Monday, February 28, 2011

Siapa pengkianat Melayu ? : Husam cabar Mahathir berdebat

Sedia debat Tun Mahathir

http://mstar.com.my/archives/homepage/2009/5/25/husam.jpgKOTA BHARU - Exco Kerajaan Kelantan, Datuk Husam Musa sedia berdebat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai apa yang dikatakan isu pengkhianatan terhadap bangsa Melayu oleh UMNO.

Husam berkata, sebagai orang Melayu yang dilahirkan di Kelantan, beliau memahami terdapat banyak hak oleh orang Melayu negeri ini yang dinafikan oleh bekas Perdana Menteri itu sepanjang tempoh pemerintahannya selama 22 tahun.

“Pendaratan minyak dan gas Kelantan ke Songkhla dilakukan secara sengaja untuk menafikan hak Kelantan terhadap apa sahaja faedah daripada sumber minyak dan gas itu,” katanya dipetik daripada entri blog rasminya, semalam.

Husam berkata, apabila hak rakyat Kelantan yang 95 peratus daripadanya adalah orang Melayu dinafikan, ini bermakna kerajaan Dr Mahathir juga mengkhianati bangsa Melayu.

Husam yang juga bekas Naib Presiden Pas berkata, Pilihan Raya Umum (PRU) 1999 menyaksikan perubahan sokongan pengundi Melayu terhadap UMNO ekoran isu pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kerajaan sekali gus menyebabkan kuasa UMNO tergugat.

“Ketika itulah kerajaan mengubah sempadan pilihan raya dengan memasukkan kawasan pengundi bukan Melayu ke dalam DUN atau Parlimen majoriti pengundi Melayu di seluruh negara supaya peratusan pengundi Melayu mengecil untuk menjamin kemenangan Barisan Nasional (BN).

“Hari ini, pemimpin UMNO melaungkan ‘ketuanan Melayu’ terancam. Angkara siapa? Saya sedia mendebatkan isu pengkhianatan Melayu oleh UMNO dalam diskusi ilmiah dengan Tun,”katanya.SH

7 comments:

Hamdan Rukun said...

NAK TERGELAK AKU BILA HUSAM NAK DEBAT DENGAN TUN M. INI KES NAK BELA TOK GURU NI.

TAK PAYAH DEBAT. JAWAB DULU DAKWAAN SYED AZIDI TENTANG PENGGUNAAN 4 JUTA DUIT RAKYAT UNTUK TUMBANGKAN PAK LAH.

TAK KHIANAT KE TU ?

Anonymous said...

Husam tu sebok dengan royalti minyak... sebab nak penuh kan koceknya sebelum tumbang PR 13.. Siasat betul2 kalau nak tau....

Anonymous said...

Masalah Ladang Rakyat pun tak selesai lagi... dan hutan balak kepunyaan Husam.... Rakyat Serambi Mekah di perbodohkan oleh Husam.... Nik Ajis percaya sangat dengan Husam....

Anonymous said...

Ala luncai hang tak payah nak gelembong la, kalau berani sambut la cabaran. dasar umno penegecut

anon umno ni pun luncai juga. jangan buat fitnah bodoh umno kat sini.

Anonymous said...

PARTI HAMPAS TAHAP PUKIMAK LU, NAK BERDEBAT KONON. BUAT KERJA LA . MEMANG TAHAP BABI LA YANG MENYOKONG PAS NI....

Anonymous said...

itu aja hujah penjilat pungkoq Ro$mah, Maki dan fitnah.

TUN SRI LANANG said...

hujah luncai dn seangkatan sama aje yg tau maki hamun... fikirlah sikit cerdik2 Tun M ditipu jugak olih Liong Sik dn Chan Kong Choy... Pemimpin umnoapco ditipu cina yg jadi mangsa nelayan2 melayu pulau ketam... pemimpin umnoapco memang pengkhianat bangsa sendiri.. kes ni akhirnya mcm kes Eric Chia jugak TERLEPAS sebab yg terlibat pemimpin umnoapco jugak.. hanya melayu berjiwa HAMBA AJE SOKONG UMNOAPCO...