Wednesday, February 16, 2011

Umat Islam perlu tolak jahiliah moden

PAS minta tolak jahiliah moden

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgIpbiQcMPAcJSB37n-6fSrjoYzGUTVZQIZYNVidO8FcGpWlxhdeEr3dL75XAD-NKllDxFfs_sVLLJX0bE3lm521nf9sTrWOctqpILqP-KOkcZFNVh0BPjoaPYdJDnfww2c6BdbY5Gk020/s400/UstHadiAwang1140h01.jpgSENAI, 17 Feb. : Umat Islam diminta memulakan tekad baru sempena sambutan Maulidur Rasul, dengan menolak jahiliah moden.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, jahiliah moden itu adalah pemimpin yang jadikan rakyat hamba.

Jahiliah moden, katanya, adalah mereka yang menentukan harta negara berlegar sesama mereka sahaja, yang terlibat dengan rasuah dan zalim.

Beliau berkata umat Islam perlu mengamalkan perjuangan Islam sebenarnya, iaitu yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Dalam perutusannya sempena sambutan Maulidur Rasul semalam. Abdul Hadi umat Islam perlu ikuti teladan Rasulullah yang diutus Allah SWT, untuk membebaskan manusia daripada belenggu jahiliah.

“Kita melihat bagaimana kehidupan masyarakat Arab jahiliah sebelum kedatangan Rasulullah yang penuh dengan perhambaan dan kezaliman, tetapi semuanya berubah selepas kedatangan Islam,” katanya.

Abdul Hadi berkata, jasa besar Rasulullah adalah membawa Islam yang menerangi manusia, yang memerdekakan manusia daripada diperhamba, dijajah, dizalimi dan menzalimi sesama manusia di mana manusia yang merdeka mempunyai hak untuk dihormati.

Katanya, kejayaan besar penjajah barat pula ialah memesongkan umat Islam daripada politik Islam di zaman baginda.

"Hasilnya lahirlah umat Islam yang menerima sahaja siapa sekalipun menjadi pemerintah mereka, walaupun zalim kepada rakyat, kerana bagi mereka urusan politik tidak ada kaitan dengan agama.

"Politik Islam terbukti memberi keadilan kepada semua agama dan kaum, disambung pula oleh pemerintahan Islam selepas baginda, yang membuktikan sesuatu kaum, khususnya Arab, tidak selama-lamanya menjadi pemimpin.

“Rasulullah telah membuktikan Islam tidak membenarkan perhambaan sesama manusia, Islam memberikan hak kepada rakyat, kepada wanita dan kaum minoriti, dan Islam memberi keadilan kepada seluruh makhluk di atas muka bumi ini.

Teladan inilah yang sepatutnya kita ikuti dengan menolak perjuangan sempit atas nama perkauman yang terbukti zalim dan tidak memberi keadilan kepada rakyat,” katanya.SH

No comments: