Wednesday, August 10, 2011

Misteri Cincin Ro$mah : Mengapa SPRM,Kastam,LHDN senyap ?

http://media1-cdn.malaysiakini.com/383/dab0b3c7ce1bab272b1b909801b55228.gifMedia UMNO telah mula bermain dengan idea bahawa Rosmah Mansor tidak bersalah dan digunakan oleh Jacob & Co, firma Yahudi yang berpusat di New York , untuk aktiviti mengubahan wang haram semata mata.

Sudah tentu, UMNO telah beralih ke dalam gear teratas untuk membersihkan kesan sampingan yang dicipta oleh kebocoran dari Jabatan Kastam Malaysia bahawa isteri Perdana Menteri sama ada mengimport atau telah terlibat melalui beberapa cara dengan cincin berlian gergasi biru.


Dengan khabar angin begitu banyak di keliling Najib Razak yang kedudukannya tidak menentu dan apabila negara bersedia untuk pilihan raya umum tidak lama lagi, tidak hairanlah apabila Perdana Menteri telah mengarahkan semua sumber untuk membersihkan apa yang telah dia dan Rosmah lakukan.


Antara gosip yang paling hangat ialah bahawa cincin itu adalah sebahagian daripada mas kahwin anak perempuan Rosmah dan hadiah khas untuk Rosmah.


Walaupun Nooryana yang berusia 22 tahun dan sangat cantik itu belum lagi berkahwin, namun tunangnya yang kaya Daniyar Nazabayev mungkin telah mendapat beberapa firasat mengenai bakal ibu mertuanya dan ini mungkin mengapa beliau berminatdengan cincin itu.


Itulah cerita yang hangat dibahaskan dalam akhbar tabloid dan perbualan di kedai kedai kopi.


Tidak syak lagi, bisikan sebegini sering dibayangi kebenaran tetapi sehingga bukti sebenar dibawa ke hadapan, itu adalah bisikan semata-mata.


Setakat yang tertentu, pihak berkuasa perlu menyalahkan diri sendiri dengan cepatnya cara gossip 'cincin itu' telah menguasai negara.


Kesenyapan SPRM, Kastam dan Lembaga Hasil Dalam Negeri memekakkan telinga


Pertama, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah senyap dan tenang walaupun laporan difailkan hampir sebulan lalu.


Jabatan Kastam juga telah tidak membuat sebarang bunyi.


Apakah cara yang lebih baik untuk membuktikan tuduhan itu kecuali jika SPRM menjalankan siasatan ke atas cincin itu.


Keadilan mesti dilihat dan ia mesti dilihat supaya pasangan pertama itu tidak terlepas atau dilindungi secukupnya, tetapi sebaliknya dilayan seperti orang lain, yang tertakluk kepada undang-undang negara.

Sebaliknya, semua rakyat Malaysia hanya mendapat penafian yang lembut dan tidak menafikannya secara terang-terangan, bahawa Rosmah telah membeli cincin itu.

Walau bagaimanapun, pengasuh Najib mungkin tiada pilihan lain.

Jika siasatan dibenarkan, tidak ada mengatakan bahawa siasatan tidak akan menunjukkan bahawa Rosmah sememangnya bersalah dan telah berbohong.

Jika Rosmah sememangnya seorang yang tidak bersalah dan tidak sedar aktiviti pengubahan wang haram Jacob & Co yang didakwa dilaksanakan di belakang beliau, mengapa dia tidak menjelaskannya dengan serta-merta.

Beritahu rakyat Malaysia jika ia adalah benar cincin itu di negara ini untuk tontonan jualan peribadi, dan dia hanya diminta untuk memeriksa?


VVIP tertentu dipercayai telah melihat.


Tidakkah akan sangat bermanfaat untuk Rosmah, jika VVIP ini datang ke hadapan untuk menyatakan yang benar?


Tetapi sedih untuk dikatakan,semua yang Wanita Pertama telah memutuskan untuk berkata ialah, "Tidak ada apa apa yang saya mahu katakan kerana saya tidak mempunyai masa untuk menangani perkara itu.


Biarlah dia (blogger) mengatakan apa yang dia mahu.


Ini adalah fitnah tetapi apa yang saya tidak alami?


Saya telah mengalami semuanya.


Jadi, daripada bercakap mengenai perkara ini, ia adalah lebih baik saya memberi perhatian kepada isu-isu awam kerana ini adalah lebih penting, "Berita Harian memetik beliau sebagai berkata sebagai tindak balas kepada soalan-soalan sama ada cincin itu dibeli olehnya atau untuknya.


Jika ia benar-benar fitnah, maka Rosmah sebagai seorang warganegara, mempunyai setiap hak untuk memfailkan laporan polis, dan menyiasat dakwaan itu.


Sebaliknya, pihak polis dengan mudah meninggalkan gelung penyiasatan, yang hanya menambah spekulasi bahawa cincin itu telah datang ke Malaysia dan entah bagaimana jatuh ke tangan Rosmah untuk sebab-sebab tertentu atau yang lain

Pengubahan Wang Haram

Untuk cerita media UMNO mengenai aktiviti pengubahan wang haram oleh Jacob & Co, ini mesti disiasat tanpa berlengah-lengah.

Di bawah Akta 2011 Anti-Pengubahan Wang Haram (AMLA), pengubahan wang haram adalah disifatkan, antara lain, sebagai 'perbuatan orang yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam urus niaga yang melibatkan hasil aktiviti yang menyalahi undang-undang.'

Sebagaimana yang ditakrifkan di bawah seksyen 3 Akta AMLA, ia adalah apa-apa perbuatan yang 'memperoleh, menerima, memiliki, menyamar, memindah, menukar atau memindahkan dari atau membawa masuk ke Malaysia hasil apa-apa aktiviti yang menyalahi undang-undang”

Dasarnya adalah untuk sebuah transaksi disifatkan sebagai pengubahan wang haram, wang atau aset yang berkenaan mesti, pertama sekali, ialah perbuatan yang menyalahi undang-undang.


Apakah aktiviti yang menyalahi undang-undang Jacob & Co terlibat dalam untuk memungut hasil daripada jualan cincin untuk dianggap sebagai pengubahan wang haram?


Adakah sesi melihat cincin di Malaysia itu yang menyalahi undang-undang?


Dan jika ya, mengapa ia menyalahi undang-undang?


Adakah ia kerana cukai duti ke atas cincin itu tidak diisytiharkan, seperti yang dilihat dalam gambar yang dikatakan daripada pangkalan data Jabatan Kastam.


Adakah ia bertujuan untuk dijual tanpa cukai yang dibayar kepada orang yang hanya mencari diskaun untuk cincin USD24.4 juta?


Mertua Mafia elakkan cukai Al Capone


Akhbar Indonesia teratas, Kompas, menyediakan bahan bacaan lanjut dengan mencadangkan bahawa bakal mentua Rosmah mempunyai hubungan dengan mafia Rusia.


Menurutnya, cincin itu merupakan hadiah untuk Rosmah sebagai tanda terima kasih kepada ibu Daniyar, Maira Nazarbayev, yang dikatakan serupa dengan Imelda Marcos.


Rosmah memang berkawan baik dengan Maira dan Imelda.


Bolehkah ia dikatakan bahawa cincin itu adalah benar-benar hadiah dan dihantar kepada Rosmah?


Dan cukai telah diketepikan kerana ia adalah hadiah untuk Rosmah?


Jika ya, maka Rosmah bersalah kerana tidak membayar cukai ke atas barangan mewah yang bernilai USD24.4 juta.


Jika ya, maka ia jelas itu cumalah penafian dan tudung ke atas perkara yang keseluruhannya adalah sebenarnya satu lagi penipuan terkenal pasangan pertama, untuk menyelamatkan Rosmah daripada yang dikenal pasti sebagai mempunyai citarasa mewah manakala negara menjunam ke arah kegawatan ekonomi kerana ketidakcekapan suaminya?


Jika seseorang hendak bermain Hercule Poirot, maka maklumat dan berita yang seolah-olah terputus-putus mengenai skandal ini menunjukkan jelas kepada yang satu - bahawa cincin itu disimpan Rosmah, dan ia boleh disimpulkan seperti itu sehingga beliau menafikannya.


Maka, Lembaga Hasil Dalam Negeri perlu melawat Rosmah dan menuntut apa yang tertunggak terhadap perbendaharaan negara.


Mengenai pengelakkan cukai, bos samseng Chicago Al-Capone telah dipenjarakan kerana dia tidak membayar cukai.


Dan ia boleh bermakna yang sama untuk Rosmah, jika dia mengelak membayar cukai ke atas cincin USD24.4 juta.


Ingat, pegawai cukai yang baik tidak akan melepaskan sesiapa!JP

No comments: