Tuesday, December 11, 2012

PUTRAJA TERTEKAN!!! 500 berarak duduk dan bantah di hadapan Jabatan Pendaftaran Negara

 
PUTRAJAYA 12 Dis: Seramai 500 rakyat sedang berhimpun di lapangan parkir Imigresen di sini bermula 9.30 pagi tadi sebelum berarak ke bangunan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi mendesak kerajaan BN menyelesaikan masalah rakyat, khususnya 300,000 masyarakat India yang tidak mendapat hak kewarganegaraan.

Mereka masih menunggu kehadiran ribuan lagi rakyat dari seluruh negara yang bakal tiba dalam waktu terdekat.

Perarakan sejauh 500 meter menuju ke JPN di Presint 2 itu bakal berlangsung bila-bila masa dari sekarang.

Suasana gamat meledak Putarajaya ketika ini apabila peserta yang kebanyakannya rakyat berketurunan India melaungkan tuntutan mereka.

Antaranya berbunyi “Mana tuntutan kami, mana IC kami”.


Mereka juga membawa sepanduk replika IC merah bergambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Selain itu, “Jangan nafikan hak kami sebagai rakyat Malaysia” dan “Berikan kad pengenalan biru dengan segera”.

Turut bersama-sama mereka, pemimpin Pakatan Rakyat antaranya, penganjur himpunan, Naib Presiden KEADILAN, N Surendran dan Tian Chua.

Tidak ketinggalan, Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Pengerusi KEADILAN Johor, Datuk Chua Jui Meng.

Hadir sama, Ahli Parlimen (MP) Kapar, S Manikavasagam; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Taman Medan, Haniza Talha; (MP) Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud, MP Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat dan Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Khalid Jaafar.

“Kami juga akan berkhemah depan JPN dan tidak berganjak selagi Perdana Menteri dan Kementerian Dalam Negeri tidak menyatakan aku janji bagi menyelesaikan masalah ini,” kata Surendran kepada Keadilan Daily.

Bercakap dalam kenyataan sebelum ini, Surendran dan dua lagi Naib Presiden – Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar berkata, masalah tersebut melibatkan semua rakyat dan menjadi kelaziman di kalangan rakyat berketurunan India.

Menurut mereka, sebahagian besar rakyat tanpa warganegara tersebut lahir daripada ibu bapa rakyat Malaysia dan menjalani keseluruhan kehidupan di negara ini.

“Berdasarkan Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan, mereka merupakan warga yang sah secara perundangan dan berperlembagaan,” tambah kenyataan itu.

Kata mereka, kerajaan BN enggan mengeluarkan kad pengenalan biru kepada golongan tersebut dan secara terang-terangan melanggar peruntukan Perlembagaan Malaysia.

Surendran berkata, tindakan menafikan hak rakyat yang sememangnya layak mendapat taraf kerakyatan adalah bertentangan dan memungkiri hak asasi.

Katanya, ia adalah perkara yang serius kerana mengundang pelbagai masalah kepada kaum itu.
“Kita menggesa kerajaan agar hentikan diskriminasi terhadap mereka dan selesaikan segera perkara ini.

“Sebagai penduduk yang dilahirkan dalam negara dan menetap di sini berpuluh-puluh tahun, sepatutnya mereka secara automatik diberi kewarganegaraan.

“Penafian ini bukan sahaja memberi masalah kepada mereka, tapi juga untuk anak-anak apabila tidak dapat bersekolah kerana bukan warganegara. Mereka juga tidak memperoleh perkhidmatan dan faedah seperti masyarakat lain kerana masalah ini,” katanya.

(Berita menyusul)

3 comments:

Anonymous said...

Penakut x nk masuk ofis..baru kena serbu sikit da nyorok..mcm mana agaknya kalau dia dia kena serbu time jadi duta kat monggolia nanti

Anonymous said...

Negara kan ade undang2. ikut prosedur sepatutnya tuk mohon warganegara Malaysia. cara macam ni menyusahkan semua orang terutama penduduk putrajaya. orang nak pegi keje, anak2 nak sekolah.. menunjukkan otak sengkek lebih mudah dari berfikir..

insafdoh67 said...

Lama doh ikut saluran.. Mls nk ckp r tamby.... Cit.cit.cit... Bhai.. 50 thn doh mri dgn Kapal sini sama Apek ikut Britiiish wo... Brpe lama lg mau tnggu.. Ini masa Kuasa Rakyat la... Takut ke.. Blu 5 latus. Wow... udah kecut ke.. Hih.hih.hih.. Calap bnyok Kuat oooo. Ati kecut ke.. Kih.kih.kih...