Saturday, December 25, 2010

Menteri Pelajaran yang tak tahu kerajaan persekutuan bayar gaji guru

Muhyiddin Yassin Politikkan Imbuhan Guru - Shamsul Iskandar


SHAH ALAM 25 Dis.: Saranan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya pemberian imbuhan RM500 kepada guru-guru di negara ini dilaksanakan oleh negeri Pakatan Rakyat adalah tidak wajar.

Kenyataan Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri itu di anggap sebagai spontan tanpa meneliti dasar pendidikan negara seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan kata Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Justeru tambahnya, kerajaan persekutuan menganggap ia sebagai isu yang harus dipolitikkan.

"Sebab itu saya candangkan kepada Muhyiddin supaya menyemak semula kuasa dalam Perlembagaan Persekutuan. Dia harus tahu membezakan bidang kuasa persekutuan dan negeri," tegasnya.

Beliau yang dihubungi Tv Selangor berkata, kerajaan sedia ada tidak serius dalam usaha meningkatkan martabat guru melalui imbuhan selain memastikan kualiti pendidikan negara meningkat baik.

Peruntukan sebanyak RM3.2 bilion setahun dijadikan alasan negara akan muflis sekiranya diberikan kepada tenaga pendidik adalah tidak munasabah jelas beliau lagi.

Tambahnya, jumlah itu tidak akan menggugat kewangan negara.

Sebelum ini Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kesal dengan kenyataan Muhyiddin yang seolah-olah memandang remeh isu pendidikan selain tidak serius mengangkat martabat institusi itu di negara ini.

Menurut Anwar lagi, langkah Pakatan Rakyat memperkenalkan imbuhan itu adalah langkah pertama ke arah memartabatkan kerjaya perguruan setaraf dengan kerjaya profesional lain seperti jurutera, doktor dan akauntan.

Melalui Program 100 Hari Pakatan Rakyat yang diumumkan pada Konvensyen Pakatan Rakyat kedua awal bulan lalu, Shamsul berkata tumpuan menyelaras dasar pendidikan negara akan menampakkan keberkesanan sekiranya kerajaan Pakatan Rakyat diberi peluang.

Mengambil contoh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berjaya melaksanakan dasar air percuma walaupun terdapat banyak pihak berpandangan sinikal terhadap perlaksanaan justeru membuktikan tiada kesan pada kewangan negeri.

Jelasnya lagi, isu ketirisan dalam negara yang terpaksa ditanggung kerajaan dan rakyat umumnya memerlukan modal jauh lebih tinggi berbanding imbuhan kepada tenaga pengajar generasi muda.

"Kita menyatakan bahawa apabila disebut tentang 100 hari program Pakatan Rakyat, kita telah laksanakan di peringkat negeri-negeri yang kita perintah dalam skala yang kecil. Tapi kalau peringkat kerajaan persekutuan, kuasa itu lebih besar dan kita boleh laksanakan janji-janji yang lebih efektif dan kita yakin ia telah diteliti dengan baik dan menyebabkan Umno-BN berasa tergugat dan terpaksa menyerang," jelas beliau.

No comments: