Saturday, January 29, 2011

Selepas Tenang, Felda akan disaman

ANAK Akan Saman FELDA



LABIS 29 Jan.: Persatuan Anak Peneroka FELDA (ANAK) akan bertindak menyaman Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) berkait isu wang tanam semula peneroka di tiga kawasan felda seluruh negara selepas selesai Pilihanraya Kecil DUN Tenang esok.

Felda yang dimaksudkan adalah Redong, Kertih 1 dan Gugusan Bera.

Pengerusi ANAK, Mazlan Aliman dalam sidang media berkata, tindakan tersebut disifatkan sebagai satu isyarat kepada pengundi-pengundi terutama di kawasan FELDA untuk bersama dengan Pakatan Rakyat menentang kezaliman Umno-Barisan Nasional (BN).

Beliau merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi Seremban hari ini membenarkan permohonan 23 orang peneroka FELDA Raja Alias 2 dibayar dengan harga yang lebih tinggi.

Menurutnya, syarikat Huat Lee Rubber ingin memulakan kerja menebang namun hanya mahu membayar dengan harga RM28 ribu untuk 10 ekar.

Walhal peneroka mendapat harga yang lebih tinggi iaitu RM38 ribu.

"Ini satu lagi kemenangan," ujar beliau.

Dalam pada itu, Mazlan menyifatkan Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab untuk berdepan dengannya dalam sesi debat yang dijadualkan berlangsung semalam di Felda Chemplak Barat, Labis.

Tambahnya, program debat tersebut telah mendapat permit daripada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) namun tetap digangu oleh pemuda Umno-BN yang berada disekitar kawasan Felda itu.

"Datuk Ahmad Maslan tidak bersedia berdebat untuk menjawab 25 soalan yang ingin diutarakan mengenai Felda. Beliau tidak berani bertanggungjawab." ujar beliau.
Pelawaan debat mengenai isu Felda semalam merupakan kali kedua selepas ditolak Ahmad Maslan sebelum ini.

Mazlan merupakan antara individu yang secara agresif menentang dasar dan penyelewengan yang berlaku dalam pentadbiran Felda terhadap peneroka di seluruh negara.

No comments: