Monday, May 17, 2010

PAS cipta sejarah


IPOH, 17 Mei : PAS akan mencipta sejarahnya apabila dengan rasmikan Dewan Himpunan Penyokong PAS alan dirasmi dan dilancarkan pada 23 Mei ini di Dewan Serbaguna Pejabat Tanah dan Daeah Klang yang akan disempurnakan oleh Presiden PAS, Datuk Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Dewan Himpunan Penyokong PAS adalah satu pencapaian yang besar kepada PAS di mana ahli ahli bukan Islam diberi mandat untuk bergerak bebas berpandukan aturcara,aturan dan undang undang peraturan yang telah diluluskan oleh PAS Pusat.


"Selepas ini pimpinan Dewan Himpunan Penyokong PAS boleh bergerak lebih aktif lagi bagi menggerakkan dewan tersebut serta menambah keahlian mereka, mereka juga boleh hadir mesyuarat agung PAS peringkat kawasan, negeri dan pusat" ujarnya

Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat dalam sidang medianya di Pejabat PAS Pusat pada 15 Mei lalu.

Dijangkan kira kira 1,000 ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS hadir di majlis itu dan akan disaksikan oleh seluruh Jawatankuasa PAS Pusat, Dewan Pemuda, Dewan Musmlimat dan Dewan Ulama' PAS Pusat. Di samping itu akan diadakan pelbagai pesembahan berbagai kaum.

"Di sini juga saya hendak memaklumkan pada Muktamar Tahunan PAS Pusat pada tahun ini Dewan Perhimpunan Penyokong PAS akan menghantar 15 wakilnya peringkat Pusat

Menurutnya, dewan ini saperti lain lain dewan juga akan mempunyai ketua, timbalan ketua, naib ketua, termasuk juga mempunyai Pengarah Pilihanrayanya sendiri.

Sehingga kini dianggarkan jumlah keahlian di seluruh negara sekitar 20,000 ke 30,000 , negeri Perak merupakan negeri yang mempunyai bilangan teramai, iaitu kira kira 7,000 orang.

"PAS For All bukan satu retrorik semata mata, PAS memang serius dalam perkara ini, kerana itu kita tubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS," katanya.

Beliau yakin dengan tertubuhnya dewan tersebut kemasukan bukan Islam ke dalam dewan ini dijangkan kian bertambah.JJAnak Desa

No comments: