Thursday, August 12, 2010

Laksana amanah rakyat bukan dengki Umno

http://buletinonline.net/images/stories/berita30/Dr.SyedDUN.JPG



















KUALA TERENGGANU
, 13 Ogos : Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata tidak timbul soal dengki terhadap mana-mana pihak dalam membangunkan negeri ini.

“Persoalan yang kita (PAS) timbul sekarang ini bukan soal dengki ke...PAS ke…Umno ke... tidak timbul persoalan ini. Kita (kerajaan) perlu rasional di Dewan Undangan Negeri (dun) ini.

“Saya bertanyakan tentang e-books rasionalitinya. Apa keperluan yang ada kepada pelajar-pelajarnya. Apakah kita (kerajaan) telah buat kajian-kajian yang mendalam dari segi perlaksanaannya.

“Tidak timbul dari segi kita (PAS) dengki. Kita orang Terengganu, kita rakyat Terengganu. Kita mempunyai tanggungjawab yang besar untuk melihat kejayaan negeri Terengganu,” jelasnya ketika meminta penjelasan dipenggulungan Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu ke-12, di Wisma Darul Iman, baru-baru ini.

Beliau berkata demikian sebagai respon kepada tohmahan pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu yang menuduh PAS tidak bersikap rasional terhadap cadangan perbelanjaan besar kerajaan negeri.

Dr Syed Azman yang juga Ahli Jawtankuasa PAS Pusat, bertanyakan mengenai isu peningkatan jumlah penagihan dadah serta kemiskinan yang ketara di negeri ini.

“Bila saya timbulkan mengenai penagihan dadah di negeri Terengganu. Apa persiapan kita (kerajaan), bila Terengganu menjadi negeri yang paling tinggi penglibatan dengan dadah.

“Satu lagi dari segi kemiskinan di Terengganu. Kenapakah keperluan pada setiap tahun bagi dana kemiskinan, dana hari raya kepada lebih dari 500 ribu orang dan terpaksa beratur di seluruh negeri Terengganu ini.

“Bermakna, mereka (rakyat) orang miskin, rakyat miskin dan pemimpin kerajaan menggunakan dana kekayaan negeri Terengganu ini untuk menjadikan rakyat sentiasa bergantung kepada subsidi. Mentaliti subsidi seperti ini amat memalukan,” tegasnya.

Sementara itu, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said dengan angkuh mempertahankan setiap tindakan politiknya mahukan pulangan.

Katanya, setiap pelaburan (pemberian) kepada rakyat mahukan pulangan (pembalasan) melalui undi rakyat.

“Inilah politik, setiap pelaburan (pemberian kepada rakyat) ada pulangan (balasan). Hulur (beri) saja tidak pangkah (undi BN) ‘dok rok’ (tidak boleh jadi) juga kita (Umno).

“PAS pun begitu juga semasa dia (PAS) memerintah dulu ada dia (PAS) beri kepada orang Umno.

“JKKK dia (PAS) mampus! (batal) Dia (PAS) tutup, dia (PAS) bubuh JSR (Jawatankuasa Syura Rakyat). Bagi tanah puak-puak dia (PAS) belaka, ada dia (PAS) bagi ke Umno.

“Itulah politik, sifir politik dia (PAS) nok main-main pula, pada hal dia (PAS) tahu belaka. Dia (PAS) pun ‘kilas’ (buat) begitu juga,” ujarnya.

Menurutnya, apabila Umno mempunyai kuasa politik boleh melakukan apa sahaja demi kepentingan kerajaan BN.

No comments: