Thursday, January 27, 2011

Kenyataan Timbalan Menteri tak sekolah

Kenyataan Ahmad Sahkan Calon Umno Di Tenang Tiada Integriti


LABIS 27 Jan. : Kenyataan Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkenaan kes mahkamah calon Umno DUN Tenang menunjukan Azahar Ibrahim memang bersalah dalam kes tanah di Segamat, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Menurut Mahfuz hal itu membuktikan betapa Umno tidak kisah dengan integriti calon pilihannya dan bawa implikasi buruk kepada pentadbiran dan ekonomi negara.

Dilaporkan Utusan Malaysia, Ahmad Maslan berkata kesalahan ini bersifat sivil dan bukan jenayah.

Inilah kenyataan Timbalan Menteri tak sekolah. Dia menganggap bahawa kesalahan sivil ini tak apa. Kesalahan rasuah tak apa, bantailah banyak mana pun, Salah guna kuasa ni tak apa bagi dia, nak rembat tanah rakyat pun tak apa. Asalkan bukan bunuh. Sedangkan kesalahan inilah yang akan merosakkan persoalan pentadbiran dan pengurusan yang akan beri implikasi kepada ekonomi negara, bidas Mahfuz.

Mohd Azahar Ibrahim, sebelum ini didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Muar kerana bertindak tidak mengikut prosedur dalam melelong tanah milik Mansor Mohamad.

Namun kini beliau disaman pula oleh Norhana Salim, yang telahpun membayar sebanyak RM70 ribu untuk memiliki tanah yang dilelong tersebut tapi terpaksa diserah semula kepada Mansor.

Norhana menamakan Azahar, Pentadbir Tanah Daerah Segamat, Pejabat Tanah Daerah Segamat dan kerajaan Johor sebagai defendan dan memfailkan saman sebanyak RM 1.5 juta atas kerugiannya.

Kes itu bakal disebut di Mahkamah Tinggi Muar pada bulan hadapan tetapi Azahar menyatakan dalam akhbar bahawa kes beliau sudahpun selesai.

Mahfuz berpendapat ini menunjukkan betapa pepimpin Umno tidak pernah menyiasat dan menilai peribadi ahli mereka bagi memastikan mereka tidak mengkhianati rakyat.

"Kami sekali lagi nak tegaskan dan ingin menyatakan bahawa kes mahkamah calon Umno yang akan didengar di Mahkamah Tinggi Muar pada 7 Februari depan dengan jelas membuktikan ia masih tak selesai sepertimana yang dia dakwa.

"Hakikatnya fakta yang telah kami dedahkan jelas menunjukkan bukan saja kes kecuaian, kelalaian dan penyalahgunaan kuasa calon Umno sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat belum selesai, sebaliknya sikap calon khususnya dan pemimpin Umno amnya adalah sangat bermudah dengan isu-isu integriti, penyalah gunaan kuasa dan pertanggungjawaban," katanya.

Justeru Mahfuz mahu rakyat Tenang menilai sendiri calon yang dipersembahkan BN kepada mereka yang kononnya mahu membantu rakyat terutamanya dalam hal tanah.

"Kami ingin mengingatkan kepada calon Umno ini bahawa kesalahan beliau melelong tanah secara tidak sah bukan saja tak mengikut prosedur malah adalah satu perkara jelas bahawa beliau tidak kompeten dan bertanggungjawab dan sebab itulah Mahkamah Tinggi Muar memerintahkan dikembalikan tanah itu kepada pemilik asal Mansor Mohamad bersama kos pada 2008," tegas Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

No comments: