Monday, October 8, 2012

KES SCORPENE!!! Bernama kantoi berbohong


Satu kenyataan yang dikeluarkan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) bagi pihak peguam mereka di Perancis, William Bourdon lewat malam tadi (Isnin) menepis dakwaan laporan yang dipetik agensi berita nasional Malaysia (Bernama) yang menjadi 'jurucakap' kepada bekas pendakwa kerajaan negara tersebut, Yves Charpenel.

Beberapa jam sebelum itu, Charpenel yang dipetik laporan Bernama mengatakan bahawa beliau
 menafikan laporan-laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat negara itu berhubung pembelian dua kapal selam kelas Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada tahun 2002.

Tambah Charpenel lagi, kununnya proses perbicaraan yag sedang berlangsung sebenarnya hanyalah proses perbicaraan di media semata-mata dan bukannya perbicaraan sebenar.


Justeru katanya, media mesti dapat membezakan antara khabar angin dan fakta serta kes sesuatu perbicaraan bagi mengelakkan berlaku salah faham oleh masyarakat.


Tidak lama selepas berita tersebut dikeluarkan, maka seperti biasa berlumba-lumbalah media pencacai Umno seperti The New Straits Times (NST), mStar dan Utusan Meloya menyiarkan kenyataan tersebut (termasuk portal pro-Pakatan Rakyat, Malaysiakini) seolah-olah Charpenel menjadi jurucakap pihak pendakwaan Perancis.


Bagaimanapun, William Bourdon dalam kenyataan balasnya menyatakan bahawa adalah tidak benar sama sekali kenyataan yang dikeluarkan Charpenel yang hanya bergelar "bekas pendakwa" dengan hujahnya merujuk kepada prosiding siasatan mahkamah yang sedang berlangsung, termasuk mengeluarkan sepina pertama ke atas saksi pertama daripada tujuh yang dimohon Suaram.


Jelasnya lagi, kenyataan Charpenel bertentangan dengan fakta bahawa tribunal The deGrande Instance telah menerima permohonan Suaram bagi menyiasat skandal tersebut setelah Bourdon dan seorang lagi peguam, Joseph Breham berhujah di hadapan hakim penyiasat selama lebih tiga jam pada Mac lalu di Paris.


"Apabila selesai siasatan itu hakim penyiasat akan membuat keputusan sama ada kes itu akan pergi kepada perbicaraan penuh. Iaitu hakim penyiasat yang membuat keputusan dan bukan pihak pendakwa".


Sepanjang pengetahuannya, pihak pendakwa semasa meneliti kes itu tidak membuat apa-apa kenyataan seperti yang dinyatakan oleh Charpenel. 


Dua orang hakim penyiasat tersebut ialah Roger Le Loire dan Serge Tournaire yang memutuskan untuk meneruskan siasatan mereka mengenai skandal Scorpene.


Dipercayai Bernama sengaja mengelirukan cara pemberitaannya bagi menguatkan ceritanya dengan tujuan meyakinkan pembaca walaupun diletakkan dalam perenggan berbeza seperti yang dipetik di bawah:


------------

Seorang pendakwa kerajaan Perancis yang terkenal menafikan laporan-laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat Perancis berhubung pembelian dua kapal selam Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada tahun 2002.

Yves Charpenel berkata media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta dan antara siasatan dan perbicaraan.
military malaysia navy french built submarine scorpene class"Saya sedar mengenai semua kekecohan yang dibangkitkan media tertentu (organisasi) di Malaysia berhubung perkara ini tapi apa yang saya boleh kata ini adalah tidak lebih daripada satu perbicaraan oleh media," katanya kepada Bernama di ibu negara, hari ini.

Charpenel, yang juga bekas ketua pendakwaan di Perancis dan kini seorang pendakwa negeri dan anggota eksekutif Persatuan Pihak Berkuasa Anti-Rasuah Antarabangsa (IAACA), berada di sini untuk menghadiri persidangan dan mesyuarat agung tahunan IAACA yang berakhir semalam.

------------

Sekarang nampak kedua-dua tulisan yang berwarna merah di atas bukti bahawa Bernama sengaja menulis dua kenyataan yang jelas bertentangan?


Percanggahan ketara tersebut jelas membuktikan bahawa laporan Bernama sudah tidak boleh dipercayai lagi, ditambah lagi dengan beberapa siri penipuan membabitkan gambar Perdana Menteri Najib Altantuya kununnya menerima "sambutan hebat" majlis rumah terbuka Aidilfitri dan perasmian mesyuarat Umno Pekan beberapa munggu lalu.


Malaysiakini dan laman portal berita lain dinasihatkan supaya berhati-hati daripada dijerat perangkap yang sengaja dipasang media pencacai Umno walaupun mengaku sumber berita mereka adalah sumber rasmi kerajaan!


JALAN PULANG



Kenyataan Media Untuk Edaran Segera


William Bourdon (peguam SUARAM) kepada Bekas Pendakwa Perancis Yves Charpenel

8hb Oktober 2012

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Yves Charpenel benar-benar bercanggah dengan Tribunal semasa penyiasatan.


The deGrande Instance telah memulakan siasatan jenayah SUARAM telah diterima sebagai pihak sivil sejak Mac 2012. 


Setelah tamat siasatan itu hakim penyiasat akan membuat keputusan sama ada kes itu akan terus ke perbicaraan penuh. 


Hakim penyiasat yang membuat keputusan dan bukannya pendakwa.


Untuk pengetahuan kami pendakwa semasa dalam pertuduhan kes ini tidak membuat apa-apa kenyataan seperti yang dicadangkan oleh Charpenel.


Dua Hakim, Roger Le Loire dan Serge Tournaire meneruskan siasatan mereka mengenai siasatan Scorpene ".


Dikeluarkan oleh,


SUARAM

JALAN PULANG

3 comments:

Anonymous said...

Anwar kena settle kes Chinadoll..Dato' Shazly Eskay, Rahim Tambi Chik perlu dihantar ke penjara sekiranya depa ni buat fitnah dengan cerita tu.., Saiful Bahari tidak boleh dibiarkan bebas sebab fitnah anwar kaki jubor..dia MESTI dihantar ke penjara..kes scorpene ke, lembu rahaizat ke, linux ka, rapid ka, apa2 ka..semua tu boleh settle jika pakatan menang pru13..yg UTAMAnya moral bakal PM..rakyat Malaysia nak PM yang bermoral, bukan pemimpin yg pagi jumpa yusuf qardawi, petang jumpa chinadoll..jugak tak mau PM yg petang jumpa rakan perjuangan, malam pula jumpa 'bini' rakan perjuangan..rakyat jugak nakkan PM yg semua di nak ber'toleransi' termasuklah agama & maruah bangsa..

Ketua Negara ada faktornya..malang negara kita jika dipimpin oleh seorang Munafik..fikir2kan lah yee

rasugam abu zikri said...

..apa pencacai cerita ni ..oh..kerja dia ..tak apa lah kalau dah ada kerja ..tapi pasal nak pin cerita dan buat cerita lain kerana nak menipu itu satu kerja yang Haram..kau ni tiada agama ke..??atau macam Najib kata Haram Jadah..itu ke kau..??

rakab said...

Tidak ada perbicaraan !!...yang ada cuma siasatan !

Semenjak Pas bersekongkol dengan PKR, penipuan dan fitnahnya menjadi-jadi.