Sunday, February 9, 2014

MACAI FITNAH FB TG NIK AZIZ!!! Tapi ada juga ahli MT UMNO yang percaya bulat-bulat

 

Macai-Macai makin mengila menabur fitnah, ditampalnya poster fitnah kemudian disebarkan kepada umum. 

 Namun, walaupun ianya jelas fitnah , ada pemimpin UMNO  bertaraf AJK Majlis Tertinggi boleh percaya , kemudian nak tunjuk dia bagus nasihat admin FB tok Guru.

* posting tersebut tidak pernah ada dalam page TGNA. Ia boleh dilihat dengan mudah dgn melihat pada tulisan masa '25 minutes ago' akan ditulis di sebelah bawah dan bukan di sebelah nama. Tulisan itu juga warnanya grey dan bukannya hitam. Simpati saya kepada Pengerusi YADIM.

Ini penjelasan admin fb Tok Guru


[admin] Tidak ada sebarang posting di page ini sebagaimana yang didakwa oleh Ahli Majlis Tertinggi UMNO ini. Harap dapat membuat tabayyun sebelum membuat posting, sebagaimana kata doktor, terlajak posting buruk padahnya.


Sab Sy nak kongsikn (kepada yg kurang celik IT) salah satu tricks mudah yg macai2 kangkung nie gune utk sebar fitnah siber. 

Tricks tu dinamakan "Inspect element" dimana seseorang boleh mengedit text di fb atau di mana-mana website dgn mudah tanpa menggun
akan software atau tools.

Proof of concept boleh refer kat sini :
http://www.youtube.com/watch?v=qXbyKHvdhb8

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepadamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang telah kamu lakukan.” (Al-Hujurat:6)


1 comment:

Din said...

Assalamulaikum tuan..

Blog Addin gagal diselamatkan kerana masalah error di html.

Oleh itu, saya telah membuat blog baru di alamat http://addindeen.blogspot.com

Mohon letak link blog baru saya di blog tuan, blog tuan saya telah linkkan.

Terima kasih atas kerjasama.

Addin