Saturday, January 8, 2011

Tenaganita bidas Najib kes rogol amah

Tenaganita : Kerajaan Perlu Mengambil Serius Dakwaan Menteri Rogol Amah


SHAH ALAM 8 Jan.: Kerajaan perlu mengambil serius dakwaan seorang menteri kerajaan telah merogol pembantu rumahnya warga Indonesia tanpa mempersoalkan tempoh masa kes tersebut.

Ketika dihubungi TV Selangor , Pengarah Tenaganita, Irene Fernandez membidas kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempersoalkan mengapa perlu diungitkan kes yang berlaku tiga tahun lepas.

"Kerajaan mesti ambil serius tentang isu itu, kalau seorang menteri itu ada libatkan diri dalam perkosaan itu atau tidak, isu itu. Bila berlaku, masa itu, berapa tahun pun tak kira, kalau ada dakwaan itu berlaku dan kerajaan yang bertanggungjawab mesti siasat dan mengambil tindakan selanjutnya memastikan keadilan dibawa kepada mangsa," tegas beliau.

Jelas beliau, kes ini telahpun dikeluarkan oleh pihak berkuasa Indonesia pada masa itu tetapi kerajaan Malaysia telah mengambil sikap acuh tak acuh terhadap isu tersebut, sehinggalah kini apabila kes tersebut didedahkan kembali oleh laman portal Wikileaks.

"Isu itu memang sudah keluar di Indonesia bila perkosaan itu berlaku kepada pembantu rumah, tetapi isu itu tidak diambil kira oleh kerajaan masa itu dan bila isu itu dikeluarkan dari Wikileaks, selepas itu beberapa blogger pun sama keluarkan dan isu itu dibincang," kata beliau lagi.

Beliau seterusnya menjelaskan apabila sesuatu kes seperti ini dilaporkan, maka kerajaan perlulah mengambil etika yang betul dengan membela hak-hak si mangsa, pada masa yang sama menghormati keputusan mangsa.

"Keputusan untuk meneruskan membuat aduan tentang perkosaan itu terpulang kepada si mangsa. Kalau si mangsa pada masa itu tidak mahu mengambil tindakan, kita mesti hormat keputusan itu," jelas beliau.

Irene berkata, beliau merasakan Migrant Care juga mempunyai pendapat yang sama maka memutuskan untuk menutup kes berkenaan demi menjaga kebajikan si mangsa.

"Saya fikir Migrant Care juga ada pendapat yang sama iaitu hormati keputusan si mangsa kerana dia takut ataupun tidak dapat bela diri, kita tidak tahu apakah masalah si mangsa pada masa itu," kata beliau.

No comments: