Monday, December 10, 2012

ISU LYNAS!!! 4 Menteri mula ugut Syarikat Lynas, tak sedar sudah kena kencing


Kebodohan empat menteri rejim Umno ini kian terserlah apabila dengan mudahnya dipermainkan syarikat asing yang mereka sendiri izinkan untuk bertapak di negara ini!

Keengganan syarikat Lynas Advance Material Plant (LAMP) mengeksport keluar sisa dari kilang mereka ke negara asal, Australia kini menjadi tanda tanya apabila rejim Umno tersepit dengan perjanjian yang sudah ditandatangani sebelum kilang tersebut dibina lagi.

Persoalannya apakah kesemua menteri kabinet Najib ini sudah dibodohkan dengan mudah hingga terpaksa mengugut syarikat tersebut dengan perjanjian yang mereka sendiri tandatangani?

Penegasan rejim Umno bahawa pendirian syarikat Lynas Corporation Australia perlu mengeksport sisa yang terhasil daripada loji nadir bumi di Gebeng, Pahang untuk memenuhi syarat lesen pengendalian sementaranya (TOL) kini memakan diri.

Empat menteri kabinet dalam satu kenyataan bersama semalam menyatakan bahawa TOL itu boleh digantung atau dibatalkan sekiranya syarat berkenaan tidak dipatuhi.

"TOL yang dikeluarkan kepada Lynas menetapkan syarat khusus bahawa syarikat Lynas perlu menghantar keluar dari Malaysia semua residu yang dihasilkan oleh LAMP.

"Ini termasuk semua produk yang diperbuat daripada sisa tersebut. Dalam hal ini, kabinet juga memperakukan syarat khusus tersebut.

"Sekiranya Lynas gagal mematuhi syarat khusus ini, Lembaga Pelesenan Atom mempunyai kuasa bawah Seksyen 22 Akta Pelesenan Tenaga Atom 1984 (Akta 304) untuk menggantung atau membatalkan TOL dan memerintah Lynas memberhentikan operasinya serta-merta," kenyataan itu dipetik.

Laporan akhbar Utusan Meloya yang jelas membodohkan rakyat Malaysia

Kenyatan itu dikeluarkan bersama oleh menteri perdagangan antarabangsa dan industri, Mustapa Mohamed, menteri sains teknologi dan inovasi, Maximus Johnity Ongkili, menteri sumber asli dan alam sekitar, Douglas Unggah Embas dan menteri kesihatan, Liow Tiong Lai.

Menurut kenyataan itu, ia dikeluarkan "berikutan laporan media yang kurang tepat mengenai penghantaran keluar sisa yang dihasilkan LAMP".

Walaupun tidak menamakan mana-mana laporan khusus, ia dipercayai merujuk kepada laporan yang memetik kenyataan pengarah urusan Lynas Malaysia, Mashal Ahmad.

Dalam laporan Guang Ming Daily, Mashal menyatakan bahawa sisa berkenaan tidak boleh dieksport disebabkan undang-undang antarabangsa yang menghalang penghantaran bahan berbahaya.


Tidak mustahil pertikaian tersebut bakal diselesaikan di mahkamah tetapi akhirnya yang rugi adalah rakyat Malaysia sendiri disebabkan kebangangan menteri rejim sendiri!
 
JALAN PULANG

32 comments:

Amuraria said...

BILA MENTERI MALAYSIA DI'LEMBU'KAN ;) ABU !

insafdoh67 said...

Kat kampung pun ramai org skoloh tak tingi. Tp tak bodo mcm 4 ekor kuda kepang Ubn ni. Jenis ni Baka 3B... Nampok hebat di pentas.. Tapi rupanya... Bodoh..Bengong..Bangang punya. .. Kih.kih.kih...

Anonymous said...

Pecacai lembam umno...apa komen? Camnilah, longgokan saja dibelakang rumah-rumah pecacai umno seluruh negara dengan sedikit bayaran iaitu RM500 untuk setiap 5 tahun

Langsi said...

Insafdoh67...,

Bukan takat 3B tapi 5BN - selain BeNgong & BaNgang... jugak BiNgai; BeNgap dan pastinya, BoNgok dulu, kini dan selamanya! (perhatikan huruf besar B dan N yg sesuai bebeno utk UMNgOk Be-eNd dgn perkataan2 tu!)

Anonymous said...

Hantar belakang rumah Adnan Yakob !.

Banggang punya MB.

Anonymous said...

Sedihnya melihatkan anon -anon Pas begitu mudah diperbodohkan oleh blogger mereka sendiri.

Semua pakar nuklear dalam dan luar negara mengesahkan nadir bumi yang dihasilkan oleh Lynas selamat digunakan.

Negara China dah lama mengeksport bahan ini dalam jumlah yang besar.
Blogger dan penyokong Pas dilihat umpama badut sarkas saja bila memainkan isu ini tanpa ilmu.

Anonymous said...

Pasal la beruk seko ni melalut citer lain lak. Tengok la apa dah jadi ngan 4 ekor bapak beruk ni. Jgn angguk beruk je

Anonymous said...

sumbat dlm pungkok adnan yakob

Anonymous said...

Ada pecacai umno kata nadir bumi ni selamat...dia ingat semua orang bodoh bangang macam umno. Memang produk itu selamat dan digunakan antaranya di sel phone. Yang jadi masalah, adalah sisa-sia yang tosik tu. Woooiiii penyokong UMNOOO bodoh, paham ka, sisa buangan selepas nadir bumi tu diproses yang toksik. Apasal bodoh dan bangang sangat? Geram aku kalau orang tu bodoh sangat.

Anonymous said...

Dalam laporan Guang Ming Daily, Mashal menyatakan bahawa sisa berkenaan tidak boleh dieksport disebabkan undang-undang antarabangsa yang menghalang penghantaran bahan berbahaya.

Macam mana pencacai umno ni cakap tak bahaya ?.

Jika tak faham tak usah campurlah.

Ini bukan cerita baling batu dapat RM 20.

insafdoh67 said...

Selamat mcm Kassim p.ramlee ke... Kalau selamat buat Negara Kanggarooolo r.. Ni Tolol ke buat ktn. Berapa kos habis proses sini.. Rakyat sana x nk jd Kanggaroo mcm puok UBN sini... Npok sgt nk Tipuuuuuuuu.. Kih.kih.kih.

Anonymous said...

Jika PAU 2012 orang Umno hanya menyanyi kemudian menaggis.

Lepas PRU 13 alamat menanggis tak berlagulah pula.

Deepak said...

timbunkan jer atas bumbung rumah nik aziz supaya dia cepat padam..!!

KO nik aziz!! nik aziz KO !!

Anonymous said...

Kasihan org pas diperbodohkan kerana disekat daripada mendapat faktar yg sebenar. Kilang proses nadir bumi ada di kebanyakan negara maju sprt china, amerika, jepun dan korea selatan. Pendapan yg diperolehi mereka sgt lumayan krn permintaan yg tinggi diseluruh dunia. Tak dengar pulak rakyat disana mati sbb kene radiasi.

Anonymous said...

Di malaysia pulak, kilang di lynas bukannya yg pertama proses bhn nadir bumi. Terdapat kilang di selangor yg melakukan perkara yg sama sudah bertahun2. Takde pun org selangor mati kene radiasi. Dap pun tak bising pulak, takde pun demonstrasi dkt selangor.

Anonymous said...

Ust hadi apabila ditanya, dia tidak memberi komen tapi disuruh kita merujuk pada dr che rosli, pakar nukleae ug jugak ahli pas. Dr che rosli dgn jelas menyatakan kilang lynas selamat beroperasi dan memenuhi piawaian antarabangsa, menolak penipuan dan fitnah rodziah salleh dan dap. Tapi, setelah dr che rosli bercakap benar, kini dia dipinggirkan daripada pas krn dianggap mengkhianati anwarinas dan dap.

Anonymous said...

Fitnah dan putar belit fakta kilang lynas adalah percaturan fuziah salleh dan dap bagi mburukkan krjn umno/bn, padahal kilang lynas menyediakan peluang pekerjaan yg sgt luas kpd penduduk setempat dan menjana pendapatan negara.

Anonymous said...

Deepak ni memang bodoh.apa kata timbun saja blakang umah mak najib klau rasa selamat.puak2 umno ni kira bab duit je reti.biarlah rakyat merana.mereka apa kisah.asal masuk sudah.chai2 umno pun duk melalak pertahan ketua depa walau dapat habuk saja.rela diperbodoh walau dah tau bodoh.

insafdoh67 said...

Kih.kih.kih.....

Anonymous said...

Pembangkang sepatutnya tidak menolak kemajuan dan menyebarkan persepsi salah untuk menakutkan rakyat. Pembangkang sepatutnya sama2 majukan negara dan memberi idea yg membina. Kalo semua korang tolak, macamana malaysia nak bersaing dgn negara maju yg lain? Kilang lynas selamat... Dengarlah cakap dr che rosli, pakar nuklear dan ahli pas sendiri.

Anonymous said...

Lihat documentary ini...http://www.ntdtv.com/xtr/gb/2012/07/26/a737427.html.....ada subtitle dalam bahasa inggeris (tak taula kut orang-orang umno bodoh bahasa inggeris). Ditunjukkan bagaimana sejak kilang rare earth bermula operasi di China, 5 kampung telah musnah dan lebih 3000 petani telah terkesan bahan buangan toksik dalam yang disebarkan dalam bentuk asap, debu, dan pepejal. Apa akan jadi nanti pada rakyat Malaysia kerana ketamakan Umno yang tak memilih apa saja asalkan dapat duit.

Anonymous said...

kami tak bodoh, kami percaya kalau orang kata kilang lynas selamat. Kilang memang selamat, yg akan menadapat kesan buruk nanti akibat sisa radio-aktif ( orang umno faham ke bahan radio aktif?) rakyat sekitar..

insafdoh67 said...

Jgn sekat kemajuan.. Hirup udara radiasi.. Zaman dlu mne ada... Sedap r rakyat pahang makan nadir bumi... Horey dlm asia rakyat pahang teror. . Depak suka r mkn biar mampusssssssss deras baham litar... Jgn kutuk orgtua Bahlul... Natang bengong mu depak.. Kurang Ajar doa nama org suruh ko..ko Cis.. Mulut pangang jenis mu ni.. Tak tau Adat.... Gila Babi mulut mu.. Mu nk kutuk aku xmrh..Ckp baik. ..... Hormat orgtua xkira sape.. Insaflah....

JANGAN IKUT UMNO said...

cai-cai umno kata semuanya selamat, takde problem,
so plah pakat semua orang umno dari hujung rambut sambut ke lubang bontot p pindah ke Pahang, hijrah sebelah kilang lynas. Kata selamat pigilah
tunggu apa lagi.

Anonymous said...

Kt china mmg ade kilang proses nadir bumi..
Tp dah tutup..
Kt amerika,jepun dan korea selatan tu kat mane?
Jgn spin la cai..
Dorg ade kilang loji tenaga nuklear je..
Kalau xreti membace tu bwk2 le blajar..

Anonymous said...

Selangor kt mane?
Bg alamat sket, aku nk gbakar kilang tu..
Xpnah pulak ade keje kosong kt kilang proses ni..
Xpnah dgr..
Stahu aku,negeri org + pemimpin yg bodoh lembu je ade kilang2 cmni..

Anonymous said...

Kilang/nadir bumi/battry mmg selamat..
Diperakui oleh pakar dan najib..
Skrg ni cerita pasal sisa..
Bukan kilang..
Ape bodoh bendol buta tuli membangang sgt kau ni..
Manusia ke anjing ni?
Menyalak je..

Anonymous said...

Brape ramai org boleh keje kt kilang tu?
Kilang perodua, +/- 8000 org pekerja belum masuk vendor pencuci,tukang kebun,makanan,jualan,servis,lori penghantaran..
Ini sistem jepun,bg org keje cari makan..
Kilang lynas ni boleh bg org keje bape ramai? Seribu org? 2 ribu?atau same mcm bukak tesco besar?
Dalam mase yg same, stakat 2 ribu org yg dpt bekerja kt kilang lynas tu, terdapat be ratus2 nelayan xdapat turun ke laut..so?Bagus ke kilang tu?
Kalau stakat nk menjana pendapatan negara, tp ramai bawahan mati kene radiasi nk buat ape?
Lebih baik kne kn cukai yg tinggi..
Mcm rokok dan kereta import..
Negara dah kaya tp byk buaya.

Anonymous said...

Sape ckp pembangkang tolak kemajuan?
Air percuma bukti mentaliti rakyat selangor lebih maju dari rakyat pahang..
Kilang lynas tu bukan bukti kemajuan..
Itu teknologi negara asing, bukan hasil dr negara kita..
Org malaysia xpakai pun produk kilang tu..
Sbb akan trus di eksport..
Teknologi membran pun korg xpnah dgr, pastu dok cai, konon2 pkr tolak teknologi..bodoh betul..

Anonymous said...

Anno 15:06, bro terlupa nk letak ayat ni kt dlm komen "manusia ke anjing??menyalak je....."hahaha..

Deepak said...

Berapa ramaikah yang dah mati kena radiasi ?

cakap anon 15.06 tak pakai otak!...cuma persepsi semata.

Anonymous said...

BUANG JE DLM RUMAH PEMIMPIN BN,BUAT APA NK PENING KEPALA....