Monday, July 26, 2010

500 ribu permohonan kad pengenalan

http://buletinonline.net/images/stories/berita30/wahid240710.jpgKUALA TERENGGANU , 26 Julai : Parti Umno dan Barisan nasional yang berada dalam keadaan cukup lemah sekarang, dijangka meneruskan strategi ‘kotor’nya pada pilihanraya umum akan datang sebagaimana amalannya sebelum ini.

"Dia orang duduk sini dah berapa tahun, mereka sebagai pemastautin tetap meminta kad pengenalan biru, dapat kad pengemalan baru dia boleh mengundi, jadi sekarang proses untuk mendapatkan kad pengenalan biru ini dipemudahkan,"kata Haji Mohd Abdul Wahid Endut selaku Timbalan Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat.


Menurutnya, sehingga kini telah dikesan sebanyak 160,000 permohonan mendapatkan kad pengenalan dipercepatkan sebagai strategi Umno dan Barisan Nasional menghadapi pilihanraya umum ke-13.


"Jumlah yang memohon (untuk mendapatkan kad pengenalan) 500,000, tapi yang dalam proses yang dia (kerajaan) nak buat cepat ni adalah 160,000, belum lulus semua, tetapi sedang dilaksanakan sekarang,"ujarnya ktika ditemui selepas Majlis Penerangan Isu-isu Semasa di Kampng Panji, disini, Sabtu, 24 Julai.


Beliau berkata demikian ketika mndedahkan antara strategi kotor Umno/BN menghadapi PRU-13 adalah memberikan kad pengenalan kepada pemastautin tetap untuk didaftarkan sebagai pengundi.


Oleh itu, beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu mengingatkan jentera pilihanraya PAS supaya mengambil tindakan segera sekiranya mengesan kemasukkan pengundi yang tinggi secara mndadak dalam satu-satu kawasan.


Katanya, perkara tersebut pernah berlaku dalam senarai pengundi dinegeri Terengganu sekitar tahun 2002 hingga 2003 sebelum pilihanraya umum ke-11.


Ketika itu, menurutnya, terdapat peningkatan jumlah pengundi sebanyak 17%.


"Kita peringatkan jentera kita, sekiranya berlaku kes sedemikian, dalam daftar pemilih terdapat kemasukkan (tinggi) mendadak, kita akan (minta) siasat, benda ini telah berlaku di Terengganu, meningkat 17%, kita mengadu kepada SPR, SPR kata orang dah daftar nak buat macamana,"jelasnya.


Katanya, dibelakang kerja-kerja memasukkan pengundi tersebut adalah bekas Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Idris Jusoh.

No comments: