Saturday, February 19, 2011

Kerdau : Orang Asal dan peneroka felda tubuh ranting PKR

Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal terima tanggungjawab untuk DUN Kerdau

Sdr Othman Sentol dari Felda Lui Selatan 2 menyerahkan kepada Dato Fauzi Abdul Rahman borang keanggotaan Parti Keadilan Rakyat secara simbolik mewakili rakan-rakannya yang kini bersedia menubuhkan sebuah Ranting PKR di Felda Lui Selatan 2, N. Sembilan, di sebelah kirinya Sdr Rebin Birham, Setiausaha Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR Pusat.

Sdr Fauzi Abdul Rahman sedang berbincang dengan Sdr Jamaludin Sharif daripada Pekan Felda Chini untuk penubuhan sebuah ranting PKR di Chini selepas PRK DUN Kerdau.

==
Seramai 87 orang Jentera dari Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Parti Keadilan Rakyat telah diberikan taklimat khas oleh Dato Fauzi Abdul Rahman, Pengerusi Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat Negeri Pahang di Rumah Rehat Temerloh pada petang tadi 19hb Februari 2011.

Disamping kagum dengan tindakan Biro yang tidak henti-henti menjalankan kegiatannya di seluruh Negara, Dato Fauzi juga kagum dengan kehadiran Jentera Biro itu yang berkumpul dan berbincang strategi-strategi memperkukuhkan gerakan PKR didalam rancangan-rancangan Felda.

Sejak setahun yang lepas, PKR Pahang melalui Biro Felda telah berjaya menubuhkan ranting-rantingnya didalam rancangan Felda diseluruh Negeri Pahang dan Biro itu juga berjaya mengadakan pelbagai kegiatannya dirancangan-rancangan Felda.

Dato Fauzi mengajak semua Cabang di Negeri Pahang menumpukan kegiatannya bagi menubuhkan ranting-ranting baru di rancangan-rancangan Felda serta di perkampongan orang Asal yang masih belum menubuhkan ranting-ranting.

Beliau memberikan pujian kepada Cabang Paya Besar yang telah berjaya menubuhkan ranting Parti di semua rancangan Felda di kawasan Parlimen Paya Besar dengan keanggotaan yang semakin membesar.

Beliau juga memberikan pujian kepada Cabang Kuala Krau yang berjaya menubuhkan ranting-rantingnya di kesemua perkampongan Orang Asal didalam DUN Jenderak.

"Tidak ada jalan pintas, jika kita mahu menang kita kena kerja keras dan kerja smart." kata Dato Fauzi.

Dato Fauzi turut menyentuh senario politik Negara dan beliau menyatakan bahawa Malaysia mesti diselamatkan. Beliau memetik kata-kata daripada N.H. Chan, bekas Hakim Mahkamah Rayuan yang membandingkan senario di Mesir dengan Malaysia.

Hakim Chan menyatakan bahawa regime yang memerintah Mesir adalah terlalu lama dan wujud kesamaan dengan Malaysia bahawa UMNO/BN telah memerintah Malaysia selama lebih 50 tahun; di Mesir berlaku rasuah yang melampau dan keadaan ini dikongsi juga oleh Malaysia dan di Mesir wujud undang-undang yang mencetuskan ketidak-adilan dan keadaan ini juga berlaku di Malaysia.

Kemiskinan di Mesir adalah sama dengan Malaysia dimana pemerintahnya kaya raya dan rakyatnya berada didalam keadaan kemiskinan.

Perbezaaan diantara Mesir dengan Malaysia hanyalah dari sudut keberanian rakyatnya yang sanggup keluar ke jalan-jalan raya mengadakan rebolusi aman dan mendesak pemerintah yang zalim meletakkan jawatan.

Di Malaysia keberanian itu belum wujud, tetapi dengan senario yang hampir sama diantara Mesi dan Malaysia, keadaan itu keberanian itu lambat laung akan tercetus juga di Malaysia jika pemerintah yang ada ini tidak berubah.

Pakatan Rakyat, kata Dato Fauzi, memperjuangkan "3L":

(a) Lapar - PR berjuang untuk menghapuskan kelaparan, iaitu kita mahu mengadakan makanan kepada setiap warga negara dan tidak ada lagi warga negara yang lapar. L pertama itu adalah "Food";

(b) Lampin - PR berjuang untuk keselesaan rakyat agar tidak ada rakyat yang kekurangan pakaian. L kedua ini adalah "Clothing" (Pakaian); dan

(c) Lindung - PR berjuang supaya setiap rakyat Malaysia memperolehi perlindungan secukupnya dalam erti setiap rakyat mempunyai rumah untuk berlindung. L ketiga ini adalah "Housing"

Food, Clothing dan Housing adalah keperluan asasi rakyat dan itu adalah perjuangan utama PR.

Dato Fauzi menyatakan bahawa memenangi Pilihanraya untuk Negeri Pahang bukanlah sesuatu perkara yang mustahil, dan proses itu bermula dengan kerja kuat dan kerja smart setiap anggota parti yang perlu dibimbing dan dipimpin oleh Jawatankuasa khususnya Ketua-Ketua Cabang.

Di hujung majlis taklimat itu, telah dilancarkan pungutan derma dan jumlah yang dapat dikutip adalah RM857.00 dan jumlah ini akan digunakan untuk memulakan bilik gerakan di Felda Jengka 22 untuk PRK DUN Kerdau.

Mesyuarat Biro terdahulu darinya telah menubuhkan Jawatankuasa Pemandu PKR untuk PRK DUN Kerdau dan menyusun aktiviti untuk kerja rumah ke rumah di Felda Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25.

Mana-mana tenaga daripada mana-mana Negeri yang terdiri daripada anggota PKR dari kalangan Peneroka-Peneroka dan Generasi Muda PKR hendaklah melaporkan diri di Bilik Gerakan PKR di No. 20 Felda Jengka 22.

No comments: