Wednesday, November 10, 2010

Laporan polis harga kayu getah rendah

YDP PAS LENGGONG

LENGGONG, 11 Nov. : Kira-kira 20 peneroka Felda Lawin Selatan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gerik berhubung rasa tidak puas hati mereka berkenaan penetapan harga kayu getah yang didakwa terlalu rendah.

Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan PAS Perak, Razman Zakaria berkata, peneroka membuat keputusan itu setelah dinasihatkan pihaknya sewaktu majlis dialog di Felda Lawin Selatan, kelmarin.


Menurutnya, laporan itu turut menyentuh masalah ketiadaan surat perjanjian jual beli kayu getah antara peneroka dan kontraktor serta tiada tender terbuka.


"Perjanjian antara pihak terlibat juga didakwa tidak pernah ditunjukkan kepada peneroka menyebabkan proses tatacara pemberian tender tidak jelas.


“Bagaimanapun kerja-kerja penebangan tetap diteruskan oleh pihak kontraktor dan kini peneroka sudah mendapat bayaran tambahan sebanyak RM2,000,” katanya ketika ditemui di IPD Gerik.


Hadir sama, Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Pas Pusat, Mazlan Aliman serta Ahli Jawatankuasa Pemuda Pas Gerik.


Razman berkata, peneroka juga tidak berpuas hati dengan bayaran yang diberikan melalui bank setelah ditolak hutang sedangkan butiran lengkap tidak diketahui.


“Bayaran kayu getah yang diberikan adalah kira-kira RM23,000 bagi 4 hektar berbanding RM38,000 bagi Felda Papulut dan RM40,000 bagi Felda Lawin Utara," katanya.


Katanya, diharap pihak berkenaan akan membuat siasatan bagi membolehkan peneroka mendapat pembelaan sewajarnya.
SH

No comments: