Saturday, January 29, 2011

Hosni Mubarak sekat pengunaan internet, Najib juga akan guna akta sekat penggunaan internet

Sekatan media terburuk

KAHERAH , 30 Jan. : Sekatan penuh kerajaan Mesir terhadap internet dan telefon bimbit adalah sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah komunikasi dunia, menurut pakar.

Aktivis hak asasi manusia di seluruh dunia mengutuk keras tindakan pemerintah kuku besi Hosni Mubarak menyekat penggunaan internet dan telefon bimbit bagi menghalang rakyat Mesir daripada menganjur protes dan berhubung dengan dunia luar.

"Ini adalah insiden pertama dalam sejarah teknologi internet," menurut Rik Ferguson, seorang pakar dari Trend Microm, iaitu syarikat keselamatan komputer ketiga terbesar di dunia.

Menurut syarikat pemantau aliran internet di Perancis, hampir 97 peratus aliran internet dua hala Mesir terputus dalam tempoh 24 jam sejurus tunjuk perasaan mula mendapat momentum, Khamis lalu.

Empat syarikat pengendali utama perkhidmatan internet di Mesir di arah oleh kerajaan supaya menghentikan semua sambungan internet antarabangsa secara serentak.

Kira-kira 23 juta rakyat Mesir yang menggunakan internet di negara itu terputus hubungan dengan dunia luar akibat sekatan luar biasa itu.

Rangkaian telefon bimbit juga terjejas teruk di seluruh negara sehingga kelmarin dengan tiada isyarat panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak dapat digunakan.

Syarikat telekomunikasi Vodafone yang beroperasi di Mesir mengesahkan menerima arahan daripada kerajaan untuk menamatkan perkhidmatan di semua kawasan bergolak, kelmarin.

Penutupan perkhidmatan internet dan telefon di Mesir itu adalah sekatan kerajaan paling menyeluruh dalam sejarah komunkasi elekronik dunia.SH

Najib sekat hak asasi dan kebebasan politik rakyat

PARIT BUNTAR : Cadangan Kerajaan Barisan Nasional(BN) untuk melebarkan skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984(PPPA) melibatkan media Internet membuktikan membuktikan kerajaan BN masih lagi terperangkap di dalam politik lama untuk mengawal dan menekan rakyat.

Pengarah Pilihanraya Pemuda PAS Parit Buntar Adnan Abd Rahman berkata, pengumuman terbaru ini membuktikan bahawa Pentadbiran Najib Razak tidak putus asa dalam usaha mereka untuk menyekat hak asasi dan kebebasan politik di Malaysia

“Kerajaan BN sudah beberapa kali menggambarkan hasrat untuk menyekat Internet, terutamanya selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum 2008.

“ Mereka tidak mempunyai komitmen serius terhadap perubahan dan hak asasi manusia” katanya

Adnan berkata, ruang Internet adalah lebih terbuka berbanding media arus perdana memandangkan komitmen Kerajaan terhadap Jaminan (Bill of Guarantees) Koridor Raya Multimedia (MSC).

“ Kerajaan menghantar mesej yang salah kepada pelabur-pelabur luar, yang sebelum ini tertarik dengan jaminan MSC.

“Keyakinan terhadap Malaysia, yang sudahpun berada pada tahap yang paling rendah, tidak akan pulih jika kerajaan terus menerus menyekat dan menghukum sesiapa yang memberikan kritikan yang jujur, tepat dan membina” katanya

Sementara itu, Ketua Penerangan Pemuda PAS Parit Buntar Hairul Nizam Ishak kecewa dengan sikap kerajaan BN yang gagal membuka ruang media lebih luas bagi memastikan demokrasi yang segar dan kemakmuran negara.

“ Sebaliknya kerajaan mengambil pendekatan bertentangan dengan mencadangkan untuk melebarkan akta tersebut kepada Internet.

“Tanpa ketelusan yang wujud menerusi Internet dan media yang bebas, semua rancangan perubahan yang diuar-uarkan kerajaan selama ini - akan menjadi sia-sia” katanya

Beliau menggesa kerajaan BN membatalkan rancangan ini dan sebaliknya meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan bagi membuktikan kerajaan benar-benar mahukan perubahan.

“ Pakatan Rakyat di dalam Buku Jingga telah memberikan komitmen untuk meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, memperkenalkan Akta Kebebasan Media dan memelihara kebebasan Internet sekiranya dipilih menjadi Kerajaan Persekutuan dalam pilihan raya akan datang.

“ Pakatan Rakyat tidak akan menyekat akses rakyat Malaysia kepada Twitter, Facebook dan blog sebagaimana yang akan dilakukan kerajaan BN melalui pelebaran akta ini” katanya

No comments: