Monday, August 23, 2010

Umno fitnah sembrono, gagal tunjuk bukti


GEORGETOWN, 24 Ogos : Umno Pulau Pinang yang melemparkan fitnah terhadap kerajaan negeri berhubung dakwaan nama Ketua Menteri digunakan bagi menggantikan nama Yang DiPertuan Agong dalam khutbah solat Jumaat di masjid negeri itu sehingga kini gagal membuktikan tohmahan mereka.

Justeru, kerajaan negeri menggesa pihak polis mempercepatkan siasatan berhubung fitnah yang disebarkan Umno itu dalam bulan Ramadhan yang mulia demi menjaga imej dan mempertahankan maruah imam dan khatib di Pulau Pinang.

"Sehingga sekarang Umno tidak dapat menunjukkan bukti JAIPP sediakan teks khutbah yang menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang DiPertuan Agong ataupun menunjukkan di mana kerajaan negeri, JAIPP atau Ketua Menteri sendiri mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada masjid atau surau untuk menggunakan nama Ketua Menteri.

"Adalah tidak adil dan patut masjid dan imam serta khatib diheret dalam kancah permainan jahat Umno semata-mata untuk memenuhi keghairahan politik Umno untuk menjatuhkan imej kerajaan negeri Pakatan Rakyat," kata Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman dalam kenyataan beliau semalam.

Mansor menegaskan sekali lagi teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak pernah menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang DiPertuan Agong.

Malah kerajaan negeri, JAIPP atau Ketua Menteri sendiri tidak pernah menerima atau mengeluarkan sebarang arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Lim Guan Eng.

"Oleh itu sekiranya ada mana-mana imam atau khatib yang menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang DiPertuan Agong, ini adalah salah dan tindakan keras haruslah diambil.

"Sehingga sekarang tidak ada seorang imam atau khatib mengaku ada menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang DiPertuan Agong sepertimana yang didakwa oleh Umno," jelas Mansor.

Mansor berkata seorang khatib, Zakaria Ahmad, menafikan tuduhan Umno yang membabitkan beliau dan menganggap tuduhan itu sebagai satu fitnah.

Zakaria kata Mansor, hanya mendoakan Guan Eng diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam, di mana Nabi Muhammad SAW sendiri pernah mendoakan agar orang bukan Islam diberi petunjuk dan hidayah Allah untuk memeluk Islam.

Samada ini selaras dengan hukum Islam ataupun tidak, ianya harus diputuskan oleh para ulama dan pakar agama.

"Isu “Guan Eng gantikan Agong” yang dibangkitkan oleh Umno perlu diputuskan kesahihannya samada benar atau tidak. Ini kerana beberapa masjid di Pulau Pinang berasa gelisah selepas dilanda fitnah Umno mengatakan mereka terlibat dalam isu menggantikan nama Yang DiPertuan Agong dengan nama Ketua Menteri. Oleh yang demikian siasatan polis diharap dapat disiapkan dengan segera supaya perkara yang begitu sensitif ini boleh diselesaikan dalam bulan Ramadan yang mulia ini sekaligus boleh mempertahankan maruah imam dan khatib dan masjid seluruh Pulau Pinang," tegas Mansor lagi.

Kerajaan negeri, tambah beliau, merasa kesal kerana Umno telah mencemarkan kesucian bulan Ramadhan yang mulia dengan tuduhan melulu dan melemparkan fitnah terhadap kerajaan negeri.

Mansor turut mengulangi usul bersama pada mesyuarat tergempar Pakatan Rakyat Pulau Pinang Ahad lalu yang menyeru rakyat dan penyokong bertenang dan tidak masuk perangkap Umno.

"Ini adalah kerana Umno cuba untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada beberapa kejayaan program kerajaan negeri seperti memberikan kewangan khas Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM400 kepada semua ahli pentadbiran dan agensi kerajaan negeri; pemberian tahunan RM100 wang penghargaan warga emas; menambahkan peruntukan hal ehwal Islam sebanyak 100 peratus kepada RM24.3 juta pada 2010 berbanding dengan RM12.5 juta pada 2008 ; sumbangan Ihya Ramadan dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) serta mengharamkan perjudian bola selaras dengan prinsip amar maaruf nahi mungkar," ujar beliau.

No comments: