Saturday, November 27, 2010

Ahli yang nak jadi 'pengkhianat' didesak keluar PKR








PETALING JAYA 28 Nov. : Perwakilan hari ini terus mendesak agar mereka yang terlibat dengan 'pengkhianat' yang melompat agar keluar dari parti.

Dalam perbahasan pembudayaan demokrasi, wakil dari Melaka Mahani Masban melahirkan ketidakpuasan hati lantaran mereka yang bersekongkol dengan Datuk Zaid Ibrahim masih berada di dalam.

"Saya minta mereka yang dilihat memang berada bersama dengan pengkhianat parti yang keluar dari parti itu tidak lagi berada di dalam parti," tegas Mahani ketika membahaskan usul membudayakan demokrasi.

Sindiran itu disambut dengan tepuk tangan dan sorakan perwakilan.

Mahani juga mencadangkan pemimpin dan calon yang baru diuji terlebih dahulu bagi membuktikan kesetiaan mereka terhadap parti.

Dalam pemilihan baru-baru ini, calon Timbalan Datuk Zaid bertindak menarik diri sebelum keluar dari PKR yang disertainya tidak sampai dua tahun.

Salah satu maksud usul Pembudayaan Demokrasi ke atas Parti bertujuan bagi mengenengahkan cadangan penambahbaikan pemilihan akan datang.

Sementara itu wakil Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Azman Abidin pula mencadangkan agar kriteria calon ketua cabang di pemilihan akan datang diperketat.

"Sebagai contoh, ketua cabang deposit dia 2 ringgit sahaja...Kalau macam itu semua Tom, Dick dan Harry boleh bertanding. Cuba kalau buat RM 1, 2 atau 3 ribu," kata Azman.

Rasionalnya menurut Azman ialah kerana Ketua Cabang itu menjaga kawasan seluas Parlimen dan mereka harus benar-benar bersedia menggalas tanggungjawab tersebut.

No comments: