Wednesday, February 2, 2011

'Demonstrasi Mega Online 11' : Protes terhadap Najib dan BN

Protes Facebook Tentang Pindaan PPPA



KUALA LUMPUR 2 Feb. : Laman sosial Facebook popular yang menentang pembinaan Menara Warisan setinggi 100 tingkat yang menelan belanja 5 bilion ringgit, kini mengalihkan fokus kempennya kepada membantah cadangan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan atau PPPA.

Laman tersebut dilayari hampir 290 ribu orang sejak dilancarkan pada 16 Oktober tahun lalu, selepas kerajaan mengumumkan rancangan untuk membina menara pencakar langit itu di Kuala Lumpur.

kini, laman tersebut melancarkan protes terbaru, membantah pindaan akta mesin cetak, untuk tempoh dua minggu mulai semalam.

'Demonstrai Mega Online 11' itu dijadualkan akan berlangsung sehingga 14 Februari, yang mengkehendaki pengguna Facebook menggunakan poster yang direkabentuk oleh pengendali laman tersebut sebagai profil foto mereka.

Minggu lalu, Kementerian Dalam Negeri atau KDN mengumumkan pindaan terhadap Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 supaya menjadi lebih komprehensif dan tidak terhad kepada bahan cetak semata-mata.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam berkata pihaknya telah meminta Jabatan Peguam Negara mengkaji definisi penerbitan dalam akta itu sama ada ia boleh meliputi terbitan dalam bentuk multimedia termasuk kandungan internet, Facebook dan perisian.

sebelum ini pengarah komunikasi parti keadilan rakyat, Nik Nazmi Nik Ahmad menegaskan kerajaan persekutuan umno barisan nasional harus berpegang pada jaminan 'bill of guarantees' koridor raya multimedia atau MSC yang diperkenalkan mantan perdana menteri keempat, Tun Dr. Mahathir Mohammad pada 1 Ogos 1996, yang menjanjikan kebebasan internet tanpa sempadan.

beliau menambah cadangan kementerian dalam negeri atau KDN mahu meminda akta penerbitan dan percetakan 1984 atau PPPA hanya membuktikan kerajaan persekutuan tidak komited terhadap perubahan dan hak asasi manusia.

jika pindaan itu dilaksanakan, ia secara jelas menunjukkan kerajaan persekutuan, sedikit demi sedikit mahu menafikan hak dan kebebasan rakyat malaysia dalam berkongsi maklumat dan menzahirkan pandangan mereka terhadap sesuatu isu.

ini dapat dibuktikan dengan tekanan yang diberikan keatas pelayar internet seperti penangkapan blogger, serbuan polis ke atas portal berita Malaysiakini pada 2003 dan penutupan sebuah lagi portal berita, Malaysia Today pada 2008.

Ia dilihat sebagai langkah terbaru kerajaan menyekat media alternatif seperti Tv Selangor, Malaysiakini dan banyak lagi portal di negara ini untuk menyebarluaskan maklumat yang bertentangan dengan kepentingan politik mereka.

sementara itu Ketua Pengarang Kumpulan Malaysiakini, Steven Gan melahirkan kebimbangannya dengan tindakan Perdana Menteri datuk seri najib razak yang melancarkan perang habis-habisan ke atas media internet yang mendukung prinsip kebebasan di negara ini.

beliau berkata, tindakan terbaru Kementerian Dalam Negeri atau KDN meminda Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 atau PPPA, adalah lebih dahsyat berbanding apa yang berlaku di era pemerintahan mantan perdana menteri keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Steven Gan berkata, sekatan ke atas media yang melampau itu merupakan satu petanda bahawa Pilihanraya Umum ke 13 semakin hampir sehingga mengakibatkan kerajaan terdesak untuk mengawal informasi yang tersebar melalui ruang maya.

Hak asasi, kebebasan politik disekat

PARIT BUNTAR, 2 Feb. : Cadangan Kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk melebarkan skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 membabitkan media baru di Internet membuktikan kerajaan itu masih terperangkap dalam politik lama yang bertujuan mengawal dan menekan rakyat.

Pengarah Pilihan raya Pemuda Pas Parit Buntar, Adnan Abd Rahman berkata, pengumuman terbaru itu membuktikan bahawa pentadbiran di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak berputus asa dalam usaha menyekat hak asasi dan kebebasan politik di Malaysia.

“Kerajaan BN sudah beberapa kali menggambarkan hasrat untuk menyekat kebebasan media Internet, terutama selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat (PR) pada Pilihan Raya Umum 2008, keadaan ini seakan menggambarkan mereka tidak serius terhadap perubahan dan hak asasi manusia,” katanya.

Adnan berkata, keyakinan rakyat terhadap negara sering tergugat dan keadaan itu tidak akan pulih sekiranya kerajaan terus menyekat dan menghukum pihak yang berani memberi kritikan jujur, tepat dan membina di ruang media Internet.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pemuda Pas Parit Buntar, Hairul Nizam Ishak kecewa dengan sikap kerajaan BN yang gagal membuka ruang media lebih luas bagi memastikan demokrasi yang segar.

Menurutnya, tanpa ketelusan yang wujud menerusi Internet dan media bebas, semua rancangan perubahan yang diuar-uarkan kerajaan selama ini akan menjadi sia-sia,” katanya. Sinar Harian

No comments: