Tuesday, August 23, 2011

Liwat Fasa 2: Terperangkap dengan bukti rekaan sendiri

Pada hari kedua perbicaraan berprofil tinggi kes liwat yang ditekan terhadap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim oleh musuh ketatnya, Perdana Menteri Najib Razak, doktor menguasai pendirian, termasuk pakar patologi forensik, Dr David Wells dan pakar DNA Dr Brian McDonald dari Australia.

Kedua-dua pakar ini adalah saksi-saksi untuk pihak pembelaan dan mereka telah mengikuti kesaksian yang diberikan oleh pentadbiran Najib, termasuk dari Jabatan Kimia dan Hospital Kuala Lumpur sejak beberapa bulan yang lalu.


Dubur yang sihat


Saksi pertahanan kedua ialah Dr Mohammad Osman Abdul Hamid, yang telah menjadi pegawai perubatan di Pusat Rawatan Islam atau Pusrawi pada 28 Jun, 2008, apabila pengadu Saiful Bukhari Azlan datang untuk mendapatkan pemeriksaan.




Saksi pertama ialah Anwar, yang sehari ago membaca kenyataan yang sukar dilupakan dari kandang tertuduh, yang menuduh Najib, isteri Rosmah Mansor dan bekas polis Musa Hassan dan Mohd Rodhwan Yusof sebagai orang-orang yang berpakat dengan Saiful untuk menjejaskan kerjaya politik beliau.

Pada hari Selasa, Osman memberitahu mahkamah bahawa dia telah memeriksa pengadu Saiful Bukhari Azlan dan mendapati dubur beliau sihat walaupun Saiful berkata dia berasa sakit apabila membuang air besar.

Osman berkata beliau telah menjalankan pemeriksaan ke atas Saiful menggunakan protoskop dan mendapati duburnya sihat. Ia adalah selepas pemeriksaan bahawa Saiful memberitahu dia telah diliwat oleh seorang VIP dan plastik telah dimasukkan ke dalam dubur beliau, katanya.

Pendakwaan mahu tahu tentang ‘ plastik’


Osman tidak bersetuju dengan Peguam Negara II Mohd Yusof Zainal Abiden, yang cepat untuk mencadangkan bahawa maklumat mengenai plastik ditambah kemudian pada laporan perubatan.

"Saya telah merekodkan ini selepas Saiful memberitahu saya selepas memeriksanya," kata Osman. "Saya memeriksa dengan protoskop (kanan)."

Pada satu ketika, Yusof dengan peliknya bertanya, "Adakah (kemasukan) plastik (objek) liwat?"

Untuk itu, Osman mengulangi bahawa Saiful "memberitahu saya selepas pemeriksaan bahawa dia diliwat dan plastik dimasukkan."

Pendakwaan tidak berminat dengan maklumat mengenai plastik itu kerana ia menyimpulkan yang Saiful mungkin telah meliwat dirinya sendiri dengan memasukkan plastik atau mendapatkan seseorang untuk memasukkan plastik ke dalam dubur beliau.


Laporan HKL tidak tepat


Saksi pembelaan ketiga, Dr David Wells (dalam kereta, kanan sekali), yang juga seorang profesor madya di Universiti Monash, kemudian mengambil pendirian.

Apabila ditanya oleh peguam Sankara Nair mengenai laporan kontroversi Hospital Kuala Lumpur, Wells berkata ia tidak mengandungi penemuan muktamad menandakan penembusan dubur atau rektum dan tidak terdapat apa apa luka yang ketara di atas badan pesakit.

Beliau berkata beliau mendapati laporan itu ada "kekurangan" dan "tidak tepat".

Wells juga berkata bahawa ia bukan prosedur yang betul untuk menyatakan penemuan objektif atau anggapan dalam laporan perubatan.


Beliau telah ditanya oleh Sankara jika doktor HKL telah melakukan proses yang sewajarnya dan mengisi borang menyatakan penemuan mereka dalam cara yang sesuai.


"Perkataan 'muktamad' mengelirukan dan samar-samar pada tahap terbaik. Ia bukan sebenarnya rekod. Ia adalah tidak tepat, ya," kata Wells.


"Saya juga tidak akan menulis laporan dengan kehadiran DNA lelaki jenis B5, B7, B8 dan B9. Saya tidak mahu rekod jika anda ingin mentafsir. Saya sedikit kecewa pada catatan ini. Beberapa bahagian-bahagian proforma hanya separuh siap. Soalan yang perlu ditanya adalah sama ada terdapat apa-apa rintangan (tetapi tidak ditanya). "


Bukti DNA tercemar dan tidak boleh digunakan


Wells juga ditanya mengenai kualiti bukti DNA yang diberikan melihatkan bahawa pegawai penyiasat, Jude Blacious, telah mengaku menyimpan beberapa swab kapas dalam sebuah kabinet pejabat kira-kira 43 jam sebelum memberikan bukti itu kepada Jabatan Kimia untuk ujian dan analisis.

Wells juga berkata dia tidak pernah berjumpa kes air mani yang diekstrak dari tubuh mangsa 56 jam selepas serangan yang didakwa, tetapi itulah yang telah berlaku. Saiful hanya melaporkan kepada pihak polis mengenai kes liwat yang dikatakan dua hari kemudian dan selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri dan Rosmah isterinya.

"Jika spesimen itu adalah lebih daripada 24 hingga 36 jam sebelum ia diekstrak, ia akan sukar untuk mendapatkan apa-apa keputusan.


Saya akan sangat terkejut.


Saya tidak pernah melihat kes di mana DNA yang diambil dari dubur atau rektum yang lebih daripada 24 hingga 36 jam selepas didepositkan.


Jika anda menambah kepada satu lagi tempoh yang panjang tanpa pengeringan udara sampel, saya akan ragu-ragu untuk mendapatkan apa-apa hasil yang bermakna, "kata Wells, menuang syak bahawa bukti DNA itu boleh digunakan terhadap Anwar.


Pakar Monash berkata beliau selesa dengan prosedur yang dijalankan oleh doktor HKL apabila mengambil swab berkenaan tetapi cara swab itu distor (disimpan) boleh dipersoalkan.


"Ia adalah penting untuk memerhatikan jika spesimen itu adalah diudara-keringkan, dibeku serta-merta atau diambil untuk diuji serta-merta," kata Wells.

Beliau menambah bahawa selepas 43 jam, swab (calitan putik kapas) yang dihantar untuk menguji "tentunya tidak akan cukup", dan terus bersetuju bahawa ia tidak selamat untuk bergantung kepada bukti DNA.

"Ya, ujian lain boleh dilakukan untuk menyokong teori tersebut."


Perbicaraan telah ditangguhkan pada 9 pagi hari Rabu.


Rakan senegaranya, Dr Brain McDonald (kiri sekali) akan memberi keterangan pada hari Rabu.JP

No comments: