Monday, November 8, 2010

Insiden kuil libatkan SJKT, Pejabat Pendidikan Daerah


PUCHONG , 9 Nov. : Insiden kekecohan yang berlaku ketika operasi perobohan bangunan sementara di sebuah kuil di Taman Perindustrian Puchong yang dijalankan semalam berjaya dileraikan selepas kata sepakat diambil antara pihak kuil dan sekolah.

Difahamkan, pihak kuil membina bangunan sementara tanpa permit itu di atas kawasan tanah sekolah sejak lebih empat tahun lalu.


Sinar Harian dimaklumkan, pihak sekolah sudah beberapa kali menghantar surat kepada jawatankuasa kuil meminta mereka mengalihkan bangunan sementara itu namun tiada tindakan diambil pihak berkenaan.

Pengerusi Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Castlefield, Nagamuthu Periasamy berkata, tanah sekolah diceroboh pihak kuil dengan pembinaan tandas dan stor simpanan barang sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, sebelum ini jawatankuasa kuil bersetuju untuk mengembalikan tanah yang digunakan itu sekiranya pihak sekolah memerlukannya untuk apa-apa pembinaan.

“Baru-baru ini Kementerian Pelajaran memberikan peruntukan sebanyak RM500,000 untuk membina tadika di lokasi itu.

“Kita sudah berhubung dengan pihak kuil memaklumkan hal itu dan sekali lagi meminta mereka mengalihkan bangunan sementara itu ke tempat lain kerana ia bakal digunakan untuk tujuan pembinaan tadika,” katanya yang memaklumkan peruntukan sudah diperoleh sejak enam bulan lalu.

Menurutnya, pada 15 Oktober lalu ketika mahu menyerahkan tapak kepada pihak kontraktor jawatankuasa kuil melarang pekerja masuk ke kawasan itu.

“Bukannya pihak kuil tidak tahu, sekolah sudah beri surat, Pejabat Pendidikan Daerah juga sudah mengeluarkan surat mengenai pembinaan tadika itu kepada mereka.

“Tetapi mereka masih berdegil dan enggan merobohkan bangunan sementara itu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Nagamuthu berkata, selepas berhubung dengan polis, pihaknya kemudian mengambil keputusan merujuk perkara itu kepada Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ).

“Majlis menampal notis perobohan pada 26 Oktober namun pihak kuil tetap tidak mengambil peduli hal itu sehinggalah operasi dijalankan hari ini.

“Hari ini (semalam) mereka meminta tempoh setahun lagi supaya bangunan itu dapat dikekalkan di situ. Apa pun kami tidak dapat membiarkan ia berlaku kerana bimbang geran diberi kerajaan akan diambil balik sekiranya masalah tanah ini tidak diselesaikan segera,” katanya.

Menurutnya, atas perbincangan dilakukan bersama Ketua Pemuda MIC Kebangsaan, T Mohan, Ketua MIC Bahagian Puchong, A Sakthivel dan Ahli Majlis MPSJ, Michael Tamilarason, pihak kuil bersetuju memindahkan bangunan itu di satu kawasan lain berdekatan pusat ibadat itu.

“Saya sudah memberi jaminan bahawa kos itu ditanggung LPS namun apa yang kami mahu binaan sementara di lokasi lama dirobohkan untuk memberi laluan pembinaan tadika,” katanya.

Sementara itu, wakil MPSJ yang ditemui berkata, pihak berkenaan perlu menghantar cadangan permohonan binaan sementara itu kepada majlis sebelum apa-apa keputusan dibuat berikutan ia bakal dibina atas tanah kerajaan.SH

3 comments:

Anonymous said...

Jayabalan a/l Kandiah, GPK1 dari SJKT Gemas adalah seorang keling pariah!

Jayabalan Kandiah, GPK1 dari SJKT Gemas adalah seorang keling pariah!

Anonymous said...

Jayabalan a/l Kandiah, GPK1 from SJKT Gemas is a bloody snake! Jayabalan a/l Kandiah is dishonest, insincere and a good actor! Don't trust this fellow! Jayabalan a/l Kandiah is like a double edged sword! Jayabalan a/l Kandiah is a good backstabber! Jayabalan a/l Kandiah is completely untrustworthy! Jayabalan a/l Kandiah is a bloody asshole!
This bastard's picture can be seen at
http://2.bp.blogspot.com/_Y5rkrYkKDw8/S1p-NJJRnLI/AAAAAAAAAAk/HKyreiv0TwQ/S1600-R/DSC01735.JPG

Anonymous said...

Jayabalan Kandiah, GPK1 from SJKT Gemas is a bloody snake! Jayabalan Kandiah is dishonest, insincere and a good actor! Don't trust this fellow! Jayabalan Kandiah is like a double edged sword! Jayabalan Kandiah is a good backstabber! Jayabalan Kandiah is completely untrustworthy! Jayabalan Kandiah is a bloody asshole!
This bastard's picture can be seen at
http://2.bp.blogspot.com/_Y5rkrYkKDw8/S1p-NJJRnLI/AAAAAAAAAAk/HKyreiv0TwQ/S1600-R/DSC01735.JPG