakan tindakan koo ham untuk mendpt keredhaan dap ataupun mengeji tindakan koo ham bagi mempertahankan Islam

Tepuk dada tanya iman

Anonymous said...

Mana Mamat di atas ni dapat cerita Wakil Rakyat DAP mempersenda umat Islam. Kalau nak bercerita secara jujur, sila kemukakan bukti yang nyata. Kalau tidak fitnah namanya, yakni perangai yang selalu dibawa oleh SYAITAN YANG DIKENALI.

Anonymous said...

Anon 20.13 baca harakah + akhbar roket je, patutlah berita semasa pun tak tau. Sila bukak twitter ngeh koo ham, ko akan dpt bukti yg ko cari. Sekali lagi aku tanya, adakah pas akan berdiam diri membiarkan koo ham mempersenda umat Islam utk mendpt keredhaan dap?

Anonymous said...

Umat Islam johor tidak suka dap yg mempersendakan Islam utk kepentingan politik. Tulah sbb aku cakap pas hanya blh mengharap pd undi org kafir sahaja.

JKKK Utara said...

Kalau DAP hina islam,sbab depa org kafir.tapi macam mana kesnya plak PEMIMPIN UMNO YANG ISLAM,PARTI YANG DIRESTUI ILAHI MENGHINA HUKUM ISLAM.APA HUKUMNYA.kalau tak tau,pi ngaji kuliah agama.kalau segan,cari buku pendidikan al quran sunnah SPM.tak jumpa bukti pemimpin UMNO HINA HUKUM ISLAM,check kat YOUTUBE.sekian.

ALahaI sI LunCAi said...

YANG PALING KUAT HINA ISLAM NIK AZIZLAH. MANA BOLEH LAWAN.

1. ALLAH MENCARUT
2. BOLEH BERSAHABAT DENGAN SYAITAN
3. NABI MUHAMMAD MASA LAHIR MACAM MAMAT KAMPUNG DIA..

HE! HE! HE! BOLEH LAWAN KA..?

Anonymous said...

Alahai Si Luncai,

Hujah lu mmg mantap la. Eleh, kalaupun ulama2 PAS yg berwibawa dapat patahkan hujah kau pun, aku yakin PAS still susah tawan Johor. Kitorg boleh guna seratus media untuk belit kebenaran korg agar diloihat palsu.

to org2 PAS johor, don't think all of you can capture Johor in next GE.

Org2 PAS, korg buatlah ikhtiar anything pun, BN tetap ada advantage. Kitorg boleh guna apa sahaja untuk buli pakatan bukan sahaja masa Johor's election, but in all election held in every states.

Kitorg boleh buat any manipulations, any slanders to make sure you all kalah.

Ulama2 PAS dan org2 baik dalam Pakatan, doalah dan solat hajatlah byk pun, I yakin BN akan still menang.

I akan pastikan u all kalah supaya I boleh terus dapat projek dgn senang dan you akan terus hidup sederhana2 je kat pondok madrasah. I dun care about kebajikan rakyat, I lebih pentingkan nasib I dan family I je. Diorg kaya je dah cukup buat I.

Don't think BN is smaller than you, members of Pakatan and all of 'oppressed peoples'.

JKKK Utara said...

Kepada Si Luncai,lani kita bukan nak cari siapa lagi kuat HINA ISLAM.Kemungkinan diri kita sendiri tanpa sedar telah menghina islam.berkaitan dgn TG Nik Aziz,adakah saudara pernah mengikuti kuliah agma b'sma beliau?adakah saudara mendengar sepenuhnya ucapan beliau?adakah saudara mahir dalam ilmu tasawuf,tauhid dan akidah.kalau saudara mahir,saudara mesti faham maknanya.jangan hanya merujuk kepada media arus perdana sahaja.ilmu ni luas.sampai mati pun tak kan habis.sebab tu Nabi dah pesan,jika kamu berpegang kpd AL QURAN DAN SUNNAH,KAMU TAKKAN SESAT SELAMANYA.

Anonymous said...

Kepada JKKK Utara, tak payah melayan geng2 ni sebab memang sah spesis orang2 bebal...diaorang tentu akan beriman bila dah nyawa2 ikan.

rakab said...

Jkkk utara,

Kalau DAP hina Islam sebab dia kafir,..yang hang bersekutu dengan dia tu pasai apa ??

Kafir DAP baca ayat Quran lintang-pukang dalam ceramah politik, orang Pas suka bukan main..siap bertakbir lagi.

Pas dengan DAP sama saja hina Islam !!

JKKK Utara said...

Insya-Allah.saya harap pun mcm tu.saya cuma sampaikan apa yg perlu dan apa yg saya tahu.Nabi Muhammad pun dah pesan,sampaikanlah walaupun dgn 1ayat.saya sentiasa doakan yg terbaik utk saudara2 seagama walaupun berbeza aliran politik.

rakab said...

Jkkk utara,

Kau tak usah nak pertahankan Nik Aziz dengan berlindung disebalik jubah dan serbannya...dia tu ulamak politik bukannya ulamak pewaris nabi !

Orang macam Nik Aziz ni dah wujud semenjak zaman para sahabat lagi.

" Jangan kata dengan DAP, kalau syaitan nak bekerjasama pun kita terima '...check U Tube.

rakab said...

Yang dok sibuk pasal Johor ni cuma Sallehudin jer..sebab dia nak bertanding di negeri itu.

Sekarang ni Kelantan dan Kedah kena asak dengan teruk oleh Umno dan BN.

Seluruh kekuatan Pas akan bertumpu untuk mempertahankan negeri-negeri di bawah pentadbiran mereka....propaganda di Johor itu cuma satu wayang saja untuk mengalihkan perhatian !

JKKK Utara said...

Saudaraku Rakab: Saya akan mempertahankan sesiapa sahaja umat islam yg tinggi ilmu agamanya,baik tingkah lakunya dan sentiasa berpegang kepada ajaran islam.berknaan dgn bersekongkol dgn org kafir,kita ikut cara Rasulullah.Nabi mengajar kta agar kta fahami mereka tentang islam,keindahan islam,cerita yg baik2 tentang islam,bg mereka tertarik dengan islam.bukannya kta takutkn mereka dgn islam.dekatkan mereka dgn islam.kesannya dlm politik ngara kta,PAS mempunyai kelab penyokong PAS dari kaum india dan cina.Hidayah dari Allah bukan kta tntukan.

Anonymous said...

Respect. Pas mempunyai kelab penyokong drpd org kafir untuk menuju putrajaya, tp takde sorang pun org kafir yg berjaya ditarbiah pas. Akhirmya kafir dap berjaya memtarbiah pas gugurkan negara Islam.

Anonymous said...

bagi orang pas, mereka hanya perlu berdiam diri dan merelakan saja orang kafir dap mempersendakan Islam, supaya mendapat meredhaan dap untuk menuju putrajaya. keredhaan dap adalah perlu supaya pas nanti dapat bertanding di kawasan cina dan undi orang kafir tidak hilang. apabila di tanya, orang pas seperti jkkk utara akan cuba divert isu dengan menyalahkan umno dan mengatakan tidak mengapa orang dap menghina Islam kerana mereka kafir.

respect dengan psikologi orang pas seperti jkkk utara.

Anonymous said...

sokong Islam anda selamat, sokong pas mempertahankan dap menghina Islam dengan menyalahkan umno anda sesat. wassalam

Anonymous said...

pas umpama ditelan mati mak, diluah mati bapak. kalau dibiarkan dap mempersendakan umat Islam, undi orang Islam akan berkurangan. tapi kalau mengkritik dap, undi orang cina akan berkurangan. so, apa pilihan pas sekarang?

seronok nak tengok percaturan politik pas dalam isu ni.

Anonymous said...

Hanya melayu berjiwa hamba masih jadi penyokong totok umporno di Johor.... dulu masa kes WWW1 utusan meloya kata Nizar hina sultan hangpa pn turut demo sama mcm lembu ikut aje, akhir mahkamah kata Nizar bkn hina sultan nmpk sgt senang2 aje dibodohkan Utusan Meloya.... melayu2 fikirlah sikit...... jgn ikut aje mcm lembu NFC....

Anonymous said...

Puak-puak ngok ni perasan macam orang pandai berhujah, padahal makin jauh hujahnya nampak macam semakin bodoh.

JKKK Utara said...

Sebab PAS berjaya mentarbiahkan orang kafir la tertubuhnya kelab penyokong PAS Non-Muslim.Bukan mudah nak memehamkan orang kafir tentang islam.Sedangkan orang islam sendiri pun sukar ditarbiah,apatah lagi orang bukan islam.Tarbiah atau mengIslamkan 2 perkara yang berbeza.Perlu diingat,di akhirat nanti bukan bangsa ditanya.tetapi agama apa yang kamu anuti.jawapan diakhirat tak boleh dihafal.jawapan dijawab berdasarkan amalan kita didunia.bagaimana kita ingin menjawab Allah Tuhanku sedangkan kita ingkar pada perintah dan hukumnya?bagaimana kita ingin menjawab Nabi Muhammad Nabiku sedangkan amalan dan sunnah Nabi kita perlekehkan dan tidak diamalkan?bagaimana kita ingin menjawab Al Quran Kitabku sedangkan apa yang terkandung didalamnya tidak dipraktikkan atau diabaikan??Sekadar berkongsi ilmu yang sedikit sebagai renungan..

Anonymous said...

Keh! Keh! Keh! Jkkk utara. Org kafir dap join kelab penyokong pas bkn sbb diaorg berminat pd Islam, tapi sbb diaorg tgk pas ni blh dikudakan. Sbb kalau diaorg minat Islam, diaorg akan belajar ilmu agama dan masuk Islam. Sekadar brrkongsi ilmu yg sedikit sbg renungan.

rakab said...

Jkkk Utara,

Umno dah lama tarbiahkan orang bukan Islam dalam negara ni. Kelab penyokong Umno ada pelbagai nama, MCA, MIC, PPP, PBS dan macam-macam lagi.

Pas tu baru nak mula jer....jadi janganlah perasan sangat !!

rakab said...

Jkkk utara,

Memang betul diakhirat nanti yang ditanya ialah agama, bukan bangsa.

Tetapi saudara sendiri akui bahawa nak memahamkan orang kafir tentang keindahan Islam bukannya mudah.

Mereka sentiasa berasa was-was apabila disebut tentang Islam. Sebab itu Umno menggunakan pendekatan yang berhikmah dalam menerapkan nilai-nilai Islam ke dalam sistem pentadbiran dan amalan rakyat negara ini.

Sudah tentu ianya memakan masa kerana harus dilaksanakan secara amat berhati-hati seumpama menarik rambut didalam tepung.

JKKK Utara said...

Saudaraku RAKAB:maaf kalau maklumat saya ni silap.setahu saya,mic,mca dll merupakan parti komponen dlm BN,bukannya kelab penyokong UMNO.UMNO HANYA UNTUK ORANG MELAYU.UMNO JUGA MEMERLUKAN SOKONGAN DARI KAUM LAIN UTK MEMERINTAH.KAUM LAIN TAK MASUK UMNO.SEBAB TU TERTUBUHNYA BN.Memang mengambil masa,tp sudah 55tahun merdeka diperintah oleh BN,BUKANNYA UMNO,sejauhmana islam itu dimartabatkan.adakah hnya sekadar nma NEGARA ISLAM,INSTITUSI KEWANGAN ISLAM?Tolong terangkan sbb saya tak tau dan saya ingin tau.

Anonymous said...

Dey Rakab,

Macam mana nak tarbiah geng2 bukan Islam dalam Bn dan di seluruh Malaysia, kalau pemimpin UMNO pun jenis yg tak berakhlak. Makan rasuah, makan projek haram, jual tanah rizab melayu, anak2 menteri bersosial macam nak giler, anak madey jual arak San Miguel.

Akhlak macam tu yg menyebabkan org2 bukan Islam nampak Islam tu buruk, kesan dari akhlak buruk org2 UMNO sendiri.

Dakwah bukan setakat buat bank Islam, buat sekolah, akhlak tu pun salah satu cara nak menjamin keberkesanan dakwah. 55 tahun UMNO perintah, Chua Soi Lek masih hina Islam, MCA masih sangka buruk ttg Islam, akhlak muda-mudi Islam semakin teruk.

Saifudin Abdullah masa tgh diinterview akhbar the Sun, dia sendiri kata, org UMNO dulu (masa zaman dia mula2 masuk) masih berjuang demi memartabatkan bangsa dan negara, org2 UMNo sekrg sikit2 tanya projek, siap ada lagi yg nak minta tolong Saifudin tlg bagi diorg projek dalam KPT. Saifuddin Abdullah komen lebih kurg macam ni "indeed, this is very unfortunate (sesungguhnya, ini amat malang)".

Akhlak macam tu nak tarbiah org bukan Islam, wahai UMNO?

Anonymous said...

Dalam sejarah negeri Johor ada menyebut, semasa Perang Tiga segi, Johor berperang dgn Acheh dan Portugis.

Dikatakan, Acheh dengan mendapat bantuan Turki Uthmaniyah, telah memperoleh banyak meriam besar Lada Sicupak buatan Turki. Bahkan, pakar2 meriam dan askar2 handalan dari Turki dihantar ke Acheh untuk memperkuatkan Acheh.

Telah dinyatakan dalam sejarah tersebut, Johor menghadapi serangan hebat dari Acheh dan Portugis sehingga hampir tewas, bahkan pusat pentadbiran di Johor Lama beberapa kali ditawan Acheh.

Namun dgn rahmat Allah S.w.t, Johor masih dapat bertahan sehingga tamat perang, meskipun berhadapan dengan tentera Portugis yang kuat dan tentera Acheh yg gagah perkasa yg dinaungi Turki Uthmaniyah.

Menurut Victor Andaya dalam salah sebuah bukunya tentang sejarah kesultanan Johor, tentera Johor di era kegemilangannya (selepas Perang Tiga Segi)sehingga tahun 1699 hanya berjumlah kuranh lebih 10 000 org sahaja.

Bagaimana tentera yg kecil seperti Johor (kurg lebih 10000 org) dapat menahan serangan Acheh dan Portugis dan tidak kalah2 sehingga berakhirnya perang tiga segi.
Bahkan Johor yg berjaya menawan kembali Melaka dari Portugis dan bukannya Acheh.

Inilah misteri yg sukar dijawab oleh para sejarawan dan ahli2 dalam bidang sains ketenteraan hingga kini.

Adapun, yang dapat saya ulas tentang misteri ini, kehebatan Johor itu berkat berpegang teguhnya askar2 Johor, rakayat, dan pemimpinnya pada ajaran Nabi Muhammad s.a.w. Mereka kebanyakannya adalah org2 yang taat pada perintah Allah dan menjauhi segala larangannya. Maka itu shajalah yg dapat saya katakan ttg sebab musabab akan kehebatan Johor itu.

Namun, di zaman ini, di bwh pemerintahan BN, Islam di Johor tidak sekuat seperti di zaman Johor Lama. Hal ini di keranakan, pemimpinnya di kalangan org2 Bn amat longgar pegangnnya pada Al-Quran dan Sunah. Sudahlah hampir tiada lagi ahkam al-jinayat yg berpandukan Al-Quran dan Sunnah dilaksanakan dalam pentadbiran Johor yakni hudud, Qisas, takzir, dan Diat, hukum2 akhlak dan hukum2 hidup mereka banyak tidak berpandukan pada Al-Quran dan Sunnah. Kerana itulah, nama Johor tenggelam dalam persaingan dunia, dan kisah kehebatanya yang lampau yang dilupai orang. Pemimpinnya yg berlambangkan al- mizan byk yang mengampu Sultan dari membimbing Sultan agar menjadi Sultan yang adil dan menjadi al-Qaid al Quwwah fi akhlaqul Islam wa fi Quwwatuhu.

Oleh itu, sayugialah wahai orang yang menggunakan nama pembebas Baitulmuqaddis, yakni Salahuddin Ayub yg ingin menawan kembali negeri Darul Ta'zim dan meletakkannya di bawah al-hukumah yg mencintai dan mentaati hukum-hukum Islam dan membebaskan Darul Ta'zim dari para al-hukumah al-Fasiqin.

Andainya, setelah satu dasawarsa hamba Allah bernama sempena Pembebas BaitulMuqaddis itu memerintah Johor, maka dengan izin Allah Azzawajalla, akan gemilanglah kembali lagenda Johor seperti zaman Johor Lama, gemilanglah ia di bawah sinar Islam, dan bahkan akan bergegarlah Babul 'Ali (Pusat pemerintahan Bani Uthman di Turki)mendengar kembalinya kerajaan yang gagah yang berjaya menahan asakan hebat daripada para handalan Bani Uthman.

Bi idznillah wa amin ya rabbal 'alamin.

rakab said...

Jkkk Utara,

Itulah hasil dakwah secara berhikmah yang dilakukan oleh Umno selama ini.
Walau apa nama sekali pun samada MCA, MIC dan sebagainya, mereka adalah penyokong Umno.

Mereka menerima orang Umno yang melayu/Islam sebagai pemimpin mereka.
Menerima dasar-dasar dan perjuangan yang dibawa oleh Umno berkaitan kepentingan melayu dan penerapan nilai-nilai Islam sebagai amalan masyarakat Malaysia.

JKKK UTARA,

Sudah tentu Umno memerlukan sokongan bukan Islam untuk memerintah kerana masyarakat bukan Islam meliputi hampir separuh daripada penduduk negara ini. Pas dah mula memahami realiti sebab itu hari ini mereka cuba berjinak-jinak dengan DAP dan PKR.

Sebenarnya sudah banyak kemajuan yang telah dicapai dalam mengangkat martabat Islam dinegara ini dalam semua aspek kehidupan. Secara jujur cuba saudara buat perbandingan antara Malaysia dengan negara umat Islam lain didunia.

Anonymous said...

Dey Rakab,

Macam mana nak tarbiah geng2 bukan Islam dalam Bn dan di seluruh Malaysia, kalau pemimpin UMNO pun jenis yg tak berakhlak. Makan rasuah, makan projek haram, jual tanah rizab melayu, anak2 menteri bersosial macam nak giler, anak madey jual arak San Miguel.

Akhlak macam tu yg menyebabkan org2 bukan Islam nampak Islam tu buruk, kesan dari akhlak buruk org2 UMNO sendiri.

Dakwah bukan setakat buat bank Islam, buat sekolah, akhlak tu pun salah satu cara nak menjamin keberkesanan dakwah. 55 tahun UMNO perintah, Chua Soi Lek masih hina Islam, MCA masih sangka buruk ttg Islam, akhlak muda-mudi Islam semakin teruk.

Saifudin Abdullah masa tgh diinterview akhbar the Sun, dia sendiri kata, org UMNO dulu (masa zaman dia mula2 masuk) masih berjuang demi memartabatkan bangsa dan negara, org2 UMNo sekrg sikit2 tanya projek, siap ada lagi yg nak minta tolong Saifudin tlg bagi diorg projek dalam KPT. Saifuddin Abdullah komen lebih kurg macam ni "indeed, this is very unfortunate (sesungguhnya, ini amat malang)".

Akhlak macam tu nak tarbiah org bukan Islam, wahai UMNO?

rakab said...

non 00.18,

Dalam setandan kelapa tu bukannya semua yang elok....ada yang komeng dan ada juga yang dah ditebuk tupai.

Umno bukan parti malaikat !! Yang penting usaha pemimpin Umno ke arah kebaikan itu berjalan berterusan.

Anonymous said...

Perbandingan antara Islam di malaysia dan di negara umat Islam lain di dunia setelah 55 tahun Bn perintah:

1. dari segi solat hajat lepas Asar. UMNo di Malaysia buat, negara2 Islam lain tak buat.Pergh, UMNo mmg memartabatkan amalan solat hajat lepas Asar.

2.Pijak kepala lembu nak sakitkan hati org bukan Islam. UMNO di malaysia buat dan takde tangkapan dibuat. Negara lain so far aku tak pernah dgr. Den tak penah dongar pun Hamas bakar geraja, AKP bakar gereja dan sinagog, bahkan den tak ponah dongar pun Taliban buat mcm tu.

3. Anak pemimpin yang mengaku perjuang Islam secara 'hikmah' di Malaysia jual arak San Miguel, anak Mursi, anak Erdogan tak jual arak. (ingat pemimpin dan keluarga pemimpin kena jaga kahlak agar akhlak mereka diikuti).

4.Kat Malaysia, pramugari takleh pakai hijab (kecuali kalau nak bawak jemaah haji), kat Mesir pramugari dah boleh pakai hijab dalam semua keadaan.

5. Kat Malaysia, diorg buat bulan sembahyang. Itu ye, tapi dibuat di negeri Kelantan bawah Tok guru.

6. Kat malaysia, mmg ada buat bank Islam dan Universiti Islam. tapi cadangan siapa? cdgn Anwar Ibrahim yg ditarbiah bwh ABIM bukan bawah UMNO.

Yg buat taik bank Islam (hutang taknak bayar sampai kena bantu dek bank Negara) dan di Univeristi Islam (buat program fun fair, program berunsur judi, hiburan melampau, pergi clubbing) tu VIP2 kroni UMNo dan penyokong2 serta simpatisan UMNO.

7. Kat Malaysia, tanah dan hasil mahsul org Islam dirampas secara halus dgn letak FGVH bawah bursa Mlaysia. Kat Mesir, Turki, yaman, Iraq, Sudan, etc, den tak ponah dongar mcm tu pun.



Anonymous said...

Anon 00:43, kalau macam tu, saya pun sokong Pakatan tawan Johor. Lebih baik Johor bawah Pakatan, insya-Alaah johor akan gemilang dgn Islam, drpd sokong Parti APCO San Miguel.

Semoga PR tawan Johor next PRU. Amin.

rakab said...

non 1.38,

1. Solat hajat lepas asar tu sunat. Kau tahukah siapa yang buat siapa yang tidak ? ...ini contoh orang yang suka bersangka buruk!

2. Yang pijak kepala lembu tu cuma dua tiga orang jer...itupun dah kena dakwa di mahkamah. Bukan Umno yang suruh pun.....nampaknya kau memang tak tau apa pun!

3...Syarikat itu ada berbagai cabang perniagaan selain jual arak di filipina tuu.. matlamatnya ialah hendak menguasai cabang perniagaan yang lain dalam syarikat tersebut. Setelah berjaya mungkin syarikat arak tu akan dijual semula..kalau kau tak tahu perancangan pembelian tersebut lebih baik diam saja, jangan buat fitnah !!

4. Pramugari tu semua Islam ke bro ?? Nak dakwah secara hikmah atau cara paksa ??

5, Sembahyang kena buat setiap hari laa bro,..bukan ikut bulan !!

6, Sesiapa pun boleh buat cadangan tapi cuma Umno saja yang berjaya melaksanakannya di Malaysia ni....Anwar faham sebab tu dia masuk Umno bukan Pas !!

7. Kat Malaysia ada felda, rakyat dapat tanah, dapat duit hasil penyenaraian FGVH. Sebab itu tiada yang angkat senjata perang saudara.
Kat Mesir, Sudan Iraq ada ker ??

Kalau ada penyelewengan pun cuma di Kelantan, ladang rakyat tapi tokeh cina !!

Anonymous said...

wahai si rakab
rasanya kao dah lama makan benda haram nie. tu psl kao mempertahan syarikat arak. Tidak kira cabang apa pun. jikalau modalnya haram maka hasilnya haram. ker hang nie jenis hasil halal haram boleh bercampur. jgnlah kita pro sesuatu parti dan melupakan halal haram. Ingat bukan melayu membawamu ke syurga, hanya Islam,beriman dan bertaqwa akan kesana. Haram tetap haram dan niat tidak boleh menghalalkan cara.

Anonymous said...

Haram tetap haram. Tapi hassan ali rampas perjualan arak secara terbuka, akhirnya kene pulang balik atas arahan dap. Perintah dap lbh utama drpd perintah Allah

Anonymous said...

Lah, bukak balik kes hasan ali dan arak. Bukanke PR di Selangor masa tu dah kasi garis panduan larangan jualan arak scara terbuka di Selangor untuk dikuatkuasakan tak brapa lama lepas tu. Lagipun, setahu aku, yg rampas arak tu bukan JAIS dibwh portfolio Hasan Ali masa tu, tapi PBT lain yg bukan bwh portfolio Hasan Ali.

Tak abis2 nak spin je cai2 ni. Habis 55 tahun janji dicapati memerintah, takde pulak UMNO buat undg2 lagu tu. Silap2 kalau buat, MCA mesti gertak, tak cukup napas UMNO nak konar baring tarik balik larangan.

Anonymous said...

Tulah pasal. Org pas mmg tak suka kalau bukak blk citer hassan ali sbb pejuang Islam dipecat tanpa diberi peluang bela diri kerana ingkar pd arahan dap. Diktator dan salah guna kuasa mmg berleluasa dlm pas.

Bila arak kene pulang balik atas arahan dap, mula nak spin pasal garis panduan dan portfolio. Emm... Garis panduan yg dap luluskan lagi berkuasa dari hukum Allah ke bro?

Anonymous said...

Pemikiran pas: garis panduan dap adalah muktamad dan kitab jingga adalah kitab suci pakatan

Anonymous said...

Ikut Islam anda selamat, ikut pas yg patuh pd arahan dap untuk ke putrajaya anda sesat. Wassalam.

Anonymous said...

Haha rakab,

1. Ko tak tau ke hukum solat hajat lepas Asar tu haram hukumnya. Waktu lepas Asar tu adalah antara waktu2 yang haram untuk dibuat solat2 sunat kecuali solat jenazah dan solat tahiyatul masjid. Ko tak blaja ke kat sekolah, rakab?

2. Pijak tetap pijak, tak baik tau menghina agama lain.B ab didakwa dan dihukum, hmmmm setau aku diorg tu macam tak kena apa2 hukuman pun. Dey, kat China komunis tu, pada tahun 1993, beberapa prg bukan Islam kena penjara pasal tulis buku yg menghina adat berjimak dalam Islam. Itu di negara komunis. Tapi di Malaysia, penghinaan yg melampau mcm kes kepala lembu tu sehingga Nabi menganggap org tersebut (menyakiti golongan zimmi) sebagai lawannya dibiarkan bebas dan x dihukum berat.

3. San Miguel tu asal2nya syarikat arak. Kalau modal pun haram, maka untungnya pun haram gak bang.Bukan saje si San Miguel tu, ada anak pemimpin 'berhikmah' ni pegang jawatan dalam Berjaya Toto. Pe cer? Anak Mursi dan anak erdogan dak de plak pgg jwtn dlm syrkt nombor ekor.

4. kat Malaysia, mmg bukan semua pramugari beragam Islam, tapi kenapa semua pramugari dipaksa agar tak pakai tudung. Mesir dah kasi pakai tudung, kenapa Malaysia tak kasi?

5. Bulan sembahyang tu program untuk tingkatkan kesedaran untuk sembahyang, kerana sembahyang tu tiang agama. Itu batu loncatan pertama ke arah masyarakat yg jaga sembahyang setiap hari. tu pasallah masjid2 di kelantan makmur, masjid2 yg dacing kuat lebih byk tiang drpd jemaah.

6. Anwar masa mula masuk UMNO, dia berniat nak reform UMNO agar lebih Islamic dan seterusnya membuat Islamisasi terhadap Malaysia secara pelahan2. Tu pasal dia masuk UMNO. Tapi, bila mamakthir San miguel al- Berjaya Toto jatuhkan dia dan naikkan kroni, tu pasal dia keluar UMNO. Dia keluar bersama ramai pejuang2 UMNO yg inginkan Islamisasi spt Saifudin Nasution dsb.

Negeri2 Pakatan byk yg dah dapat langsai hutang negeri secara konsisten, pembangunan pun meningkat, cuma ngko je yg tak tau.

7. Saham FGVH hari2 jatuh bang, durian runtuh yg peneroka dapat tu pun pinjam dari KWSP. kebanyakan saham FGVH tu milik kroni2 dan syarikat2 asing, sebagian kecik je milik peneroka, itupun mereka dipaksa beli secara hutang. Kalau saham jatuh teruk, alamatnya bankraplah peneroka nak byr hutang nooooo.

Kat Mesir, Gamal nasser bahagikan tanah2 para bangsawan kpd para petani miskin. Mursi pulak batalkan hutang para petani.

Di Iraq, Saddam Hussein bahagikan tanah2 milik ketua kabilah dan tanah2 terbiar kepada petani. Malah Saddam miliknegarakan minyak Iraq dan jualnya secara telus bukan mcm UMNO jual petrol kat rakyat sendiri mahal giler, tapi export pakai harga tahun 1973. Hasil petrol Petronas RM80 bilion setahun tu UMNO songlap sorg2, rakyat tak rasa apa2 pun.

Kat Sudan, Omar al-Bashir memajukan sistem pengairan dan pertanian sampai meningkat hasil tanaman. Lecturer aku cakap, daging dan gandum di Sudan byk giler dan murah giler. tapi, daging dan beras di Malaysia mahal pasal lembu lepak di kondo dan padi tanam kat atas bumbung.


Sudah2 la tu rakab, takyahlah undi BN next PRU, bukannya untung pun rakyat. Gunalah authority kita sebagai rakyat untuk pilih pemimpin yg lebih telus dan adil berbanding pemimpin UMNO kaki songlap.

Anonymous said...

Ikut Islam, Johor gemilang, ikut UMNO-ApCO, Johor tenggelam.

Undilah Pakatan demi mengembalikan kegemilangan Johor Lama drpd menjadi sesat dan lemah dek pemerintahan Syaitan dikenali, kahkahkah.

rakab said...

non 5.57,

Aku bukan mempertahankan syarikat arak,..itu fitnah dari kau !

Aku mengingatkan saudara tu supaya jangan bersangka buruk dengan orang lain tanpa mengetahui maklumat lebih terpeinci tentang perancangan pembelian syarikat tersebut.

Oh yaa,..Kerajaan Pas Kelantan pun ada luluskan lesen judi kan ?
Macam kata kau, modal haram tetap haram atau halal pada Pas , haram pada orang.

rakab said...

Anon 8.04,

Orang yang pijak kepala lembu tu dah pun didakwa dimahkamah,..tiada siapa pun yang pertahankan mereka.

Hahahahaa,..kau nak bercakap pasal menghina agama orang lain ??
Karpal Singh dan DAP dah lama menghina hukum Islam tapi apa puak Pas buat ? oh yaa,..siapa pemimpin Pas yang menegur Karpal dia akan dihambat keluar dari Pas macam anjing !

kahkahkah...Anwar keluar Umno ??
Nampak sangat kau ni tak tau apa pun...Anwar kena pecat laa bro bukannya keluar Umno ! Kes liwat dan salahguna kuasa...

Kau tau tak bro,..Mat Sabu adalah orang yang pertama di negara ni yang menggelar Anwar sebagai As sheikh Anwar Ibrahim al juburi dalam ceramah-ceramah beliau. Bukti video pengakuan bersumpah sambil junjung quran oleh saksi juga dibuat di hadapan Taib Azzamudin, MP Pas.

Pemimpin Pas dah tau lama kes liwat Anwar dan menjajanya dalam ceramah semenjak 1995. Tapi hari ini Anwar diangkat dan dipuja oleh puak Pas.

Sungguh hipokrit !

Aku nasihatkan kau supaya dapatkan maklumat yang tepat tentang FGVH sebelum kau buat komen semberono tentangnya. Cari bahan selain dari harakah.

Begitu hebatkah Mesir, Iraq dan Sudan membela nasib rakyat mereka ?? hemmmmm,..lagi banyak kau ulas perkara ini lebih terserlah kedangkalan kau !!

Saudara,..mengikut pengakuan Nik Aziz kerajaan Pas cuma bina sebuah masjid saja sepanjang 22 tahun memerintah Kelantan. Masjid yang banyak tu dibina ketika pemerintahan Umno dan peruntukan kerajaan pusat.

Konsisten bayar hutang ?? hahaha...kau ni banyak sangat dengar ceramah Lim Guan Eng laa..

Pembangunan yang meningkat tu adalah peruntukan dan pelaburan yang dibawa oleh kerajaan pusat.
Sebab pemimpin kerajaan pusat itu, adil !

Anonymous said...

Haha rakab,

1. Spin maut menggila2 macam tgh mabuk arak San Miguel. Maklumlah, lagi byk mengcacai UMNO, lagi byk duit upah masuk kan?Setau aku, mana ada kedai Sports Toto kat Kelantan.

2. Bab hina agama org tu secara terang2an (pijak kepala lembu) patut kena hukum berat bro, pasal cuba cetuskan pergaduhan agama. Karpal tak pulak kata kalau hudud buat kat malaysia, byk stok sup jari kita boleh makan. Bila Karpal kata macam tu?

3. Dia keluar dari UMNO pun sebab dipecat oleh Mahathir, gara2 fitnah liwat. Liwat 1 liwat 2 terbukti fitnah semata2. Mahathir takut dgn pengaruh Anwar, tu pasal dia fitnah Anwar nak jatuhkan Anwar. Sampai la ni, cai2 dok ulang lagu2 yg sama. Padahal terbukti Anwar tak bersalah.

4.Mesir, Iraq dan Sudan betul2 bela nasib rakyat. At least, diorg tak jual tanah petani2 miskin atau buat saham darinya untuk kasi kat syarikat2 asing. Itu tanah rakyat bro. Saham FGVH tu trg2 merugikan.

5. Kerajaan tolong negeri pembangkang secara adil?? nonono. Royalti minyak Kelantan, UMNO tak kasi, UMNO batalkan royalti minyak Terengganu masa Pas perintah tahun 1999-2004, peruntukan dan bantuan pinjaman kerajaan byk kasi kat negeri BN. At least, negeri Pakatan yg byk tlg settle hutang2 pemerintah terdahulu (dari BN) secara konsisten.

Apa2 pun, undi macam kata anon00:43 ttg lagenda Johor Lama, lebihbaik undi pemimpin yg lebih telus dan jaga semayang dari undi pemimpin BN yg kaki songlap dan rasuah demi mengembalikan kegemilangan Johor Lama. Johor sedia berubah, ABU :D

rakab said...

non 20.49,

1. Nik Aziz mengaku luluskan 44 lesen arak di Kelantan, lesen anjing sebab nak pungut cukai untuk tampung perbelanjaan negeri.

Judi berleluasa di Kelantan tapi dijual dikedai-kedai kroni terpilih,..big sweep bro, jual loteri !
Semua orang tahu perkara ni...

2. Tiada siapa pun yang setuju dengan tindakan pijak kepala lembu tu. Nak hukum seberat mana pun ,..hukumlah ! Yang penting ialah proses undang-undang telah berjalan ke atas mereka.
Begitu juga dengan kes budak cina yang kencing dalam surau dan lempar kepala babi dalam masjid tu.

Nga Kor Ming yang baca ayat Quran dalam ceramah terbuka dan terjemahkan dengan lintang pukang tu tak menghina agama ke bro ??
Apa orang Pas buat ?..takbir !!

3. Kalau dah kena pecat bukanlah keluar Umno namanya brooo...tak fahamkah atau saja nak spin ??

Kau baca penghakiman kes liwat 1 Anwar tu betul-betul...Mahkamah tinggi mendapati Anwar bersalah, mahkamah rayuan juga mengekalkan keputusan mahkamah tinggi. Walaupun berdasarkan bukti dan saksi yang kukuh dah para hakim mahkamah persekutuan percaya kejadian liwat telah berlaku tetapi atas sedikit kesilapan teknikal maka Anwar dibebaskan.
Baca betul-betul bro..

4. Kau tahu berapa ramai rakyat Iraq yang dibunuh oleh Saddam Hussien ?? termasuk ribuan puak Kurdis. Berapa ramai pulak tahanan hilang tanpa dikesan di Mesir ? Beribu-ribu brooo...
Rakyat hidup menderita sebab itu mereka bangkit memberontak dengan mengangkat senjata !!
hello ! hello ! kau ni baru pulang dari planet mana ??

Yang disenaraikan dalam FGVH ialah tanah milik felda,..bukan tanah kebun dan tanah rumah peneroka. Faham betul-betul...

Penyenaraian masih baru lagi kau dah pun jatuhkan hukum ianya rugi...macamlah kau ni pakar ekonomi ! Penyenaraian tu untuk jangka panjang bukan untuk dua bulan jer...lemau tul laa kau ni !!

5. Kelantan tak layak dapat royalti sebab minyak digali tiga kilometer diluar pantai negeri. Walau bagaimana pun DS Najib telah menubuhkan satu jawatankuasa yang diperkenankan lantikan anggotanya oleh sultan Kelantan untuk menyelesaikannya. DS Najib memang ikhlas..

Kerajaan pusat tidak membatalkan pemberian royalti kepada Terengganu sebaliknya menghentikan pembayaran dibuat kepada kerajaan Pas negeri ketika itu kerana kerajaan Pas negeri tidak menunjukkan secara telus rekod perbelanjaan wang tersebut. Royalti kemudian telah diberikan secara terus kepada rakyat Terengganu melalui persatuan dan badan tertentu serta dinamakan sebagai wang ehsan.

Mana-mana pihak pun yang terpilih menerajui kerajaan Negeri akan mewarisi segala hutang piutang atau sebarang kemudahan yang telah tersedia. Kalau nak merungut janganlah tawarkan diri...

ABU = Allah Bersama Umno

Anonymous said...

Rakab, rakab..... dari cara kau cakap ni nampak sgt UMNO tgh terdesak di Johor. Dah lebih 40 komen dalam artikel ni. Jarang2 PASPB ada lebih 40 komen dalam satu artikel.

1. Spin maut nampak pasal judi di Kelantan. Ko cari mana ada kedai Sports Toto kat Kelantan.Kat negeri dacing, byk pulak lesen judi yg diluluskan nooo. Negeri UMNO tiru semangat Lim Goh Tong kaya judi.

2. Nga Kor Ming baca Al-Quran tu sekurang2nya dia mengagumi ayat2 suci Al-Quran yg mengajarkan kebaikan. Sekurg2nya dia ada terbuka hati terhadap Islam. Memanglah ada trabur2 sikit bahasanya masa baca tu. Bahasa Arab tu susah, tajwid dan tatabahasanya pun susah. At least, dia sedaya upaya nak menghargai ayat Al-Quran. tak macam Samy Vellu lancang betui kata "Al-Quran tu boleh bikin itu jalanraya ke". UMNO ada berani tak maki Samy velu. Hantarlah Perkasa demo depan rumah Samy vellu.

3. OK lah bab Anwar, aku mohon maaflah, aku tersilap. Dia dipecat dari UMNO ,ok. Tapi dia dipecat dgn pertuduhan yg salah iaitu liwat. Lagi satu, kalau kau nak tau, bapak kawan aku tu SB. Dia sendiri mengaku kat depan aku, bapak dia crita yg Anwar kena belasah teruk2 oleh polis lepas kena tangkap SB. Mahathir tak ambil tindakan pun. Apa jadah tu bang?

4. Aku cakap bab Iraq, Sudan, dan Mesir itu bab pengurusan hasil mahsul dan tanah rakyat di negara diorg, bukan bab bunuh2. At elast diorg tak ubah tanah2 rakyat menjadi saham lalu dijual kepada syarikat2 asing. At least, Mursi batalkan hutang2 para petani.

Ko tau tak, saham dan haraga pasaran komoditi berasaskan pertanian ni tak konsisten dan terdedah kepada kejatuhan harga. Contoh, masa harga getah jatuh teruk era awal 1970an dulu, teruk nasib penoreh2 di baling sampai tercetus rusuhan baling. Tak sampai 2 bulan je lepas disenaraikan di bursa Malaysia, saham FGVH jatyuh sehingga ke paras harga asal. Tak ke gila tu bang? Jgn buat pelaburan besar kalau ia terdedah kpd risiko spt masa Malaysia rugi besar sebab main forex masa era mahathir. Hang ni spin maut ke situ pulak.

Kalau ko nak off topic bab bunuh2 ni jugak, BN Malaysia pun kurg lebih gak.Bunuh org Islam di memali, pastu org2 pro BN memberontak hantar kek taik kat pejabat Lim Guan Eng, baling batu, selipar, dan cat merah masa progarm Pakatan rakyat. Letak paku atas jalan, tu tak memberontak sampai membahayakan keselamatan org lain. Sama je korg macam Saddam dan Hosni Mubarak haaa......

5. Tapi kenapa bila UMNO kembali memerintah Terengganu, royalti dikembalikan. Motif macam tu? memandai je ko kata kerajaan PAS tak bagi laporan yg telus. Ada2 je alasan taknak bagi royalti. Seandainya kerajaan BN di Kelantan dapat royalti sebelum PRU 1990, bererti UMNO tak adil dan berat sebelah.

Johor sedia berubah.
ABU=Asalkan Bukan UMNO.

Anonymous said...

Untuk rakab,

http://www.youtube.com/watch?v=755FPI22WyQ&feature=player_embedded
Mcm ni ke pejuang Islam berhikmah yg ko kata tu?

Aku pergi demo depan US embassy anjuran PAS petang tadi, masa ada org cuba buat provok dgn bakar bendera, ustaz Nasruddin Tantawi suruh jgn bakar, siap nak ambil tindakan lagi kat org2 yg bakar bendera tu. Pasal apa, pasal ia seakan membenarkan kita masuk perangkap Sam Bacile yg memang nak otnjolkan Islam tu macam ganas dan barbarian. Tu pasal dia katya jgn buat. Jgn terlalu terikut2 dgn provokasi.

Anyway, aku lebih suka pejuang2 dan pesilat2 di Johor diasuh dgn asuhan cara PAS dari cara BN seperti dlm video di atas. Kalaulah pesilat2 di Johor diasuh dgn tarbiyah mengikut method Ikhwanul Muslimin yg dibawa PAS, dan PR masa tu perintah Johor, akan kembalilah kekuatan Johor Lama.

Jangan kata bergegar Babul 'Ali, Istana Topkapi pun bergegar sampai 10 skala Richter kalau macam tu. Lahir kembali Johor Lama yg pernah berjaya menahan asakan handalan Uthmaniyah dan Acheh akibat teguhnya pegangan pada Islam, bukan longgar macam pegangan org2 UMNO, yg byk tak sembahyang, kaki rasuah, kaki togok arak. Masjid kat tempat UMNO kuat pun lebih tiang dari jemaah je.

Bangkitnya Kehebatan Kesultanan Johor lama apabila PR perintah Johor dgn disiplin berteraskan Islam. ABU=Asalkan bukan UMNO.

rakab said...

Anon oh anon 7.35,

1. Nampaknya kau memang tak ada maklumat langsung tentang kegiatan judi di Kelantan. Cuba rujuk blog kickdefella, untuk dapatkan sedikit informasi tentang judi di Kelantan. Jangan asyik baca harakah jer..

2. Nga Kor Ming tu orang politik bro..dia tahu kelemahan orang melayu sebab itu dia manipulasikan ayat quran untuk menipu orang Pas supaya percaya dan yakin kepada partinya. Semua tu semata-mata kerana nak undi melayu.

3. Anwar dipecat kerana dua perkara bro...pertama meliwat dan kedua kerana menyalahgunakuasa dengan mengarahkan cawangan khas polis menggertak saksi kes liwatnya semasa siasatan sedang berlangsung. Kedua-dua kes itu dia dapati bersalah oleh mahkamah tinggi dan dihukum penjara enam dan sembilan tahun.

Anwar bukan dibelasah oleh SB tapi mengikut dakwaan Anwar sendiri dia telah dipukul oleh Rahim Noor.
Rahim Noor, KPN masa tu telah mengaku salah dimahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara dua bulan. Kau kata Mahathir tak ambil tindakan ??...ternyata kau memang tak tau apa pun !

4. Walau apa pun dalih kau tentang Iraq, Mesir dan Sudan,...hakikatnya Malaysia lebih maju, aman dan makmur daripada negara-negara tersebut. Itu jelas menunjukkan segala usaha dan perancangan pemimpin negara ini lebih bijaksana termasuklah dalam bab pengurusan tanah.

Apa ? Jangan buat pelaburan besar kalau ia terdedah kepada risiko ??
Mana ada pelaburan dalam dunia ni yang tiada risiko beb...oh ya, main forex tu masa Anwar jadi menteri kewangan ketika era Mahathir.

Dalam bab Memali, kenapa kau tak sebut anggota-anggota polis yang kena bunuh dek pemberontak negara tu ??

Pemberontak yang rampas senjata kemudian naik bukit Jenalik nak berperang tu ....masih ingat lagi ?? Al maunah !
Majoriti anggotanya adalah ahli Pas !!

5. Royalti kepada Terengganu tak pernah dihentikan. Dah jelaskan dalam komen aku kat atas . baca dan fahamkanlah betul-betul...

rakab said...

Terimakasih kepada tuanpunya blog kerana memberikan ruang untuk aku membuat komen dan terimakasih juga kepada anon-anon yang telah memberikan komen balas.

Militia Buruh said...

Dah cukup2lah cai2 UMNO. takyah nak buat putau belit dlm berhujah. Dah masuk hari keempat dah bertempur dalam artikel yg sama. nak dekat 50 komen (kebykannya pjg2) dah macam kat porem dah.

Aku dok perati je cara cai2 UMNO komen. Pasal Tujuh perbezaan Islam di Malaysia dan negara Islam lain, obvious sgt UMNO suka divert isu dan spin kelaut.

Isu solat hajat lepas Asar, cai2 kena chekmate, isu arak san miguel dan anak mahadeath ada jwtn dlm syarikat judi, kena checkmate. bnulan semayg, kena checkmate jugak.

Bab royalti Kelantan, Tun razak dah kata bahawa setiap negeri minyak berhak dpt 5% royalti wlaupun minyak di luar perairan negeri. Sultan kelantan pun sokong royalti minyak dipulgkan.

Toksah nak spin2 dah. Esp untuk rakab, ko tu comenter berbayar dan terlatih, tak rasa malu kena perbudak dgn pengulas2 PR yg guna nama anon2 ni. Diorg bukan kena byr, bukan terlatih, tapi ko free2 je kena chekmate. Ko bukan hujah dgn JKKK Utara ke, Tokwan Pencen ke, Bro Om ke, tapi dgn anon2. Kau kalah malu.

Dah2 la tu. Debat polemik tak habis2.

Yang penting, aku doakan semoga PR berjaya tawan Johor pada pilihanraya umum ke-13. Amin.



Anonymous said...

Apa bezanya bai...apa tindakan ahli umnonok bila mahaiblis mempersendakan RasulAllah SAW. Sampai skrg korang puja mahaiblis tu

Anonymous said...

Mana2 umat islam benci kepada mereka yg menghina islam kecuali ahli umnonok yg meredhakan bila mahaiblis mempersendakan RasulAllah SAW dan jgn lupa mereka yg islam yg masih didalam kerajaan juga ramai mempersendakan islam dan x berani utk stop mca yg lantang menentang islam

Anonymous said...

Manusia merancang...ALLAH juga merancang.
Maka perancangan ALLAH la yang lebih tepat. TAKBIR

Anonymous said...

BeEnd pun harap undi cina tu sebab bila donald hina hudud, pemimpin umnonok, pukida, pekasam semua senyap...senyap tu kan tanda setuju

Anonymous said...

Semoga mereka dapat hidayah dan mati dalam islam. Amin
Rakab plak dah brapa lama x baca Al Quran?

Anonymous said...

Allah SWT tak tanya berapa orang yang telah ko islamkan... Hidayah tu milik Allah SWT.

Allah SWT akan tanya apa usaha ko untuk cuba mengislamkan / mendekatkan yang kafir kepada islam.

Anonymous said...

Macam umnonok / pukida / pekasam yg takda teloq bila mca hina hudud la.

Anonymous said...

Mahaiblis hina RasulAllah SAW, pemimpin umnonok hina hudud dan tidak berkata apa bila mca hina hudud. LAGI SESAT...

Anonymous said...

Kes arak tu hasang ali tu sabotaj kerajaan negeri tu

Anonymous said...

Hasang ali ni dia bengang psl umno selangor pujuk dia mntk semua adun PAS masuk umno supaya melayu yg memerintah kerajaan negri dan hasang dijanjikan jwtn MB.

Khalid Samad ckp kalau nak melayu lead selangor...adun umno mst join PAS. Tu yg keja hasang dok sabo je...kemaruk nak jd MB lerr

anis90,bangi said...

aku dah baca suma komen kat atas dan aku rasa bro rakab dah checkmate anon pas dlm banyak isu. ayat dia teratur dan point yg nk disampaikan mudah dipaham.
isu hukum solat hajat lepas asar adalah kesilapan peribadinya tetapi dalam isu2 nasional hujahnya lebih meyakinkan.

Anonymous said...

Komen Rakab tak meyakinkan langsung. Byk divert isu je. Hujah2 lebih kpd putar belit dan mengelirukan. Habislah, rakab kena potong upah sebagai cybercacai UMNO. Anon2 yg tak bpengalaman lagi tepat hujahnya. checkmate habis.

Cai sikit2 nak kata Kelantan lulus lesen judi arak, Anwar liwat, mcm2. Anak Nik Aziz ada jual arak dan niaga judi ke macm anak madey?

Tawan Putrajaya serta Johor next Pru.

Anonymous said...

Kalau PR tawan Johor next PRU, mmg aku bersyukur gila.

Semoga Be End kalah dalam pilihanraya ke-13.

Asalkan Bukan UMNO=ABU.

Al-ABBAS=Aku Like Asal Bukan Budak Aspirasi (untk adik2 kat U IPT yg tgh PRK):D

Anonymous said...

Power lu rakab. Menggigil anon pas berhujah dgn ko. Jgn risau, kebenaran akan terserlah

Anonymous said...

Cai2 UMNO yg terlatih n berpengalaman ni mmg low quality. dgn anon2 Pro-Pakatan yg tak berpengalaman dan tak dibayar pun cai boleh lintang pukang kalah.Tak berkualiti betulah korg, cai UMNO semua. Ribu-riban UMB byq nak buat onar, last2 kasi hujah tak bkualiti. Undilah Pakatan. Johor sedia berubah......

rakab said...

hehehe...kesian aku tengok anon Pas yang sekor ni,..tak mampu nak berhujah mulalah mencarut, memaki hamuh.

malangnya Pas dapat penyokong macam kau ni...sokong bawa rebah !

tak ada class langsung !!

Anonymous said...

Haha, menjelma lagi kau rakab. byk sgt baca papagomo dan kickdefella ko ni. Terimalah hakikat ko tak dpt menang mudah lawan anon PR yg tak dibyr dan takde pengalaman. Ko dah kalah dah.

Memandai je ko tuduh Anwar liwat semasa kes liwat I. itu pertuduhan yg salah, rakab.Ko takde class, takde kualiti, kahkahkah.

Anonymous said...

1. Aku cabar kau beli saham FGVH dengan berhutang dengan bank sebanyak RM20000. Tgk, boleh untung besar ke tak pelaburan kau,cai UMNO.
2.Apa bukti konkrit yg Anwar meliwat org masa liwat 1.

Sahut, jgn tak sahut,cai...

Anonymous said...

Saya sokong Pakatan tawan Johor next PRU

Anonymous said...

Saya sokong Pakatan tawan Johor next PRU.

rakab said...

anon 6.56,

Kau ni tak ada nama ker ?? sekurang-kurangnya nama samaran . Susah panggil orang dengan nombor,..macam panggil banduan pulak.

1. Tak kisahlah kau beli saham tu sikit atau banyak...yang penting tetap ada keuntungan.

Bukan macam kohilal anjuran Pas,..sekarang ni dah jadi kok hilang !!
muaahahahaaa...

2. Kes liwat Anwar tu berjalan berbulan-bulan, setiap hari disiarkan oleh media. Macammana kau boleh tak tahu ??
Agaknya masa tu kau masih pakai lampin lagi tak...

eemmmmm,..ubun-ubun lembik lagiii, malas laa aku nak layan.

Anonymous said...

kasihan rakab meroyan merata blog tapi semua dah kenal. kadang si rakab ni guna anon juga tak payah nak kelentong la sbb no ip sama

Kahkahkah said...

Rakab, oleh sebab anda jyga percaya dan menyatakan bahawa Anwar meliwat semasa liwat satu, dgn ini anda disabitkan dgn kesalahan qazaf dan kesaksian anda sitolak kerana itu.

Silap2, free2 hujah2 pjg berjela anda dlm komen ni dianggap void (terbatal) sebab dah hilang 'Adalah.

Yes, rakab masuk perangkap........Lepas ni dah takleh nak fitnah PR pasal dah hilang 'Adalah, kahkahkah

Kahkahkah said...

Rakab, oleh sebab anda jyga percaya dan menyatakan bahawa Anwar meliwat semasa liwat satu tanpa empat saksi yg adil, dgn ini anda disabitkan dgn kesalahan qazaf dan kesaksian anda sitolak kerana itu.

Silap2, boleh jadi free2 hujah2 pjg berjela anda dlm komen ni dianggap void (terbatal) sebab dah hilang 'Adalah.

Yes, rakab masuk perangkap........Lepas ni dah takleh nak fitnah PR pasal dah hilang 'Adalah, kahkahkah

Anonymous said...

Komen ke 75 ni dibuat khas untuk meraikan hilangnya 'Adalah rakab dlm memberi kesaksian. Lepas ni, dah takleh fitnah PR lagi psl semua takkan pcaya dah.

Anonymous said...

Bodoh. Qazaf tu kalau kita menuduh org lain berzina, bukannya melaporkan diri sendiri dirogol atau diliwat org. Kalau anak laki pas kene liwat dgn anuwar, confirm diaorg tak lapor, sbb takde 4 saksi.

Anonymous said...

Sikit lagi nak cecah 100 ni. Meh la ahlul pas yg bahlul, pertahankan dap dan ketua kaki liwat korang. Ataupun kalau korang nak pertahankan ketua syiah korang pun blh

Anonymous said...

Liwat pun disabitkan dgn qazaf jugaklah kalau takde 4 org saksi. Lantaklah cai, menyalaklah mcm anjing chihuahua pun fitnah PR, org dah takleh caya dah, psl dah hilang 'Adalah. Nasiblah korg, cybercai UMNO.

Kami sokong PR menang di Johor next PRU.
Asalkan Bukan UMNO-ABU.

Anonymous said...

Hak alah, hina giler taraf cybercai UMNO yg disabit qazaf ni. Kalau makcik FELDA dgn pakcik PPRT atas pagar buat aduan apa2 atau tuduhan, at least, org boleh siasat. Tapi, kalau cai buat tuduhan, org dah takleh caya. Ribu-ribu UMB bayar cai utk menyalak, last2 lebih hina taraf dari makcik FELDA dari segi 'Adalah.

Anonymous said...

Aku akhiri komen ke 80 ni dgn ucapan: SOKONG ISLAM ANDA SELAMAT, SOKONG PAS ANDA SESAT!

rekod baru! Paspb dpt komen ke80

Anonymous said...

Hahaha,

Statement sepatutnya mcm ni,
'Sokong Islam anda Selamat, sokong UMNO anda SESAT'. Bukan ke Mamakthir dah ckp yg UMNO ni Syaitan yg dikenali....kahkahakh. Dahlah persenda hudud, pastu gelarkan parti sendiri sbg setan dikenali.

Yg penting, ramai cai2 UMNO dah hilang 'Adalah, so kesaksian anda itew ditolak.

Gelak terguling2 said...

'Makcik PPRT mengadu, kami siasat. Cybercai mengadu, kami tolak'. Cai hidup mewah dan glamor dgn upah UMB, tapi kenapa ramai yg jadi lebih hina taraf berbanding makcik PPRT yg hidup susah dari segi 'Adalah. Makcik PPRT lebih 'Adalah, cybercai UMNo ramai yg dh hilg 'Adalah. Kahkahkah

Anonymous said...

'Makcik PPRT mengadu, kami siasat. Cybercai mengadu, kami tolak'. Cai hidup mewah dan glamor dgn upah UMB, tapi kenapa ramai yg jadi lebih hina taraf berbanding makcik PPRT yg hidup susah dari segi 'Adalah. Kami sokong PR tawan Johor next PRU