Sunday, August 15, 2010

Bajet Terengganu boros dan melampau

http://buletinonline.net/images/stories/berita31/DSC00662.JPG

















KEMAMAN
, 16 Ogos : Bajet kerajaan negeri Terengganu yang melampaui RM2 bilion dianggap sebagai satu bajet 'boros' yang sudah menjadi agenda kerajaan Umno dan Barisan Naional (BN).

Bajet tersebut juga dilihat sebagai bajet persiapan kewangan Umno/BN Terengganu bagi menghadapi pilihanraya umum yang akan datang.


"Kita membacanya diadada akhbar dan kita melihat analisa serta komentar tentang bajet tamabahn itu, kkita melihat sebenarnya bajet tambahan itu lebih kepada bajet pilihanraya bagi mengukuhkan kedudukan mereka (Umno/BN),"kata Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusuf arRawa.


Menurutnya, perbelanjaan besar dalam keadaan akaun hasil negeri Terengganu yang defisit (kurangan) akan menguntungkan pihak tertentu sahaja dalam mengagih-agihkan kontrak.


(Gambar - Turut hadir dalam majlis Iftar Ramadhan adalah Bendhari PAS kemaman, Tuan Haji Johan dan bekas Exco kerajaan Terengganu, Ustaz Awang Dagang)


Oleh itu, beliau bependapat impak maksimum dan keberkesanan dari perbekalan tambahan sebanyak RM220 juta itu tidak akan berlaku.


Beliau berkata demikian dalam satu sidang media khusus berkenaan Bajet besar kerajaan Terengganu, selepas menghadiri Majlis Iftar Ramadhan yang dianjurkan oleh Pemuda PAS kemaman dan MTD Chukai, disini semalam 14 Ogos.


Dr. Mujahid yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat turut hairan, bagaimana pemimpin Umno/BN terengganu mendakwa bahawa kemiskinan di negeri Terengganu telah berjaya dikurangkan.


Sedangkan dalam perbekalan tambahan yang dibentangkan dalam Sidang DUN terengganu baru ini dilaporkan bertujuan untuk membasmi kemiskinan.


Mengulas perkara yang sama, Penolong Setiausaha PAS terengganu, Haji Hanafiah Mat berkata bajet tersebut adalah untuk memberi kekayaan kepada para kroni bagi memastikan calon-calon pilihanraya akan datang terdiri dari kumpulan pro kepada Menteri Besar Dato' Seri Ahmad Said.


"Bajet ini merupakan satu perbelanjaan yang boros yang sudah menjadi agenda Umno dan BN dan saya yakin bajet ini memberikan keayaan kepada kroni-kroni (Dato' Seri) Ahmad Said,"ujar Hanafiah.


Menurutnya, bajet tersebut juga adalah manifestasi perbalahan antara dua kumpulan yang pro kepada MB dan yang pro kepada bekas MB, Dato' Seri Idris Jusoh.

No comments: