Thursday, December 9, 2010

Orang Asli tuntut Umno tunai janji

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkZgz26rZkWk1DcBGrBQrKhWx5HjMDA5SB31awlwbYmMtd_k7QUodn236nGuk01yLkUhnS_3JUyub5o93DgVr-XbkwMmO3ZLJwgsdN8kdEdPKlM6pUwlPKZxfaH8veZelt2j9fUdWRhdA/s72-c/kati+senget.jpg

BATU CAVES, 10 Dis. : Penduduk orang asal di kawasan Ulu Yam di sini, masih menaruh harapan untuk mendapatkan kemudahan asas yang masih belum tertunai seperti yang dijanjikan Kerajaan Pusat UMNO sebelum ini.

Seorang penduduk, Ramli Daud 24, berkata, dia telah 14 tahun mendiami kawasan itu dan masih tiada perubahan yang dirancangkan seperti dijanjikan pihak berkenaan.

“Bekalan elektrik yang dijanjikan pihak UMNO, BN dan MIC yang datang ke kawasan ini masih tidak tertunai lagi,” katanya

Menurutnya, ketiadaan bekalan elektrik menyukarkan penduduk lebih-lebih lagi pada waktu malam dan mereka terpaksa mengharapkan cahaya lampu pelita.

Katanya, lebih malang lagi minyak tanah sukar untuk diperoleh sehingga mereka terpaksa keluar kawasan sejauh 13 kilometer untuk mendapatkan bekalan.

“Nasib baik bekalan air ada dengan menggunakan air bukit kalau tidak menjadi kesulitan pada kami di sini lebih-lebih lagi untuk menguruskan anak kecil,” katanya.

Sementara itu, Tok Batin kawasan itu, Mat Deli Moh melahirkan kekesalan dengan segala janji kosong yang diberikan pihak berkenaan.

Mat Deli mendakwa, Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) juga dikatakan tidak mengambil tindakan biarpun pertemuan diadakan melalui mesyuarat bersama kerajaan namun mereka hanya menyatakan hasrat berkenaan akan ditunaikan suatu hari nanti.

“Pelbagai janji yang mereka berikan untuk mengaburi mata kami warga asal di sini sehingga kami percaya.

“Mereka beritahu hasrat itu akan ditunaikan juga suatu hari nanti kerana kerja pemasangan elektrik sukar di kawasan ini,” katanya.

Menurutnya, kini telah 17 tahun berlalu namun penduduk di sini masih menanti kemudahan itu.

Selain itu katanya, infrastruktur juga tidak dinaiktarafkan sehingga jalan yang menjadi laluan utama kerap berlaku kemalangan.

Jumlah penduduk Orang Asli di kawasan itu adalah seramai 140 orang dengan 26 ahli keluarga yang menetap di sini. 23 ahli keluarga terdiri daripada beragama Islam dan tiga keluarga lagi masih tiada pegangan agama.

Selain itu, hanya enam yang bersekolah dan selainnya masih belum bersekolah kerana tidak mampu.SH

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

No comments: