Friday, November 12, 2010

Cheng Ho City di Kelantan


KOTA BHARU , 13 Nov. : Kerajaan Negeri Kelantan semalam bercadang mewujudkan sebuah pusat perdagangan dikenali sebagai Cheng Ho City berpusat di Rantau Panjang, dekat sini tahun hadapan.

Exco Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa berkata, kerja pembinaan pusat perdagangan tersebut akan dimulakan secara berperingkat mulai tahun 2011 seperti yang dirangka pihaknya.


“Bangunan bercirikan seni bina Cina itu akan dibangunkan di atas tanah seluas 500 ekar di Bukit Apam, Rantau Panjang,” katanya dalam sidang media di Perdana Resort,, di sini, semalam.

Beliau berkata, usaha berkenaan adalah komitmen kerajaan Kelantan dalam menumpukan perhubungan dua hala negeri ini dengan negara China.

“Kita juga berhasrat meneruskan lagi jalinan perhubungan antara Kelantan dengan India dan Indonesia yang ekonominya sedang pesat berkembang maju,” katanya.

Menurutnya, pusat perdagangan tersebut akan dilengkapi dengan premis-premis peniagaan makanan Cina yang halal untuk dimakan umat Islam.

“Kita juga akan adakan World Halal Trade Centre bagi memudahkan produk-produk halal dipasarkan di pusat berkenaan selain dilengkapi dengan Uighur Street,” katanya.SH

No comments: