Wednesday, February 2, 2011

2 tahun tak dapat air paip : Penduduk kampung derita, pengundi Umno ceria

Penduduk mukim Tembeling mahu JBA bertindak



"
JERANTUT: Penduduk di sembilan kampung di kawasan mukim Tembeling, Kuala Tahan dekat sini termasuk tanah rancangan FELCRA pasrah menunggu bekalan air bersih walaupun paip utama Jabatan Bekalan Air (JBA) sudah tersedia sejak dua tahun lalu tetapi masih tidak boleh digunakan.

Nasib kira-kira 2,000 penduduk di Kampung Kuala Tahan, Kampung Gol, Kampung Teresek, Kampung Belebau, Kampung Tekah, Kampung Tuit, Kampung Padang, Kampung Gol dan Perumahan Felcra Tembeling Tengah diibaratkan menanti buah yang tidak gugur.

Ini berikutan pemasangan paip utama itu masih belum boleh disalurkan kepada kira-kira 500 rumah, 18 chalet, dua sekolah, masjid, lima surau dan beberapa bangunan kerajaan dan agensi kerajaan di situ.

Tinjauan Edisi Wilayah mendapati penduduk di kawasan itu hanya dapat memerhatikan saluran paip di rumah masing-masing seperti barang perhiasan yang menyakitkan hati.

Penduduk Kampung Tekah, Azman Hassan, 36, berkata paip utama yang siap dipasang hampir dua tahun lalu masih tidak boleh menyalurkan air ke rumah.

“Kadang kala apabila melihat paip yang sedia ada untuk digunakan tetapi hanya sekadar hiasan sungguh menyakitkan hati dan sampai bila kami terpaksa menanggung masalah ini walaupun semua kemudahan sudah ada,” katanya.

Penduduk Kuala Tahan, Azizi Kamaruzaman, 30 , berkata JBA sepatutnya dapat menyegerakan bekalan air bersih ke kawasan berkenaan kerana sudah menyediakan paip utama dan saluran paip.

"Mereka tidak sepatutnya memberi sebarang alasan untuk membekalkan air kepada kami. Perkara ini tidak sepatutnya menjadi sesuatu yang rumit. Jangan menganggap kami tidak tahu menahu perkara sebegini,” katanya.
Seorang lagi penduduk Kuala Tahan, Mohamad Abdullah, 57, berkata mereka memang berharap JBA menyegerakan bekalan air bersih ke rumah mereka kerana sudah sekian lama menggunakan air bukit yang disekat untuk dijadikan seperti empangan kecil tetapi kadang kala tergendala terutama musim kemarau.

“Apakah kami memerlukan masa sehingga 50 tahun lagi untuk merasai nikmat kemudahan yang sudah lama orang lain kecapi,” katanya.

Sementara itu, pengusaha chalet, Zainuddin Daman, berkata pihaknya mengharapkan bekalan air dan berharap pihak berwajib menyegerakan usaha itu kerana selain menjamin keselesaan pelancong, ia juga meningkatkan kehadiran pelawat.

Penduduk Perumahan Felcra, Zamri Mat Amin, 44, berkata isu itu pernah dirujuk ke pihak berwajib, tetapi dimaklumkan projek berkenaan belum diserahkan kontraktor kepada pentadbiran daerah.

Sumber: Berita Harian "

1 comment:

Anonymous said...

keadaan ni sama juga di KALABAKAN SABAH...

Dengar berita kalau BN menang Parlimen Kalabakan baru air akan dimasukan.

SUDAH 50 tahun penduduk kalabakan hanya pakai air telaga, air hujan, air laut.

tolong kami dikalabakan tawau sabah.