Tuesday, March 29, 2011

Tidak ada kerja, 300 000 serbu program pemuda Umno

300,000 Pengunjung BN Youth Job Bukti Isu Pengangguran Serius

Merujuk kepada berita yang diterbitkan oleh The Star hari ini mengatakan bahawa 300 000 orang pengunjung karnival BN Youth Jobs. Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia percaya bahawa jumlah ini membuktikan bahawa anak muda terutama dikalangan graduan mengalami masalah pengangguran dan pekerjaan tidak mengikut taraf pendidikan yang serius.

Berdasarkan jawapan parlimen dan kenyataan akhbar oleh Menteri Sumber Manusia Datuk S. Subramaniam pada Jun 2010 dan statistik Jabatan Perangkaan Jun lepas, menyatakan kadar pengangguran adalah pada tahap 3.7 peratus atau sekitar 426 600 orang yang menganggur. Daripada 426 600 ribu ini, 7.5 peratus atau sekitar 32 000 adalah penganggur dikalangan graduan.

Kadar pengangguran ini sudah cukup membuktikan bahawa generasi muda masih dalam krisis pekerjaan. Maka tidak hairan kehadiran yang ramai ke karnival ini menuntut tindakan yang lebih tegas menyelesaikan masalah pengangguran.

Karnival semata-mata tidak mampu menyelesaikan masalah Graduan menganggur dan Graduan bekerja tidak mengikut taraf pendidikan. Ini melibatkan langkah kerajaan mengurus ekonomi dan tatakelola yang baik bagi membanyakkan peluang pekerjaan baik diperingkat kerajaan mahupun swasta.

Dasar kerajaan Barisan Nasional yang boros, mengkayakan syarikat kroni dengan projek mega dan masalah rasuah yang melebar dalam pentadbiran kerajaan menjadikan Negara muflis dan akhirnya dana bagi membaiyai peluang-peluang pekerjaan di kurangkan diperingkat kerajaan dan pelabur tidak berminat melabur akibat rasuah dan dasar ekonomi yang berat sebelah.

Diakhir kenyataan ini, Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia ingin menegaskan bahawa masalah pengangguran dikalangan generasi muda terutama dikalangan graduan adalah masalah yang membelenggu kelompok ini. Justeru, karnival semata-mata bukanlah tindakan mampan yang mampu menyelesaikan masalah pengangguran jangka masa panjang.

Dasar ekonomi yang lebih adil, menghapus rasuah adalah merupakan prinsip penting bagi membanyakkan peluang pekerjaan dalam Negara.

MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
Pengarah Biro Mahasiswa,
Angkatan Muda Keadilan (AMK)

#Pemuda Umno seronok canang kata programnya berjaya tarik anak muda. Tapi tak sedar anak muda Malaysia bukan pergi nak sokong mereka tapi nak cari kerja.

Pemuda Umno juga tuduh pemuda PR tak buat program macam mereka buat. Kena la faham pemuda Umno mudah buat program tu sebab syarikat kerajaan dan swasta tak takut buka kaunter. Tapi jika pemuda PR buat sahih tak berani nak buka kaunter sebab dah banyak kali diugut oleh puak Songkok Tiga Jengkal.

No comments: