Saturday, April 7, 2012

KANTOI!!Pemimpin UMNO terima rasuah konsesi balak dari adik sendiri!


Menteri Luar, Anifah Aman (kanan) yang juga ahli parlimen Kimanis hari ini secara rasmi dinamakan sebagai dalang di sebalik pemberian keistimewaan konsesi balak yang diterima daripada Ketua Menteri Sabah yang juga adiknya sendiri, Musa Aman bernilai RM35 juta.

Pendedahan tersebut dibuat menerusi satu dokumen daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan disiarkan menerusi portal Sarawak Report pada Khamis lalu.

Anifah, memperolehi konsesi balak tersebut di kawasan Pinangah, sebuah daerah pedalaman dengan syarikat Para Era Sdn Bhd adalah kroninya pada 2004.

Balak tersebut diperolehi menerusi Yayasan Sabah (YS) yang dipengerusikan sendiri oleh Musa.

Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lagi, dokumen yang diperoleh oleh Sarawak Report, Anifah juga adalah salah satu sebab konsesi pembalakan yang menguntungkan di Hutan Simpan di negeri itu semakin berkurangan.

Dokumen-dokumen yang membentuk sebahagian daripada penyiasatan utama oleh SPRM ke dalam kayu rasuah, selepas ejen dan penama untuk Musa Aman, Michael Chia, telah ditangkap cuba menyeludup SGD16 juta (RM35 juta) dari Hong Kong pada tahun 2008.

Tambah Sarawak Report lagi, kertas yang bocor menunjukkan bahawa penyiasat membuat kesimpulan bahawa Ketua Menteri telah secara rasuah mengeluarkan lesen pembalakan kepada saudaranya bernilai puluhan juta ringgit di negeri asal mereka.

Walau bagaimanapun, penyiasatan telah disekat di peringkat tertinggi dan penemuan dirahsiakan, sehingga kini.

Maklumat ini juga mengatakan bahawa saudara dan rakan Musa sendiri, Peguam Negara, Abdul Gani Patail yang juga berasal dari negeri itu, enggan untuk meneruskan pendakwaan yang sepatutnya dibawa ke pengetahuan Perdana Menteri, Najib Razak, tetapi disenyapkan atas sebab yang tidak dapat dijelaskan.

Hutan Simpan Dara telah dibersihkan oleh Aman

Dokumen konsesi yang dimiliki menunjukkan senarai dua konsesi utama dalam penjualan dan pembelian balak seperti yang tercatat di bawah.


Keistimewaan tawaran konsesi balak yang disenaraikan merujuk sebagai Anifah Aman dan Hairul Aman, anak saudaranya.

Pengurus Hutan Yayasan Sabah, Mohd Daud Tampokong telah dikenalpasti sebagai seorang lelaki yang telah diberi kuasa meluluskan perjanjian tersebut.

Daripada dokumen itu juga menunjukkan bahawa satu set tawaran telah dianugerahkan melalui syarikat Aktif Syabas Sdn Bhd.

Syarikat ini telah dilesenkan untuk membalak seluas 4.336 hektar kayu di blok YS (Yayasan Sandakan) 1/02 dan lot lanjut dan 'log sisa' beli di Benta Wawasan BW2/00 konsesi (1), kawasan yang merangkumi seluas 3,000 hektar.

Walau bagaimanapun, aspek-aspek yang lain, yang dibuat dengan syarikat Perenggan Era Sdn Bhd, adalah lebih mengejutkan.

Ia membolehkan pemegang konsesi untuk mengeluarkan balak dari 2,000 hektar hutan dara di Hutan Simpan Pinagah:

"Log pengekstrakan kontrak untuk menebang balak dengan ppd antara 60-120 cm dari 2,000 hektar hutan dara di Pinangah Hutan rizab". (lihat di atas ekstrak jadual)

Menurut dokumen yang didedahkan SPRM, pihak yang menerima konsesi ini adalah Anifah Aman dan anak saudaranya Hairul, yang dinamakan pada dokumen itu.



Oleh itu, adalah diperhatikan bahawa kedua-dua lesen telah diberikan sejurus selepas saudara Anifah, Musa Aman menjadi Ketua Menteri dan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Sabah pada tahun 2003.

Malangnya, maklumat menunjukkan bahawa Hutan Simpan hanya boleh ditebang sehingga tahun 2007, walaupun sekatan menebang pokok hanya dibenarkan kepada diameter lebih 60 cm dan ke atas.

Maklumat ini selaras dengan aduan yang diterima SPRM dari dalam industri pembalakan sendiri bahawa Musa Aman telah menggunakan rasuah balak untuk memperkayakan sanak saudara dan kroni rapat hingga memusnahkan hutan dara yang tidak ternilai di negeri itu.

Anifah pada 2008 kununnya memberitahu waratawan Amerika Syarikat bahawa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dari Sabah sekiranya berjaya memujuk ahli parlimen dari negeri itu melompat ke Pakatan Rakyat semasa projek 16 September.

Dengan pendedahan ini bermakna Anifah kini sudah berada dalam senarai teratas pemimpin Umno-APCO yang akan disingkirkan sekaligus berdepan dengan tuduhan rasuah bernilai berjuta-juta ringgit sejak adiknya menjawat jawatan ketua menteri pada 2003.

No comments: