Saturday, December 8, 2012

MAI BACA!!! Analisis misteri kenapa Musa Hasan U-Turn

Diekori Cawangan Khas? Banyak yang mahu dikongsi oleh Musa yang TERDESAK

Apabila kita mempunyai perdana menteri (PM) yang licik seperti Mahathir Mohamad, ketua polis negara (KPN) yang patuh seperti Musa Hassan dan Peguam Negara (AG) yang dipersoalkan kredibilitinya seperti Abdul Gani Patail, terlalu banyak perkara yang boleh dipalsukan untuk mengekalkan status quo dan menyembunyikan sistem yang dibina dengan begitu teliti oleh Mahathir dan parti UMNO untuk mengaut keluar wang negara sehingga ke ringgit yang terakhir.

Kita semua tahu salah laku Mahathir seperti penyalahgunaan kuasa dan wang serta pembaziran ke atas perbendaharaan negara tanpa rasa perlu menabung untuk kecemasan. 
 
Sekali gus meninggalkan orang Melayu ‘kering kontang’ seperti pengemis di tempat kelahiran mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, Mahathir berjaya mewujudkan beberapa orang jutawan Melayu dan juga beberapa bilionaire Melayu, namun seperti apa yang dikatakan bekas pengerusi MRCB, 
 
"Apalah maknanya mempunyai beberapa orang jutawan apabila puluhan ribu yang lain hilang punca pendapatan?"

Tetapi, dalam buku Mahathir, seperti biasa, dia merupakan penyelamat dan wira bangsa dan tiada siapa yang berani untuk mempersoalkannya. 
 
Seperti biasa, bukan dirinya tetapi orang Melayu lah yang tidak "bersyukur" dan patut dipersalahkan atas nasib yang menimpa diri mereka sendiri.

Lubuk buaya



Sekarang, mari kita kembali kepada Musa Hassan, yang telah bersara sebagai Ketua Polis Negara pada September 2010 yang pada masa yang sama sedang bertelingkah dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Musa bersama dua lagi adik beradiknya iaitu pelakon terkenal Jalaluddin dan Fuad, bekas ahli parlimen UMNO Ampang Jaya, telah dilahirkan dalam keluarga yang berpegang teguh dengan ajaran agama. 
 
Mereka membesar dalam persekitaran yang kuat didikan namun tidak terlalu kaya. 
 
Akibatnya, mereka terpaksa bekerja keras untuk menyara diri sendiri.

Dengan latar belakang sedemikian, ia tidak menghairankan jika Musa mampu untuk menunjukkan bahawa dia mempunyai pendapatnya sendiri walaupun telah menjadi anjing peliharaan Mahathir selama beberapa dekad. 
 
Lebih-lebih lagi sejak tuduhan liwat dikenakan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998.



Musa pernah menjadi Ketua Polis Johor dan kebanyakan rakyat Malaysia telah tahu mengenai khabar penglibatannya dengan bos sindiket pinjaman Ah Long, Tengku Goh di Muar. 
 
Ya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah melaksanakan 'penyiasatan' acuh tak acuh mereka tetapi AG mengarahkan kes itu ditutup walaupun sebelum siasatan selesai, kerana mendakwa mereka kekurangan bukti! Tetapi itulah kebiasaan Gani.

Peguam Negara juga telah dituduh melakukan beberapa perbuatan yang tidak patut sebagai ketua peguam negara. 
 
Pada satu masa, Gani telah dituduh memiliki perempuan simpanan dan dia telah membeli sebuah rumah untuknya di Alor Gajah dengan wang yang kononnya diberikan oleh pengarah kumpulan pembinaan tempatan. 
 
Khabarnya, Gani telah memberi ‘pertolongan’ dalam kes yang berkaitan dengan beberapa perniagaan yang dihadapi oleh syarikat itu.

Gani yang juga rapat dengan Tajudin Ramli, bekas pengerusi MAS yang juga pernah menjadi anak emas Mahathir dan kroninya bekas menteri kewangan Daim Zainuddin.

Tidak syak lagi bahawa Musa seperti Gani, merupakan orang yang tidak jujur, yang juga dikelilingi oleh rakan-rakan yang dua kali lima, mereka ini semuanya ada kaitan dengan Mahathir, yang ramai pasti bersetuju semakin hari semakin kabur kredibiliti mereka .

Berpatah arang



Jadi mengapa Musa tiba-tiba memilih keluar dari kumpulan yang diketuai dirinya sendiri? Adakah dia mula beralih menjadi pro-pembangkang dan kenapa? 
 
Adakah dia bakal menyertai PKR atau PAS dan mengapa? Tidak syak lagi, kita akan mengetahui jawapannya tidak lama lagi.

Tetapi sehingga cerita sebenar diketahui, plot yang paling menarik perhatian melibatkan Musa, Gani dan Mahathir adalah dakwaan merangka tuduhan liwat yang pertama ke atas Anwar Ibrahim pada tahun 1998. 
 
Hukuman digugurkan dan Anwar dibebaskan pada September 2004 selepas merana dalam penjara selama 6 tahun.
 
Musa, yang pada ketika merupakan pegawai penyiasat, telah memainkan peranan penting dalam penganiayaan Anwar. 
 
Walau bagaimanapun, pemenjaraan Anwar inilah yang menaikkan pangkat Musa kepada jawatan KPN oleh Mahathir dan selanjutnya seperti apa yang kita sudah ketahui sekarang.

‘U-turn’ mengejutkan Musa bermula pada Oktober lalu apabila dia tiba-tiba menarik balik saman fitnah 'Mata Lebam' dirinya terhadap Anwar. 
 
Laporan berita pertemuan Musa dengan Mursyidul Am PAS Nik Aziz juga hebat diperkatakan dan mengejutkan ramai pihak.

Spekulasi Musa ingin menyertai PAS sedang bertiup kencang malah ia telah menjadi satu trend bagi bekas penjawat awam terutamanya polis untuk menyertai sama ada PAS atau PKR untuk 'menebus' dosa-dosa yang mereka katakan tidak punyai pilihan untuk lakukan semasa bekerja di bawah pentadbiran Umno-BN.

Masa untuk mencari perhatian maksima pemimpin Umno



Sekarang, Musa Hassan mendakwa bahawa sepupu Najib, Hishammuddin Tun Hussein Menteri Dalam Negeri,sering mencampuri urusan polis. 
 
Mengapa Musa membuka cerita ini apabila UMNO sedang mengadakan perhimpunan Agung ke-66 pada akhir bulan lepas?

Ramai yang telah merasakan mungkin ada beberapa "orang kuat" dari dalam UMNO sendiri dan bukan Pembangkang yang telah menghasut Musa untuk berbuat demikian.

 
Ia adalah sesuatu yang aneh apabila cerita ini dibuka serentak dengan Deepak yang juga membuat pendedahan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, isterinya Rosmah Mansor dan Ketua Wanita Selangor Raja Ropiaah berkenaan penipuan penswastaan ​​tanah.

Apabila testimoni Musa memalukan Hishammuddin, Deepak pula menjerit-jerit bahawa sepupu Hisham - Najib dan isterinya Rosmah bukan juga dari golongan yang baik-baik.

Terpijak jari kaki




Apa pun motif Musa atau mana-mana pihak terlibat dalam perang saudara UMNO yang cuba dibantu olehnya, jelas sekali bekas ketua polis itu sedang berusaha menyelamatkan dirinya sendiri. 
 
Ya,Musa Hassan yang sedegil keldai itu telah menyedari kebodohan dirinya sendiri.

Semasa zaman kegemilangannya, dia begitu berpengaruh dan banyak bergaul dengan orang-orang seperti Tengku Goh, Gani, Mahathir dan orang-orang besar yang lain, Musa tidak sedar akan mereka yang telah disakiti pada masa itu. 
 
Dia hanya menyedari bahawa masanya sudah hampir tamat apabila dia tidak lagi arahan Hishamuddin.

Ini telah menyebabkan perkhidmatannya telah ditamatkan tanpa diberikan apa-apa keistimewaan sebagai pengerusi dalam beberapa GLC terkenal atau syarikat berkaitan kerajaan. 
 
Mungkin agak keterlaluan untuk mengatakan bahawa Musa telah ditinggalkan kering kontang tetapi yang pasti sebagai bekas penjawat awam yang tertinggi, dirinya telah diketepikan untuk mendapat habuan persaraan.



Musa enggan mengikut telunjuk kerana dia berfikir dirinya masih boleh menggunakan 'pengalaman' atau keistimewaan hubungannya dengan Mahathir. 
 
Tetapi dia telah mendapat tahu bahawa waris Mahathir tidak menyimpan niat untuk meneruskan kerjasama dengannya. 
 
Jadi tinggallah Musa dengan tangan kosong dan bertahi.

Apa yang lebih menyakiti lagi, Mahathir berpura-pura tidak tahu pada usia 87 tahun, dialah yang menarik tali boneka untuk mengawal Najib 'panglima’ UMNO yang lain untuk mengayakan anak-anaknya.

Namun, realitinya Mahathir sudah terlalu tua untuk bertahan lebih lama manakala UMNO pula sudah jauh tenggelam dalam masalah. 
 
Jadi, Musa telah sedar bahawa lebih baik dia melakukan sesuatu yang boleh menyelamatkannya sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya dan memerintahkan siasatan berskala penuh ke dalam semua sandiwara Mahathir. 
 
Musa juga pasti takut akan salah lakunya sendiri yang bakal mendatangkan masalah baginya. 
 
Dia tahu dia terpaksa menjauhkan dirinya daripada watak-watak jahat ini dan membersihkan dirinya agar mempunyai peluang untuk mengelakkan diri dari didakwa dan dipenjarakan dalam penglibatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Terdapat ramai telah menerima nasib yang sama, apabila tidak diperlukan lagi oleh UMNO, dicampak ibarat kain buruk. 
 
Satu lagi contoh baru-baru ini adalah Musa Hitam, bekas timbalan perdana menteri yang tiba-tiba 'meletak jawatan' sebagai pengerusi Sime Darby. 
 
Seperti Musa Hitam, Musa yang seorang lagi ini pasti sudah mengira harinya. Kedua-dua mereka sudah tiada penyokong dari belakang.

Dalam keadaan sedemikian, sudah semestinya Musa tiba-tiba 'sedar' dan cuba membuktikan dia masih boleh kembali ke pangkal jalan dan bersuara untuk rakyat.
 
Walaupun ini merupakan sesuatu yang dia sepatutnya lakukan sedekad yang lalu ketika dia masih berpengaruh dan benar-benar boleh membantu masyarakat.

Faktor Ramli Yusoff



Seperti kata pepatah, perkara jahat, walau sebutir pasir pun akan di balas jua, (what goes around comes around). 
 
Setakat ini, tidak ramai yang bersedia untuk membantu Musa kerana dirinya itu tidak boleh dipercayai. 
 
Dengan latar belakang dan rekod buruk, siapa atau parti mana yang mahu mengambil risiko dianiya olehnya nanti? 
 
Sedih juga untuk diakui, Musa Hassan adalah racun yang amat berbisa.

Tetapi selain dari menyelamatkan dirinya sendiri ada 'satu perkara' yang sebenarnya menakutkan Musa Hassan, menurut sumber dalaman, “Perkara' inilah yang menjadikannya mengambil keputusan untuk membuka cerita orang-orang kuat dalam UMNO. 
 
Dan apakah 'perkara' yang telah menjadikan lelaki seperti Musa ketakutan dan tergesa-gesa untuk membuka mulut yang pada suatu masa tertutup rapat?

Jawapannya adalah tidak lain tidak bukan, kes Ramli Yusoff dengan AG dan dirinya sendiri. 
 
Bekas penjawat jawatan tinggi polis, Ramli mendakwa dirinya diperangkap SPRM dalam “kes polis bernilai 27 juta ". 
 
Tuntutan mahkamah Ramli benar-benar mengganggu fikiran Musa kerana kes itu begitu jelas. 
 
Peguam yang berpengalaman mengatakan fakta-fakta boleh didedahkan di mahkamah dan Musa akan dijadikan kambing hitam bagi AG dan SPRM kerana dialah yang didakwa diberikan "bukti" untuk mereka terhadap Ramli.

Mungkin Musa kini cuba untuk mengatakan kepada semua bahawa "Hei, saya bersih, saya tidak melakukan apa-apa yang kesalahan dan merekalah yang memaksa saya untuk melakukan semua perkara-perkara jahat itu!"

Diekori Cawangan Khas



UMNO dan Najib harus mengambil serius dakwaan Musa Hassan kerana akan ada banyak yang mahu dikongsinya apabila dia semakin terdesak. 
 
Dia banyak menyimpan rahsia gelap UMNO dan menjadi satu tindakan yang agak bodoh dan angkuh bagi mereka untuk mengabaikannya.
 
Pembangkang juga harus membuka mata kerana apa yang membahayakan UMNO biasanya akan memberi banyak manfaat kepada mereka. 
 
Anwar dan pemimpin PR perlu cuba untuk mendekati Musa agar dapat mencari jalan penyelesaian untuk membantu Musa 'memulihkan' dirinya dalam supaya dia menjadi orang yang berguna, amanah dan boleh diterima semula oleh masyarakat.

Musa, dalam keadaan yang terdesak, telah gagal untuk menyedari bahawa dia telah menjolok sarang tebuan. 
 
Ya, sarang dua sepupu iaitu Najib dan Hishamuddin. Turut menerima tempias adalah Rosmah, yang bersedia untuk melakukan serangan balas. 
 
Musa pasti tahu bahawa serangan merupakan pertahanan yang terbaik dan bukan dia sahaja yang tahu akan ini malah ia boleh digunakan juga oleh musuh-musuhnya.

Sumber mengatakan inilah sebabnya polis Cawangan Khas sering mengekori Musa, bekas ketua mereka sendiri hanya 2 tahun yang lalu. 
 
Jelas sudah bahawa Najib terpaksa menghentikan Musa daripada melakukan lebih banyak kerosakan keatas kerjaya politiknya dan menjejaskan survival UMNO pada masa yang sama, terutama sekali dengan pilihan raya umum ke-13 yang bakal berlangsung tidak lama lagi.

Musa, sepertimana yang mereka katakan berada dalam keadaan yang genting. Berbahaya dan juga dalam bahaya!

29 comments:

Anonymous said...

Bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan hari ini sekali lagi menegaskan bahawa Kes Liwat I dan II Anwar Ibrahim bukanlah satu konspirasi politik untuk menjatuhkan kerjaya Ketua Pembangkang itu.

Musa yang menjadi penyiasat Kes Liwat I pada tahun 1998 dan juga menjawat jawatan Ketua Polis Negara semasa Kes Liwat II menolak campur tangan politik dan menganggap kedua-dua kes ini sebagai "straight forward cases".

Memberitahu kepada portal berita Free Malaysia Today, Musa menafikan sekeras-kerasnya berlaku pemalsuan bahan bukti sepanjang beliau menyiasat dan mengarahkan siasatan kes-kes bekas Perdana Menteri tersebut.

Malah Musa dalam wawancara dengan MalaysiaKini sebelum ini turut mendakwa Anwar pernah cuba untuk campur tangan dalam siasatan yang dijalankan dalam Kes Liwat I dengan mengarahkan beliau untuk melaporkan kepadanya (Anwar) setiap malam.

"(Anwar) minta saya lapor kepada dia tiap-tiap malam. Saya kata tak boleh (sebab) saya profesional. Kalau saya lapor pun kepada Ketua Polis Negara," katanya dalam wawancara tersebut

Anonymous said...

kasihan paspb dah kene kencing dengan anuwar

XUMNO said...

Musa kena buka secapat mungkin semuatembelang Mahathir, Najib dan Ghani Patail bagi mendapat simpati rakyat dan penyokong2 Pakatan.Sekurang2nya nanti apabila kerajaan Pakatan mengambilalih kuasa tahun depan dia boleh menjadi prime witness dan kalau bersalah pun boleh dipertimbangkan untuk hukuman yang ringan atau dapat royal pardon.

Anonymous said...

kalau paspb orang yang benar, siarkanlah wawancara penuh musa hassan. kalau setakat ulas je, sapa-sapa pun boleh. alah... takkan takut kantoi kot..

Anonymous said...

paspb, ko ni cepat sangat lah kantoi. cerita pasal deepak dah kantoi, ni pasal musa hassan pun kantoi jugak. aduh... cuba ko contact blogger pakatan yang lain mintak sikit ilmu. ni pun perlu untuk mengurangkan kantoi menipu..

Anonymous said...

paspb, ko ada contact abang nuar tak? dah tahap teruk sangat dah ko ni sebab tak pandai menipu. cuba-cubalah belajar menipu dari abang nuar.. tapi jangan lupa pakai cawat besi kalau jumpa dia

mmuuah! ha! ha!

Anonymous said...

Penulis, baik bawak bertaubat...fitnah je..rakyat dah bosan crita fitnah pembangkang..dato. Musa tu dah jadi lect agung kat uitm s a

Anonymous said...

Standardlah tu. Paspb ni mmg suka sebar fitnah. Bila fitnah cepat sangat kantoi pulak tu. Tapi takpelah paspb, aku doakan semoga engkau bertaubat dan keluar daripada kesesatan..

Anonymous said...

Paspb, takde cerita pasal deepak lagi ke? Takkan lepas kantoi menipu bila vid pengakuan deepak keluar, ko dah tak nak ulas lagi. Dulu beriya-iya nak promote deepak, tapi sekarang terus senyap?

Anonymous said...

Umno dah tak ada duit saman fitnah ke ?

Atau nak punah.

Anonymous said...

Cuma penyokong umno yag tak tau hujung pangkal saja berani menyalak.

Nak jadi blogger pun tak mampu.

Siapa nak melayarinya pun.

Maka tompanglah menyalak di weblog PR.

Anjing menyalak bukit !.

Anonymous said...



Bekas SB mohon maaf kepada PAS meninggal


TAIPING: PAS dikejutkan dengan kehilangan seorang pejuang, Abdullah Omar iaitu bekas OCPD Slim River di usia 66 tahun.

Anonymous said...

Ust razi apa citer? Lps doakan kemusnahan umno, terus senyap. Dengar citer dia tak sihat, betul ke?

Anonymous said...

Aku hari-hari doakan kemusnahan UMNO dan BN dah 4 tahun....alhamdulillah aku masih sihat walafiat...

Anonymous said...

Ko pun doakan 'KO' jugak ke? Kenapa ko doakan kemusnahan, padahal umno/bn membela rakyat dan memartabatkan Islam? kita kan sama2 umat Islam. Kita doakan kesejahteraan pada diri kita sesama Islam dah lah..

Anonymous said...

ek ele..anon 00:45...ustaz razi sihat jer...semakin bersemangat lagi adelah...sembahyang jumaat lepas dia jadi khatib dan imam.....pandai kau buat cerita.....ko tu yg sakit....jiwa ko tu yg sakit...tak dpt terima kebenaran.......serupalah beruk UMNO/BN yg suka kencing berak disini...hihihihi

Anonymous said...

Apa da.. Org bertanya khabar sbb ambil berat. Kita sesama saudara Islam mesti saling tolong menolong..

Anonymous said...

anon 02:21,cuba ko baca sejarah Islam,kenapa kerajaan Abbasiah menjatuh kn kerajaan Bani Ummaiyah?Sama2 Islam tu bro.Apa yg di amalkan oleh Bani Ummaiyah ada lh sama dgn apa yg di amalkn oleh UMNO skrg ni.Baca sejarah bro,jgn tak baca!

matta merah said...

Beruk2 umno mmg buta sejarah...

Anonymous said...

Bro.. Cakap berhati2 sikit. Dlm kerajaan bani umaiyah ramai khalifah zuhud dan memgamalkan ajaran Islam sebenar. Tapi golongan syiah memang sangat2 membenci bani umaiyah dan mencerca mereka, sampai ke tahap mengkafirkan mereka. Emm... Nak tanya sikit, ko belajar sejarah dari mat sabun ke?

Anonymous said...

Matta merah, muka ko hensemlah. Jom kita pegi night club dkt shah alam yg krjn pakatan baru bukak tu jom

insafdoh67 said...

Kalau psl puok UBN jgn caya... Ni muka cari Makan blke.. Jnji selamat keluarga dengan Perut je ni.. Jgn Tertipu lg... Serik doh wei.. Kih.kih.kih..

Anonymous said...

HIDUP PASPB..............

bongkar lagi bro...
satu je hajat gua nak tengok keling
paria madey kutty penipu besar tu masuk jel,

Tun ke melantun ke..janji kedalam
baru madey keling paria ni rasa azab duduk dalam jel...

ABU....... pru13

Anonymous said...

1. Dia sebenarnya nak jadi Lai Teck yang cuba merosakkan MCP dari dalam

2. Yang kedua, apabila PR menang kuasa PDRM di tangan orang yang condong kepada UBN

Anonymous said...

sekoq je beruk umno yang meroyan kat sini. beruk ini dah diupah untuk komen di sini. komennya sama saja copy paste dah tak da idea

matta merah said...

Ko jgn nti hassan ali serbu bru ko tau...

Deepak said...

matta merah,...kenapa mata kau merah ?....banyak hisap ganja ke ?

Deepak said...

Sekarang zaman transformasi,..cuma Pas saja yang masih ditakuk lama.

Pas sudah tak relevan !!

Deepak said...

Perdana Menteri sudah tukar, ketua polis negara dah lama tukar....cuma nik aziz saja yang belum tukar.

Kaki sebelah dah masuk liang lahad pun masih nak peluk jawatan MB !!

Gila kuasa !!