Wednesday, November 17, 2010

Khir Toyo tidak ada moral untuk bercakap mengenai ketelusan

























SHAH ALAM, 18 Nov. : Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata, segala "kerosakan" yang dilakukan oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional di negeri itu boleh diperbaiki sepanjang tempoh lebih lapan tahun pentadbiran Mantan Menteri Besarnya, Datuk Seri Dr Khir Toyo.

Saifuddin dipetik dari portal The Malaysian Insider berkata, justeru katanya Khir tidak boleh sewenang-wenangnya mengkritik pentadbiran dibawah Pakatan Rakyat yang sedang diterajui oleh Tan Sri Khalid Ibrahim kini.

"(Dr Khir) Toyo telah menjadi Menteri Besar Selangor selama lebih daripada lapan tahun. Kerosakan yang dilakukan selama masa jawatannya itu boleh diperbaiki dan di luar imaginasi, "kata Saifuddin.

"Toyo tidak memiliki kuasa moral untuk komen tentang prestasi kerajaan negeri Selangor sekarang," tambah beliau.


Semalam Khir Toyo dan Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar menuduh kerajaan Selangor di bawah Pakatan Rakyat lebih teruk dari berbanding BN dalam amalan kronisme sambil merujuk kepada kes salah urus yang sedang disiasat oleh kerajaan negeri iaitu dana awam Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor dan Yayasan Selangor.


Namun ujar Saifuddin, sebelum mempertikaikan corak pentadbiran kerajaan negeri Selangor, Khir perlu menjelaskan pembiayaan mahligainya dahulu. "Dia tidak menjelaskan bagaimana ia mendapat rumah.


"Jika anda membandingkan RM300 000 tersebut pengeluaran oleh Yayasan Selangor, itu hanya tiket pesawat untuk Khir Toyo, isterinya, anak-anak dan pelayan untuk perjalanan Disneyland-nya," kata Saifuddin.


Walau bagaimanapun, Khir sebelum ini bermati-matian menafikan tentang spekulasi harga rumah dan kos perbelanjaan beliau ke Disneyland.


Malah ujar Saifuddin, dakwaan bahawa kerajaan negeri Selangor mengamalkan kronisme adalah tidak selari dengan pembaharuan yang dilakukan kerajaan negeri dengan mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat).


" Kerajaan Selangor sekarang telah menetapkan Selcat. Selangor adalah satu-satunya negara di Malaysia sekarang yang mempunyai pembangkang sebagai ketua PAC, "kata Saifuddin.


Justeru ujar Saiffudin, kini tiba masanya untuk Khir membuktikan segala tuduhan yang dilemparkan beliau kepada kerajaan negeri Selangor sekarang.


" Sekarang tanggungjawab Khir Toyo untuk memberikan fakta dan bukti-bukti kepada kerajaan," tambah Saifuddin.

No comments: